Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST McLaren 12C: První jízdní dojmy

Martin Machala
Diskuze (72)
McLaren… Ikona, vedle které ferrari vypadá jako velkosériová tuctovka. Budou podobně exkluzivní i zážitky za volantem?

Prozatím jediný silniční mclaren jsme exkluzivně vyzkoušeli na okruhu Slovakia Ring. Svezli jsme se jak v uzavřené verzi, tak v provedení Spider. Svět motorů řídil McLaren 12C!

Nenápadně

Zaparkovaný v paddocku v oranžové barvě vypadá McLaren 12C vlastně docela tuctově. V jednoduše tvarové karoserii byste dvojitě přeplňovaný osmiválec 3,8 litru s výkonem 625 koní na první pohled nehledali.

Interiér blížící se strohostí a účelností kokpitům závodních speciálů už navnadí víc. Cosi o výlučnosti modelu napoví taky nastupování. Nejde ani tak o efekt nahoru otevíraných dveří, to považujeme skoro za klišé. Mluvíme o výrazně stísněném vstupu, za kterým stojí karbonový monokok. V sériové automobilové produkci jedinečné řešení, hlavně výstup je však dobré si natrénovat. Aby pak v Pařížské nedocházelo k trapným situacím…

O podobných věcech jsem přestal přemýšlet, když se poprvé ozval úžasně dunivý osmiválec. A to mi konečně došlo, že těch 625 koní tam určitě bude.

Spíše nenápadně

Samotná jízda nebyla vysloveně zklamáním. Zmíněný výkon a vůbec fakt, že jde o mclaren, to si člověk do deníčku zapíše. Od anglického supersportu jsem však čekal daleko větší živelnost, bezprostřednost a surovost. Vůz funguje možná až moc sterilně. Před zatáčkou zabrzdíte, na výjezdu přidáte plyn a jede se dál. Autu nemáte objektivně co vytknout, úžasné je hlavně dokonalé vyvážení, převodovka řadí rychle, přitom jemně, nedotáčivost se nedostavuje, přetáčivost až na řidičův pokyn. Motor zatahuje díky dvojitému přeplňování naprosto plynule, vlastně jako takové megasilné TSI. K tomu, abyste na okruhu zajeli rychlý čas – a nemáte závodní licenci – ideální auto. Ani jej na místo nemusíte přitáhnout na vleku, McLaren 12C je až na obtížnější vystupování v provozu překvapivě použitelný.

Jenže zážitky v takto bezvadně pracujícím celku jsou zprostředkované ve stylu ride-by-wire. Jako by vás mclaren k rychlé jízdě ani nepotřeboval. Řízení je sice citlivé a přímé, ale dost lehké. Nebýt na okruhu Slovakia Ring jednoho výrazného převýšení, které pokaždé zpřeházelo vnitřnosti, člověk by si za volantem 12C ani neuvědomil, že jede hrubě přes 200 km/h a zatáčky projíždí na limitu přilnavosti.

McLaren pro všechny!

Zatímco u bestiálního McLarenu F1 bylo lepší před usednutím za volant uzavřít životní pojistku, model 12C podobná opatření nevyžaduje. U aktuálního anglického supersportu vlastně ani nemusíte být kdovíjakým řidičem, abyste mohli bez obav dát plný plyn. Z pohledu globálních prodejů nesporně ospravedlnitelný tah (Angličané plánují s dvěma modelovými řadami dosáhnout roční produkce pět tisíc aut!), hrubozrných zážitků se však nedočkáte. Ty jsou filtrovány skrz perfekcionalismus precizního stroje. Opravdovým sítem tak nebudou řidičské schopnosti, ale základní cenovka

lehce pod šesti miliony korun.

