Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda RX-8 vznikla i jako kabriolet, unikát nyní zamíří na výstavu

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Kupé s rotačním motorem a malými sebevražednými dveřmi se dočkalo také otevřené verze

Mazda si letos připomíná 20 let od zahájení výroby modelu RX-8, který je dosud jejím posledním modelem poháněným čistě rotačním motorem. V rámci oslav, které odstartovaly 22. července a potrvají až do srpna, automobilka připravila výstavu, na které bude v rámci Mazda Brand Space v Osace k vidění i jeden nevšední unikát.

Řeč je o Mazdě RX-8 v karosářském provedení kabriolet, která se nikdy oficiálně neprodávala. Ostatně zbytečně by ve své době konkurovala roadsteru MX-5 třetí generace, se kterým částečně sdílela podvozek.

Video se připravuje ...

Vraťme se ale k otevřené RX-8, která už na první pohled zaujme výrazným roll-barem v oblasti B-sloupku. Ochranný oblou je masivní a evidentně lehce vystupuje nad čelní sklo. Nabízí se tedy otázka, jakým způsobem bylo řešeno zavírání střechy. Pokud bylo vůbec dořešeno. Za zadními sedačkami ale vidíme naznačený kryt střech a dvě vystouplé bubliny, navazující na opěrky hlavy.

Nastupování na zadní sedadla je zřejmě stále řešeno sebevražednými dveřmi, které prozrazují boční spáry i spára v horním obložení. Samotné kliky ale zůstaly schované. Kabina jinak nabízí tradiční čalounění, kombinující červenou a černou kůži.

Podle komentáře na stránkách automobilky navíc nejspíš bude možné si vůz prohlédnout opravdu zblízka a po domluvě s personálem na výstavě otevřít dveře a posadit se do kabiny.

Připomeňme, že Mazda RX-8 Convertible byla poprvé představena v roce 2008, kdy se objevila na korporátní akci automobilky. Během přehlídky pak v zadní části vozu stáli dva vysocí představitelé značky a během jízdy se přidržovali roll-baru.

Samotná Mazda RX-8 byla představena na severoamerickém autosalonu v roce 2001, výroba byla zahájena následující rok. Vůz byl osazen 1,3litrovým dvourotorovým rotačním motorem Renesis, který nabízel výkon v rozmezí 141 až 177 kW. Za zmínku přitom stojí, že vznikly i experimentální prototypy upravené pro spalování vodíku, označované RX-8 HRE.

Výroba modelu RX-8 skončila v roce 2012 a na dlouho se jednalo o poslední sériově vyráběný model značky s rotačním motorem. V letošním roce pak na tradici značky navázal model MX-30 R-EV, tedy elektromobil doplněný o rotační spalovací motor. Ten však není spojen s koly a slouží pouze jako generátor k výrobě elektrické energie.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme