Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MBtech Reporter: Studie lehkého užitkového vozidla

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
MBtech, dceřinná společnost koncernu Daimler AG, na letošním IAA v Hannoveru představila svou vlastní studii lehkého užitkového vozu.

MBtech (Mercedes-Benz Technology) je mezinárodní poradenská firma působící v automobilovém průmyslu. Společnost s pobočkami v Evropě, Jižní Americe a Asii má více než 2700 zaměstnanců. MBtech vyvíjí, integruje a testuje komponenty, systémy, moduly a vozy po celém světě.

Studie lehkého užitkového vozu Reporter představená na IAA v Hannoveru je ukázkou kreativity a schopností společnosti MBtech a zároveň pohledem do blízké budoucnosti této kategorie vozidel.

Futuristický design Reporteru vznikl přímo u MBtech. Při jeho vývoji se postupovalo od klasických skic, přes počítačové 3D modely, až po maketu v životní velikosti. Výsledkem je pick-up s čtyřmístnou kabinou dlouhý 4995 mm, široký 1955 mm, vysoký 1890 mm a s rozvorem náprav 3300 mm.

V případě výroby funkčního vozu by jeho základem byla platforma lisovaná z hliníku, k níž by byly přimontovány bočnice s B-sloupky s karbonu. Další nosné části karoserie, jako například A-sloupky, by tvořily díly z hliníkové slitiny.

K pohonu Reporteru má sloužit hybridní systém nazvaný DualX E-Drive. Ten kombinuje spalovací čtyřválec o objemu 1,2 litru s výkonem 75 kW s elektromotorem o výkonu 25 kW. Zážehový motor umístěný vpředu a pohánějící kola přední nápravy spaluje stlačený zemní plyn, který je v pěti nádržích uložených před zadní nápravou.

Elektromotor je uložen v ose zadních kol, která pohání, a energii mu poskytují lithium-iontové baterie umístěné pod podlahou kabiny mezi přední nápravou a nádržemi na zemní plyn.

Studie je tedy plug-in hybrid, který může být poháněn pouze spalovacím motorem nebo elektromotorem a v případě potřeby i oběma najednou. Řidič může sám ovlivnit způsob pohonu prostřednictvím ovladače se třemi polohami označenými 4R, E a 4D. Při nastavení 4R je vše podřízeno ekonomickému způsobu jízdy, jehož cílem je maximální dojezd. Poloha E je zkratkou pro režim Eco, v němž je zážehový motor využíván minimálně, tiskové materiály uvádí, že je spouštěn vysloveně v případě nouze. Poslední poloha 4D je zaměřena na dosažení co nejlepších dynamických vlastností.

Pokud by MBtech Reporter vyrazil na silnice, měl by dosahovat maximální rychlosti 130 km/h. Dojezd pouze za využití elektromotoru a energie z baterií by se měl pohybovat okolo 55 km a při využití spalovacího motoru by se prodloužil až na 300 km.

Kromě svého designu a hybridního pohonného systému má studie zaujmout i solárními panely ve střeše, které by mohl doplňovat odnímatelný kryt nákladového prostoru s dalšími solárními panely. Energie získaná z těchto panelů by sloužila například k napájení klimatizace.

MBtech Reporter by podle svých tvůrců mohl mít kromě karoserie pick-up i provedení uzavřeného dodávkového vozidla nebo osobní provedení.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/z9ZmQ51qX-c&hl=en_US&feature=player_embedded&version=3" style="auto"}

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
23. 10. 2010 21:42
Pekne
Fajn ukážka nových technológií, dostupných už dnes. Škoda, že článok nie je detailnejší.