Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Aero trailer: Designová studie návěsu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Na veletrhu Trailer 2011 představil Mercedes-Benz studii návěsu, která má oproti konvečním návěsům o 18 % nižší odpor vzduchu. Tím se podílí na snížení spotřeby paliva tahače o 5 %.

Mezinárodní veletrh Trailer 2011 pořádaný v belgickém Kortrijku od 25. do 29. listopadu se stal místem světové premiéry studie návěsů pojmenované Aero trailer. Ta se zde představila ve spojení s tahačem Mercedes-Benz Actros, čerstvým držitelem titulu International Truck of the Year 2012.

Mercedes-Benz se při vývoji studie s výstižným jménem Aero trailer zaměřil především na vylepšení aerodynamických vlastností návěsu bez omezení jeho vnitřního prostoru. Studie díky tomu nabízí ložnou plochu dlouhou standardně 13,6 m a širokou 2,55 m.

Aero trailer, na jehož vývoji se podíleli i členové vývojového týmu nové generace Actrosu, byl důkladně testován v aerodynamickém tunelu. Návěs má vpředu nástavce, které jsou při jízdě přímým směrem v mírném zákrytu se spoilery na zadní straně kabiny tahače. Toto řešení zlepšuje proudění vzduchu kolem boků soupravy o 1 %.

K nepřehlédnutelným úpravám návěsu patří bočnice, kryjící kola a podvozek návěsů, které zlepšují proudění vzduchu o 8 %. Otvory na jejich zadní straně usměrňují vzduch a přivádějí jej k difuzorů, navazujícími na obložení podvozku a zlepšujícímu proudění vzduchu o 1 až 2 %.

Poslední úpravy představuje zužující se zakončení boků a střechy návěsu, které je prodlužuje zhruba o 400 mm a snižuje odpor vzduchu o 7 %. Tyto prvky jsou samozřejmě skládací, aby umožnily standardní přístup do nákladového prostoru.

Všechny výše popsané úpravy mají poskytovat snížení odporu vzduchu o 18 % při srovnání s návěsy používanými v současnosti. Automobilka uvádí, že při ročním nájezdu 150.000 km by souprava s návěsem Aero Trailer mohla ušetřit okolo 2.000 litrů nafty a přes 5 tun CO2. K dalšímu snížení spotřeby paliva mají přispět i vyspělé telematické systémy.

I přes vynikající výsledky v oblasti snížení spotřeby paliva se sériových návěsů Aero trailer na evropských silnic v blízké budoucnosti s největší pravděpodobností nedočkáme, protože díky prodloužení o 400 mm odporují současné legislativě. V současnosti je totiž maximální povolená délka tahače s návěsem ve většině evropských států 16,50 m.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)