Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda RX-7: Nástupce RX-8 přijde až v roce 2017

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 9. 2. 2013 • 17:36
6
Mazda se nevzdává myšlenky kupé s rotačním motorem. Budeme si ale na něj muset počkat až do roku 2017.

Nový sporťák ponese ikonické označení RX-7. Není to žádná spekulace, vývoj potvrdil sám šéf programu roadsteru MX-5 Nobuhiro Yamamoto už při uvedení modernizované verze na australský trh koncem loňského roku. Wankelův motor, na který má Mazda práva od NSU, tak neodešel do historie definitivně. Mimochodem, společnost NSU GmbH stále existuje a má právě na starosti právní ochranu agregátů s krouživým pístem. Německý vynálezce Felix Wankel podal první patent v roce 1929.

Nová pohonná jednotka vzejde z prototypu 16X (2007). Motor 13B Renesis měl objem komor 2 x 654 cm 3, vyvíjený agregát tedy má mít větších 2 x 800 cm3. Yamamoto řekl, že, počítá s výkonem kolem 300 koní, tedy 221 kW a navíc bez turba, díky upraveným spalovacím procesům a novému katalyzátoru není problém plnit emisní normu Euro 6. Na otázku, zda se dočká přeplňování, řekl: „V současnosti tato myšlenka nebyla úplně smetena ze stolu. Možná během svého života turbo dostane, na začátku ale nejspíše ne.“ Vývoj v této oblasti sice pokročil, ale atmosférické plnění považuje za ideální. „Hlavní pro nás bude okamžitá reakce na stisk plynového pedálu a lineární přenos točivého momentu.“

Vyvíjí Mazda hybrid? Ano, dokonce s Wankelem coby range extenderem, jenže ten dostane trojková řada. Fanoušci RX-7 můžou být klidní. „Hybrid do takového auta nepatří, čistý sporťák musí mít motor s vnitřním spalováním!“ Za tuto větu by si Yamamoto-san zasloužil postavit pomník.

Platforma Skyactiv s pohonem zadních kol bude vycházet ze čtvrté generace MX-5 a sesterského roadsteru od Alfy Romeo. Rozvor se však prodlouží. Auto nemá vážit více než 1250 kg, jako stavební materiál většiny karosářských dílů poslouží hliník. Nepočítejme s uhlíkovými vlákny, přece jen jsou stále příliš drahá. O ceně nemá smysl příliš spekulovat, podle slov hlavního vývojáře však nová RX-7 bude dražší než 370Z a levnější než jeho ostřejší kolega GT-R. Rozpětí je tak dost velké, vždyť 370Z stojí u nás aktuálně 999 tisíc korun, GT-R 2,47 milionu.

Pro japonský trh se chystá verze s uspořádáním sedadel 2+2, pro zbytek světa se počítá pouze s dvojicí míst. Na premiéru si ovšem budeme muset počkat ještě více než čtyři léta, nejdříve do roku 2017. Proč? Debut je načasován k několika výročím. Vždyť od představení typu Cosmo Sport první série alias 110S uplyne kulatých 50 let a od ukončení produkce poslední RX-7 půlkulatých patnáct.

Mazda RX-7 se vyráběla ve třech generacích v letech 1978-2002, poslední čtyři roky však jen pro japonský trh. Vývoj motoru FD3S, který třetí řadu s kódem FD poháněl, vedl právě Yamamoto, který stál mimochodem i za vznikem agregátu vítězného sportovního prototypu 787B z 24 hodin Le Mans 1991. Předobrazem RX-8 se stal koncept RX-Evolv (1999). Asi jediné auto, které si skutečně zaslouží pojmenování „čtyřdveřové kupé“ (nebo snad 2+2-dveřové?) mělo premiéru coby studie v Detroitu 2001. V letech 2003-2012 pak vzniklo bezmála 192 tisíc vozů. Vzhledem k jeho konstrukční výjimečnosti včetně sebevražedných zadních dveří se jedná o poměrně slušný obchodní úspěch.

Témata
Avatar - Emel
11. 2. 2013 08:52
Re: RX-8
Jak ho to likviduje? Pro zajíždění se doporučuje po první 2000km nejezdit přes 4000 otáček například...
10. 2. 2013 10:19
Re: RX-8
Myslel jsem to tak, ze se s wankelem nesmi v nizkych otackach jezdit porad - to ten motor likviduje.
Avatar - SrandistaSK
10. 2. 2013 00:50
Re: RX-8
Mam pocit, ze hentake reci je pocut na vysoko otackove atmosfery furt. U mna tiez vacsina krutaku dorazi "az" v 2300 otackach, ale to znamena, ze mam skoro dalsich 6000 pred sebou... Nemam nic proti turbu ako takemu, ale je mi naozaj zahadou, ako je mozne, ze ludia dokazali tak rychlo zabudnut pouzivat riadiacu paku. Este predsa nie su tak davno doby, kedy bol atmosfericky motor v drtivej prevahe, ludia radili o 106 a nikomu to neprislo divne... A dnes uz je to pomaly tabu.
Avatar - Emel
9. 2. 2013 19:47
Re: RX-8
Přeháníš... pro běžné ježdění RX-8 v pohodě stačí nějakých 2500 otáček a motoru to nijak neškodí. Jistě, člověk vychovaný na naftě by tomu do 4000 otáček 170kW nehádal, možná spíš něco přes 100... ale na lehkou Mazdu to stačí.
9. 2. 2013 11:42
RX-8
..mam s verzi Revo najeto cca 10tis km - obcas mi ji kamarad pujci. Je to skvele auto, radost ho ridit.
V tomhle mazde fandim, trebaze Wankel dostava diky smernicim z EU pekne za usi, je to vybornej motor. Potrebuje ale preplnovani, ktere v modelu RX-8 pro bezne jezdeni citelne chybi. Tezko renesis drzet v otackach neustale, aby fungoval. V opacnem pripade - nizke otacky, takovej solich, se renesis dusi, coz mu velice skodi.
Kazdopadne Mazde v tomhle smeru fandim. Wankel stoji za to drzet pri zivote.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku