Měl být další Teslou, nyní ale krachuje. Čínský Byton může být první automobilovou obětí koronaviru
Byton je čínský start-up, který zaujal elektromobily s obřími displeji. Měly se prodávat i v Evropě, nakonec z toho ale možná nic nebude.
Byton je jednou z firem, které chtějí konkurovat automobilce Tesla. V roce 2018 zaujal konceptem SUV s obřím displejem multimediálního systému vedoucím přes celou šíři palubní desky, s nímž se počítalo i v sériové výrobě. Čínský start-up měl navíc velkolepé plány, které počítaly i s prodejem v Evropě. Nakonec z toho ale možná nic nebude. Byton může být první automobilkou, která zkrachuje kvůli pandemii koronaviru.
Na čínskou společnost totiž tvrdě dolehly důsledky šíření onemocnění covid-19, výsledkem čehož Byton musel pozastavit provoz a většině svým zaměstnancům nařídil na šest měsíců nucenou dovolenou. V práci tak zůstává jen malý manažerský tým starající se o vedoucí rozhodnutí.
„Stejně jako všude, covid-19 představuje pro finanční a obchodní operace Bytonu velkou výzvu. V důsledku toho se představenstvo a vedení společnosti rozhodlo, že společnost v Číně od 1. července na následujících šest měsíců dočasně pozastaví své obchodní činnosti. Vedení Bytonu a akcionáři úzce spolupracují na plánu budoucího vývoje společnosti,“ oznámila firma v tiskovém prohlášení. Mezi investory Bytonu je mimo jiné čínská automobilka FAW Group.
Už před pár dny přitom zaznívaly hlasy, že Byton nemá dostatek financí ani na platy svých zaměstnanců. A že jim dokonce dluží výplaty za čtyři měsíce. Pozastavení činnosti je tak jen výsledkem tohoto stavu.
Ještě na začátku roku se přitom situace zdála růžová. Firma po krátké pauze z důvodu pandemie koronaviru obnovila výrobu předprodukčních vozidel, která měla projít schvalovacím homologačním procesem, a připravovala se na start prodejů. Na domácím čínském trhu se mělo připravované SUV Byton M-Byte začít prodávat v druhé polovině letošního roku. Nadto se počítalo i s rozšířením nabídky o sedan, prezentovaný prostřednictvím konceptu K-Byte.
V březnu dokonce Byton oznámil své plány na vstup na evropské trhy. Na starém kontinentu plánoval začít prodávat svá auta do konce roku 2021, nejprve ve Švýcarsku a následně v Německu, Norsku, Francii, Nizozemí a Švédsku. Firma přitom argumentovala tím, že z 65.000 rezervací po celém světě na M-Byte bylo hned 25.000 z nich právě z Evropy. Pokud se však nenajdou finance na další provoz, z těchto plánů nakonec nic nebude. Čínská Tesla tak může skončit v propadlišti dějin.