Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda stále zvažuje nástupce RX-8, bojuje však s veřejným míněním

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Vedení Mazdy se nechce vzdát snu o nástupci modelu RX-8 s rotačním motorem, automobilka však musí bojovat s časem i veřejným míněním.

Sportovní modely Mazda s rotačním motorem Wankel si navzdory několika drobným nevýhodám získaly výraznou fanouškovskou základnu. A i když si to automobilka dobře uvědomuje a ráda by svým fanouškům nabídla další sportovní model s označením RX, v praxi to nebude vůbec jednoduché.

Stále je to naším snem,“ uvedl během tokijského autosalonu 2019 Ichiro Hirose, starší výkonný ředitel Mazdy, v rozhovoru pro magazín Cars Guide. Jeho slova pak potvrdil i Ikuo Maeda, šéfdesignér značky, podle kterého se Mazda tohoto snu nikdy nevzdá. Sám si ale není jistý, jestli se někdy RX-9 objeví na trhu.

Důvodem je přitom všeobecný poprask kolem zhoršující se klimatické situace. Rotační motory Wankel jsou totiž dobře známá svou nízkou efektivitou a vyšší  spotřebou, kterou jim ale příznivci sportovních modelů ochotně odpouštějí. V očích veřejnosti by však návrat Wankelova motoru mohl působit nepřijatelně a současně by mohl poškodit dobré jméno Mazdy a její odpovědnosti vůči životnímu prostředí.

Nevím, jestli máme náhradu modelu RX-8. Musíme zjistit, co si o tom myslí společnost a jaké je prostředí pro přijetí myšlenky sportovního vozu,“ dodal Maeda. „Rozumíme, že závodíme s časem. Pokud by však představa řízení sportovního vozu vedla lidi k negativním myšlenkám o tlaku vyvíjeném na životní prostředí, pokud by bylo samotné vlastnictví sportovního vozu považováno za negativní věc, pak to nechceme.

Otázka, zda se rotační motor objeví i v jiné roli než jako prodlužovač dojezdu, tak stále zůstává nezodpovězena. Na rozdíl od automobilek jako Volvo nebo Volkswagen, které se chystají postupně omezovat investice do vývoje a rozvoje spalovacích motorů, však Mazda i nadále počítá s dalším vývojem nových benzínových i naftových pohonných jednotek. Stále tak existuje šance, že se japonským technikům podaří objevit způsob, jak vrátit Wankelův rotační motor do hry.

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Doporučujeme

30. 10. 2019 10:56
Re: RX 8
Tak jestli spolehlivost hodnotíte podle toho, že se člověk nemusí o auta starat, tak jste úplně vedle. Rotační motory od Mazdy jsou srovnatelně spolehlivé se splalovacími, jen člověk musí vědět co má pod kapotou a musí se o ně starat...Větší problémy měli jen motory 13b v první generaci RX8 kdy se o ně majitelé nestarali. Premixing oleje není až taková nevýhoda, pokud chce mít člověk dlouhou životnost motoru :)
Avatar - Londonbridge
30. 10. 2019 09:30
RX 8
Poznam v okoli dvoch borcov co maju RX 8 a vacsinou sa hrabu v motore alebo dolievaju olej castejsie ako benzin... Ten motor nie je zrovna Japonsko spolahlivy.
Avatar - Katikakus
30. 10. 2019 08:44
Snad nezruší...
... tak nádherný kus techniky kvůli hrstce levičáckých ekoidiotů.
Avatar - palix
30. 10. 2019 07:20
Re: Naozaj schizofrénia na n-tú!
Možno to bude v tom, že celá naša časť "Zeme" o niečom hovorí, ale reálne je to všetko o zisku. Japonec na to možno pozerá iným pohľadom.
Každopádne - to auto, ktoré je na fotkách je nádherné. Isto by som si ho nikdy nekúpil, ale keby som ho stretol na ceste - isto by som sa za ním otočil.
Mazda sa v poslednom čase stala mojou srdcovkou. Nie len preto, že robia skvelé autá, ale aj tým ako zmýšľajú. Podľa mňa majú ten správny prístup a ľudí, ktorí toho dokážu viac ako konkurencia = zvyšovanie účinnosti motorov, nové riešenia, zdokonaľovanie súčasných technológii... prístup k dotykovým displayom v interiéri...
Nakoniec si myslím, že jedna RX9 vyprodukuje podstatne menej emisii ako 1 Mercedes G AMG, prípadne nejaké Ferrari, Porsche a podobné vysokovýkonné autá.
29. 10. 2019 21:22
...
verejne mineni to, co se pise a povida ve vetsine medii... na to je potreba se primo lidi optat