Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Menší a silnější. Audi poodhalilo detaily o nových elektromotorech

Marek Bednář
Diskuze (64)

Elektromotor vypadá oproti spalovacímu motoru jednoduše, to ovšem neznamená, že by na něm nebylo co vylepšovat. Audi přibližuje některé z možností.

Na první pohled to vypadá, že zatímco u spalovacích motorů je velká variabilita jednotlivých součástek, a tak může být každý motor jiný, elektromotory tyhle možnosti nemají, a tak všechny fungují stejně. Pravdou je, že charakteristika dodávky výkonu se tu moc nemění, ale to neznamená, že na elektrických pohonných ústrojích není co měnit a zlepšovat.

Závod Audi v maďarském Rábu bývá označován za největší výrobnu pohonných jednotek na světě. Před lety se tam vyráběl i vznětový dvanáctiválec pro Audi Q7, dnes tam ve velkém vznikají elektromotory. Automobilka uvádí, že jich tam vyrobila už půl milionu od roku 2018.

Armáda dělníků i robotů – jen k ohýbání měděných drátů do tvaru vlásenky tu mají 15 strojů – vyrábí i nově vyvinuté motory pro platformu PPE, kterou ingolstadtská automobilka vyvinula ve spolupráci s Porsche a vypustila na ní do světa zatím první model, Q6 e-tron.

Video se připravuje ...

Zmíněných měděných drátů má stator v každém elektromotoru pro PPE celkem 140 metrů, ohnutých do tvaru vlásenky a svařených laserem na koncích. Svarů je tady celkem 235 a protože je na elektromotoru méně šroubů, může na výrobě být větší podíl mechanické práce na úkor té lidské ve srovnání se spalovacími motory.

Elektromotory platformy PPE jsou také mnohem lépe modulární, tedy je snadné vytvořit jinou verzi. Změna hodnoty nejvyššího točivého momentu tkví jen v prodloužení rotoru a statoru. Točivý moment na kolech i nejvyšší rychlost vozu se zase dá snadno změnit jiným převodovým poměrem v tzv. reduktoru, jednostupňové převodovce mezi elektromotorem a diferenciálem.

Podle Audi jsou motory pro auta založená na platformě PPE, což je dnes kromě Q6 zatím jen Porsche Macan, výrazně tišší než ty starší, o 30 % menší a o 20 % lehčí. Použití již zmíněného vlásenkového vinutí zase znamená, že se na stejný prostor dá vměstnat více drátů, takže ve výsledku je elektromotor silnější. Poměr výkonu ku hmotnosti je u nových elektromotorů o 60 % lepší ve srovnání s první generací elektromotorů Audi.

Marek Bednář
Diskuze (64)

Doporučujeme

30. 5. 2024 14:34
Re: Technical deep dive
Tak na to hochu bohužel v dohledné době nečekej. Tvá naivita koukám dosahuje dosti vysoké úrovně. Jestli nevíš proč se v EU nic moc netěží a naopak se těžba utlumuje, tak ti to povím. Jsou to legislativní klacky pod nohy, které těžbu znemožňují respektive komplikují (ekologie) a s tím související téma a to je cena. Čili pokud EU a jednotlivé vlády nezjednoduší podmínky pro těžbu surovin a otevírání nových dolů a nepřestaneme dělat komedie kolem ekologie, tak se na našem území (míněno EU) žádné nové doly otevírat nebudou a tohle je jen takový výkřik do tmy a stejně se to bude dál dovážet z Číny. Nevěř všem blábolům co si kde přečteš. Trochu ty informace filtruj.
30. 5. 2024 14:22
Re: baterie
Jasný sorry. Nicméně jde právě o těch více/silnějších kabelů. To je třeba nejdříve vybudovat a mít pro to dostatečný zdroj elektrické energie. Na tento drobný fakt se dosti zapomíná. Není to o tom postavit jen stojan jako na pumpě.
30. 5. 2024 11:42
Re: Motory pro elektromobil
Proto jsem pochvalil galerii. :yes:
30. 5. 2024 09:54
Re: Motory pro elektromobil
V článku se ale opravdu nepíše, jestli se změny týkají jen asynchronních, jen synchronních nebo obou typů zároveň. Vlastně bych tady takové "detaily" ani nečekal.
29. 5. 2024 14:34
Re: Motory pro elektromobil
Informace o typech motoru najdes v galerii.

Predni je ASM.