Plusy

  • Perfektně fungující celek
  • Trakce
  • Rozložení hmotnosti
  • Plynulý zátah motoru

Minusy

  • Ztížené nastupování

McLaren 12C
Motor dvojitě přeplňovaný osmiválec
Zdvihový objem (cm3) 3799
Výkon (kW při ot./min) 460/7500
Točivý moment (N.m při ot./min) 600/3000-7000
Hmotnost (kg) 1336
Převodovka dvouspojková 7AT
Maximální rychlost (km/h) 311
Zrychleni 0-100 km/h (s) 3,1

Spider? Minimální rozdíl!

U sportovních vozů většinou otevřenou verzi zavrhujeme – kvůli zvýšené hmotnosti a horší tuhosti karoserie. McLarenu 12C Spider se však tato výtka netýká. Při konstrukci karbonového monokoku se totiž s variantou Spider od začátku počítalo, takže žádné další vyztužovací práce nebyly potřeba. Hmotnost mírně narostla jen mechanismem ovládání střechy, přírůstek čtyřiceti kilogramů považujeme za zanedbatelný.

Vzduchová brzda…

… aneb Aktivní aerodynamika. Princip je jednoduchý – při prudkém brzdění z rychlostí nad 95 km/h se vzadu vyklopí křídlo. Elektromotory se postarají o vztyčení pod úhlem dvaatřiceti stupňů, do mezních devětašedesáti pak křídlo doklopí nápor vzduchu. Maximální úhel můžete zafixovat

na patnácti stupních, stačí zmáčknout tlačítko na přístrojovce. Praxe? Že systém opravdu pomáhá zlepšit stabilitu a zkracuje brzdnou dráhu, to musím testovacím jezdcům McLarenu věřit. Na Slovakia Ringu jsem si ověřil jenom to, že 12C brzdí famózně. V prvé řadě díky příplatkovým keramickým brzdám. A že k tomu přispěla i vzduchová brzda, to by se s jistou znalostí zákonů aerodynamiky dalo koneckonců předpokládat.

Foto: David Rajdl, McLaren

Martin Machala
Diskuze (72)
24. 10. 2013 10:55
Re: TOTÁLNÍ ZMAR, NULY Z AUTO.CZ NEUMĚJÍ ŘÍDIT, PRO NĚ ŠKODA
za prvé v první kritice nic takového není a hned jste začal útočit, za druhé, neuvěřitelné, tak vás zvedá ze židle slovo břídilové, co je na něm vulgárního a vy jako zástupce firmy tu nazíváte diskutéry hejsky..., to co vás opravdu naštvalo je vědomí velmi nízké kvality článku, prostě potrefená husa se ozvala, je ostuda, že to prostě nepřiznáte a navážíte se do oprávněných kritiků, je to ukázka vaší úrovně
23. 10. 2013 20:19
Re: TOTÁLNÍ ZMAR, NULY Z AUTO.CZ NEUMĚJÍ ŘÍDIT, PRO NĚ ŠKODA
Absolutně souhlasím!!!!!!!!! O ÚROVNI REDAKTORŮ SVĚDČÍ VÝMLUVY, ŽE AUTO MĚLI JEN CHVILKU. Sakra, dobrý článek jde napsat i ze statické prohlídky auta, dostatkem znalostí nebo cílenými otázkami na zástupce firmy!!!!!!!!
Avatar - Mojito (s Feferonkou)(RSKa)
Re: Doporučení nejen autorovi článku
Doporučoval bych snížit množství článků (sypete je po hromadách) a raději zvýšit jejich kvalitu, páč z nejednoho číší sterilita, až to bolí :no: V čem ale vynikáte jsou čtyři ....zadnice článků o různých škodovkách 8-s
6. 6. 2013 07:53
Re: Legendarni McLaren
Je fakt, ze stacilo jedno "uplakane" vysvetleni a razem vetsina ctenaru zapomnela (mozna jen na chvili) na megasilne TSi napriklad >:D
6. 6. 2013 07:50
Re: Autor článku
Muj nazor je, ze prave naopak jste si mel postezovat na podminky testu, aby ctenar vedel, ze nebyla moznost vuz radne otestovat a tudiz dojmy z nej mohou byt znacne zkreslene.