Mazda jde opět proti trendům. S diesely nekončí. Chystá jeden revoluční!
Mnohé japonské automobilky se vznětovými motory zcela končí. Ne však Mazda! Ta turbodieselům pořád věří a pracuje na jejich nové generaci.
Mazda je automobilkou, která v posledních letech jde proti mnoha trendům. V době přeplňování pořád razí spíše atmosférické plnění motorů, rezervovaně se staví i k nastupující době elektrické – elektromobil sice zanedlouho představí na tokijském autosalonu, rozhodně ale neplánuje přechod výhradně na tento pohon jako jiní. Proti trendům jde i v oblasti turbodieselů, zatímco mnohé jiné automobilky oznamují konec jejich vývoje, Mazda prozradila, že chystá novou generaci těchto jednotek.
„Držíme se dieselových agregátů. V roce 2020 představíme nový přístup k naftovým motorům. Ukážeme vám, jak čisté a účinné dieselové motory mohou být,“ oznámil šéf evropského vývoje a výzkumu Mazdy Christian Schultze.
Mazda tudíž kráčí zcela jinou cestou než ostatní japonské automobilky. Suzuki, Mitsubishi, Honda, Toyota i Nissan už oznámily, že s turbodiesely v osobních vozech do budoucna nepočítají. Suzuki s nimi již na evropských trzích zcela skončilo, Toyota už dnes v Evropě nabízí dieselové jednotky jen v užitkových vozech nebo pick-upu Hilux, podobně Mitsubishi je má už jen u L200. Honda s nimi postupně skončí do roku 2021, Nissan pak něco takového chystá do roku 2025.
Tato strategie přitom není neobvyklá ani u stále více evropských automobilek. Volvo bude do budoucna prodávat výhradně plug-in hybridy a elektromobily, další vývoj turbodieselů údajně ukončil také Peugeot. Už dříve je pak ze své nabídky vyškrtlo Porsche.
Mazda nicméně zatím neprozradila, co tak inovativního v oblasti turbodieselů chystá. Nabízí se ale využití znalostí z vývoje čtyřválce Skyactiv-X, kombinujícího prvky zážehových a vznětových agregátů. Ten umí směs zapálit jak stlačením, tak od svíčky.
To naznačují i Schultzova slova. „Příští rok vás překvapíme. Není zde tolik rozdílů mezi benzinovými a naftovými motory,“ říká.
Mazda na rozdíl od mnohé konkurence zdůrazňuje, že se v budoucnu rozhodně nechce spoléhat na jeden druh pohonu. Naopak počítá s různorodými řešeními, které zaujmou odlišné skupiny zákazníků, podle jejich potřeb. Proto japonský výrobce pracuje jak na nových spalovacích motorech (zážehových i vznětových), tak na hybridech, plug-in hybridech, elektromobilech i elektrovozech s prodlouženým dojezdem.
„Doufáme, že se vlády probudí a uvidí, že elektrifikace je sice jedna cesta, ale že existují i další,“ věří Schultze.