Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda plánuje řadový šestiválec! A to hned dvě varianty

Tomáš Dusil
Diskuze (33)

Mazda aktuálně žije inovativními zážehovými motory SkyActiv-X, které v některých režimech využívají vznětového principu k zapálení směsi ve válci. Dle interních dokumentů, které unikly na veřejnost, ale značka připravuje také nový šestiválec.

V 90. letech jste si mohli u Mazdy koupit šestiválec, jenž byl zástupcem takzvané řady K. Existoval v kubaturách 1.8, 2.0 a 2,5 litru v atmosférické verzi, kterou doplňovala 2.3 přeplňovaná mechanicky poháněným kompresorem Lysholm využívající Millerův cyklus spalování. Tato varianta však poháněla výhradně velký model Xedos 9, v USA nazývaný Milenia, v Japonsku Eunos 800. Výroba šestiválce byla ukončena v roce 2002 s výběhem modelu Xedos 9. Na americkém trhu poháněl šestiválec také velké SUV CX-9 a to až do roku 2015. Jednalo se však o motor Ford, nikoliv Mazda.

Oba uvedené agregáty využívaly vidlicovou koncepci, která je pro příčnou zástavbu v karoserii mnohem výhodnější než ta s válci uspořádanými v řadě.

Jenže v rámci budoucích plánů nyní Mazda údajně připravuje nový řadový šestiválec. Ten by měl navíc existovat jednak coby zážehový motor Skyactiv-X, využívající výše zmíněný princip spalování, druhak by měla vzniknout také vznětová verze Skyactiv-D. V tomto případě mluiví materiály o druhé generaci dieselu. V době, kdy automobilky od šestiválcového motoru masivně upouštějí, je to překvapivý krok.

Vzhledem k řadové koncepci se nabízí otázka, jaký model by měl šestiválec pohánět. Součástí interní prezentace je rovněž zmínka o koncepci s podélně uloženým hnacím řetězcem. Když opomeneme pick-up BT50, který se již nenabízí, tak tato koncepce skončila u Mazdy s výjimkou sportovních modelů MX-5 a RX-7 (později RX-8) v 90. letech, kdy byla ukončena výroba vozu Mazda Sentia, což byla řada navazující na někdejší 929. Ta v Evropě ukončila prodeje v roce 1991. To mimo jiné může znamenat, že Mazda v budoucnu uvede na trh větší vůz klasické koncepce. Pod kapotu kompaktní Mazdy 3 či větší šestky se řadový šestiválec zcela jistě nevejde. I když, třeba Volvo takový motor napříč nabízelo léta. Vzpomeňte na velkou S80. Nechme se tak překvapit, co Mazda vlastně chystá.

Tomáš Dusil
Diskuze (33)

Doporučujeme

Avatar - palix
11. 5. 2019 20:43
Re: Mazda V6
Model 323F - ten, ktorý prišiel po type s vyklápacími svetlami bol priam dokonalý :). Mal ho kolega ešte nedávno, ale už nebol ochotný to servisovať.
Jednu má kolegynin otec a občas na nej príde ona do práce, Raz som jej povedal, že má auto, ktoré bolo mojím snom v čase, kedy prišlo na trh :). A ona, že vraj sa môžem povoziť. Ešte som nevyužil príležitosť, ale celkom sa teším.
Trochu ma bolí srdce, keď vidím tieto 323F ako vraky, na ktorých jazdia naší spoluobčania. Je to len auto, ale kedysi to bolo veľmi pekné auto.

Po tejto 323F prišla ešte jedna a tá už bola dosť obyčajným hatchbackom. Potom nič... Pre mňa je ale nová 3-ka od generácie BM (predošlý model) akoby nástupcom 323F - nádherná, športová... :).
Avatar - Ada je zase tady
11. 5. 2019 20:42
Re: Vizionáři v Mazdě
Diesel, samozřejmě. Lépe se s ním jezdí. Necuká. :yes:
Avatar - Hammunasakra
11. 5. 2019 13:27
Re: šestiválce
Viz úvodní 2 příspěvky diskuze = teoreticky to je moc hezký = otázka je kam s těma motorama

To že 6válců dramaticky ubylo i u klasický prémie BMW počínaje Jagem konče = to neni náhoda
Avatar - Hammunasakra
11. 5. 2019 13:26
Re: Co dodat? Bravo Mazda !!!
Opel bojoval s červenými čísly 20 let! 2 roky po převzetí je v zisku. Samozřejmě že osekánim a sdílenim techniky = jinak to nejde
Co bude do budoucna samozřejmě těžko říct a možná máme za dveřma další krizi = tu minulou sme neřešili jen zakryli tisknutim bilionů = ale že převzetí Opelu PSA bylo spíš úspěšný = to nejspíš zas tak předčasný neni

PSA předtím to samý = předchozí management jel ve vyjetejch kolejích a v jednu chvíli prodělávali miliardu eur za pololetí. Že to dělaj trochu líp ukazuje posledních 5 let = dneska maj po zdá se úspěšný akvizici Opelu zálusk i na Jag a LR
Tam bych se ptal jestli je PSA schopno to uřídit = tam to případně bude daleko těžší náročnější složitější
Avatar - del42sa
11. 5. 2019 12:50
šestiválce
Mazda alespoň správně chápe, že pokud má prorazit v prémii, tak potřebuje prémiový motor. Narozdíl od PSA/Renaultu, kteří už roky lžou sami sobě do kapsy a věří tomu, že prémie může existovat i s 1,6l motorem :-!

Mazda to nebude mít lehké, ale kudos za odvahu a takové rozhodnutí. S technologií Skyactiv-X by to mohl být zajímavý počin. :yes: