Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda vyvíjí motor se dvěma turby a elektrickým kompresorem

Mazda vyvíjí motor se dvěma turby a elektrickým kompresorem
Mazda vyvíjí motor se dvěma turby a elektrickým kompresorem
Mazda vyvíjí motor se dvěma turby a elektrickým kompresorem
Mazda vyvíjí motor se dvěma turby a elektrickým kompresorem
6 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (57)
Mazda neutuchá ve vývoji zážehových motorů. Nechala si patentovat třikrát přeplňovaný agregát.

Konstruktéři Mazdy hledají nové cesty, jak snížit emise motorů s vnitřním spalováním, zejména sice nejedovatého, ale pro planetu škodlivého CO2. Jeho produkci samozřejmě nelze globálně zcela eliminovat a navíc se na tvorbě skleníkového efektu podílí pouze zčásti, nicméně normy se budou stále zpřísňovat. Nejasný osud jednotek s krouživými písty už se snad konečně promění v hmatatelný důkaz jménem RX-9.

Ač byly zprávy o něm několikrát dementovány, mělo by se tak stát na konci října v Tokiu. Auto bude silně inspirováno dva roky starým konceptem RX Vision, do prodeje zamíří na konci roku 2018 a bude mít přes 400 k (294 kW).

Japonská automobilka nicméně pracuje na agregátu Skyactiv-X s tzv. kompresním zapalováním. Směs paliva a vzduchu se přivádí k výbuchu pouze stlačením pístem jako naftové jednotky, motor však spaluje benzin.

Kromě toho ale chystá i další novinku pod kapotou, tentokrát přeplňovanou dvojicí turbodmychadel a navíc ještě kompresorem. Elektrickým. Podala si patentovou přihlášku. Na podobném projektu pracovalo před několika lety Volvo v případě dvoulitrového čtyřválce se 450 k (331 kW), do sériové výroby jej ale nedotáhlo a vývoj byl podle všeho zmrazen. Mazda má však smělé plány, chce ten svůj uvést na linky i do prodeje...

Elektrický kompresor se používá v dolním spektru otáček, klasická turbodmychadla se přidávají až při těch vyšších a ženou nahoru výkon. Nesmí chybět mezichladič stlačeného vzduchu pro oba druhy „dopingu“. Myšlenka jednoduchá, netušíme však, zda je pohonná jednotka stále pouze na papíře a bylo pouze požádáno o právní ochranu, či už se pracuje na funkčním prototypu.

Pochopitelně se vyrojily spekulace, že by takové „srdce“ mohlo pohánět nové sportovní kupé se zadním pohonem, jakéhosi následníka RX-8, jen bez „wankelu“. Americký Motor Trend považuje tuto skutečnost za hotovou věc. Pro MX-5 je nejspíš příliš velký, výkonný a komplikovaný, i když není znám ani zdvihový objem. Dočkáme se i „zadokolkového“ SUV a prodá Mazda licenci dále?

Vstoupit do diskuze (57)