Mazda RX-9: Vize z Nového Zélandu
Představovaná RX-9 je zatím vizí nezávislého stylisty Alexe Hodgeho. Ten stvořil dvoumístný sporťák, zčásti stříbrný a zčásti černý. Svými tvary respektuje značkový jazyk Kodo, i když pro samotnou automobilku pochopitelně nepracuje. Podívejte se jen na přední masku, ta jakoby z oka vypadla nedávným studiím Mazdy i současným sériovým modelům. Zajímavá jsou u kupátek neobvyklá velká okna. Nemůžeme si pomoci, ale tahle zatím jen počítačová studie hodně připomíná legendární McLaren F1, alespoň právě liniemi střechy. I když je určitě kompaktnější.
Všechno ostatní je ale jinak, auto je zvenčí plné prolisů a zlomů a průmyslový designér Hodge se neváhal vzepřít tradici. Pohonnou jednotku totiž umístil před zadní nápravu. Bude jí určitě rotační motor, tedy agregát s krouživými písty, nazývaný podle svého vynálezce také Wankelův. Posledním sériovým modelem, který poháněl, byla RX-8, skutečně jediné čtyřdveřové kupé světa. A navíc doplněné o elektromotor, Mazda už má takový systém prakticky vyvinutý, alespoň se o něm neustále spekuluje. Ale auto s opravdu sportovními sklony musí dostat posílenou verzi, to dá rozum. Na nějaká čísla je však příliš brzy. I devítka v označení je logická, tu dosud Japonci nikdy nepoužili a model bude vlajkovou lodí jejich výrobního programu.
RX-9 se však dočkáme podle australského serveru Motoring nejdříve za šest let, do premiéry je tak zatím hodně daleko. Mazda bude v roce 2020 slavit sto let od založení původní společnosti Toyo Cor Kogyo, která však vyráběla předměty z korku, ale tříkolová motorová vozidla přišla na řadu až o dekádu později. To RX-7, které mimochodem Hodge svou představou také vzdává hold, vstane z mrtvých už za tři roky. Ať už dostane firemní kód FE, či jiný, máme se ve čtvrté generaci na co těšit. Minimálně na lehkou konstrukci, která pomůže výkonům a sníží spotřebu. I tato událost se týká padesátin, konkrétně kupé Cosmo alias 110S.