Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes 450 SLC byl prvním autem s V8 a automatem, které vyhrálo na WRC. Nyní je jeden na prodej

Ondřej Mára Ondřej Mára 11. 1. 2023 • 17:05
44
Zobrazit náhledy (44)
Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979) Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 Rallyewagen (1979)

Upravené kupé s 5,0litrovým motorem V8 a automatickou převodovkou obsadilo všechna místa na bedně i bramborovou pozici. Jedno z nich teď může být vaše.

V minulém roce jsme psali hned o několika zajímavých sportovních kupé, která prošla úpravou pro rychlé dovádění ve stylu rallye. Některé přestavby byly tovární, v jiných případech šlo o zajímavé restomody. Dnes se ale podíváme na jeden zajímavý historický skvost, který si na závody jen nehrál.

V roce 1977 totiž automobilka Mercedes-Benz překvapila motoristický svět, když představila soutěžní speciál s označením 450 SLC. Speciál vycházející z modelu 450 SL byl homologován pro World Rally Championship (WRC) roku 1978 a byl zajímavý v mnoha ohledech.

Video se připravuje ...

Speciální karoserie s rozšířenými lemy měla například kapotu motoru a víko kufru z hliníku, aby automobilka snížila hmotnost. Pod kapotou byl uložen zcela nový 5,0litrový hliníkový motor V8, spojený se speciálně vyvinutou automatickou převodovkou.

Celkem bylo vyrobeno pouze 19 kusů tohoto soutěžního speciálu, pod jehož návrhem byl podepsán renomovaný technik Dr. Erich Waxenberger. Všechny vozy byly určeny pro mezinárodní závody, pouze sedm z nich však neslo označení 450 SLC 5,0.

Jedním z nich je i vůz v galerii, dokončený 26. září 1979. Vůz s šasi číslo 836 a registrační značkou S-DV 9032 byl vybaven speciálním chladicím systémem pro vodu a olej nebo chytře umístěným chladičem, který současně fungoval jako ochrana posilovače řízení.

Tento vůz se roku 1979 účastnil WRC závodu Bandama Rally Côte D’Ivoire, kde Mercedes zaznamenal mimořádný úspěchy. Tento konkrétní vůz, nesoucí číslo čtyři, po trati vedl zkušený švédský jezdec Björn Waldegård. A dovedl ho až pro druhé místo. Na stupních vítězů ale nebyl s tímto strojem sám.

Vozy Mercedes-Benz 450 SLC totiž v tomto závodě obsadily místa 1-2-3-4. Mercedes-Benz 450 SLC se tak stal prvním vozem v rámci WRC, který zvítězil s motorem V8. A navíc také s automatickou převodovkou. Neobvyklá kombinace, která ale na správných tratích fungovala.

V následujícím roce se tento vůz zúčastnil ještě Safari Rally v Keni, kde si dojel pro třetí místo. Poté sloužil jako tréninkový automobil v Argentině, o dva roky později ho ale závodní tým Works prodal nadšenému sběrateli z Belgie. Ten vůz vlastnil do roku 1984, než ho koupil Dr. Peter Lorenz. Ten měl nechat vůz zrenovovat a v roce 1990 byl vůz prodán soukromému sběrateli.

Video se připravuje ...

Od té doby se vůz s šasi číslo 836 vrátil do podoby, v jaké se roku 1979 zúčastnil Bandama Rally. Nyní je vůz nabízen aukčním domem RM Sotheby’s, přičemž jeho prodej je plánován na prvního února - během aukce v Paříži. Součástí vozu jsou navíc dokumenty potvrzující závodní historii vozu, jeho úspěchy i původ.

S ohledem na zajímavou historii a skutečnost, že se jedná o jeden ze sedmi kusů se specifickým značením, není divu, že se odhadovaná prodejní částka pohybuje v rozmezí 800.000 až 1.100.000 eur. V přepočtu tedy cca 19,2 až 26,4 milionu korun.

Doporučujeme

Témata