Mercedes-Benz CLA nové generace přijíždí jako 800V zadokolka
Nová generace Mercedesu-Benz CLA přináší řadu zajímavých novinek po stránce pohonu i elektronické výbavy. Osahali jsme si ji a zjistili, jak svítí i jestli se vysocí lidé vejdou na zadní sedačky.
Když automobilky ukážou nějaký koncept, často se z něj řada prvků do sériové výroby nedostane. Sem tam se však stane, že produkční vůz má k tomu konceptu docela blízko. Právě to je případ nového CLA, které se čerstvě představilo. Prozatím coby elektromobil, ovšem hybridní motorizace mají brzy následovat.
Design přiblíží nejlépe fotografie a videa, za vypíchnutí však stojí několik jeho prvků. Plně vybavená elektrická verze má na přídi, svým tvarem připomínající žraločí nos, celkem 145 svítících hvězd. Největší je ta v logu, následují stylizované hvězdy ve světlometech Multibeam LED – standardní LEDková světla je mají chromové místo svítících – a konečně tu je 142 hvězdiček v přední masce, které se dají individuálně ovládat a používají se pro různé uvítací animace.
Zajímavostí je, že to, jak vidíte na obrázcích svítit červený vůz, tak bude vypadat denní svícení nového CLA. Video červeného jedoucího auta zase ukazuje, že ta spousta hvězdiček svítí i s potkávacími světly. Nejste jejich fanoušky? Nevadí – jsou za příplatek, a když už je máte, je možné je vypnout. Hybridní provedení tu bude mít normální „gril“, prostupný pro chladicí vzduch. Hvězdiček se nezbaví, ale budou „jen“ chromové, nikoliv svítící.
Stejně jako hvězdičky vpředu, čtyřicítka červených LEDek vzadu, tvořící spojnici mezi svítilnami, se dá individuálně ovládat. Stylizované hvězdy jsou samozřejmě i tady; tvoří světelný podpis. A pokud vás zajímá, jak to brzdí a bliká, počkejte si na exkluzivní ukázku na konci videa.

CLA narostlo do všech směrů a nejvíc na rozvoru, který měří 2.970 mm; detailně najdete rozměry v tabulce níže. Drží si siluetu kupé, ale také čtvery dveře s bezrámovými okny. Novinkou jsou vysouvací kliky, použité kvůli aerodynamické optimalizaci. Zůstává také sedanem – shooting brake by měl přijít později – a v nabídce bude elektrické a pořádně rychlé víko kufru.
Koeficient odporu vzduchu sedanu je 0,21, což je vynikající hodnota napříč historií automobilového průmyslu. S různými verzemi se mění jen málo a zásadně pomáhají např. optimalizovaná kola s celoplošnými kryty. Automobilka uvádí, že snížení koeficientu o jedinou setinu znamená prodloužení dojezdu o 2,5 %.
Standardem pro sedan bude také prosklená střecha – ovšem bez roletky či jakékoliv jiné možnosti neprůhlednění, ať už elektrochromatickou cestou nebo nějakým stínítkem, které byste pod sklo zapasovali. Podle automobilky nebude nic takového potřeba, protože laminované sklo má díky speciálním povlakům zamezit ohřívání interiéru od svítícího slunce i redukovat oslnění osádky.
Velký panel vládne všem
Hnědý interiér matného vozu v barvě černá Kosmos Magno, který zkoumám na videu, patří k zaváděcí edici nového CLA. Kůže v barvě hnědá Tartufo hezky ladí s prošíváním krémovou nití a mám radost, že stejná barva našla cestu i na výplně dveří. Obrázky ukážou taky štědré rozesetí zdrojů ambientního osvětlení po celém interiéru.
Vnitřek červeného vozu na fotkách zase ukazuje verzi AMG Line Plus s černým semišem, který je 100% recyklovaný, a bílou koženkou. Červené pásy i prošití sedaček hezky ladí s metalickou červenou Patagonia, která bude dostupná z katalogu Manufaktur. Za zmínku však stojí i základní potahy sedaček, které nabídnou velmi příjemnou recyklovanou látku uprostřed a koženku po stranách. Tato verze bude ovšem k mání pravděpodobně jen u základních sedaček.
Palubní desku tvoří olbřímí lesklý panel, který může za příplatek nést tři displeje. Standardem je displej coby přístrojový štít a 14“ centrální displej. Do něj se oproti současnému CLA přesunulo ovládání nejen klimatizace, ale dokonce i vyhřívání sedaček, které dosud měly mercedesy většinou na dveřích u ovládání sedaček; to tam naštěstí zůstalo.
Na pravé straně je v základu hromada podsvícených hvězdiček, za příplatek tu může být druhý 14“ displej pro spolujezdce. Ten kromě práce s navigací či dalšího ovládání auta – lze se tu i přihlásit jiným účtem Mercedes Me, než s nímž se přihlásil řidič do centrálního displeje – zvládne přehrávat i filmy za jízdy. Když se ale na film zadívá řidič, jehož pozornost sledují infrakamery, přehrávání se zastaví.
K čemu ten druhý displej reálně je, když všichni mají vlastní smartphony? Je žádaný v Číně, která je jedním z důležitých trhů pro CLA. Lidé ho tam využívají třeba při mnohahodinovém stání v dopravní zácpě.
Dvě AI v jednom
Centrální displej nabídne infotainment MBUX ve své čtvrté generaci a běží na Mercedesem-Benz kompletně vyvinutém operačním systému MB.OS; nové CLA je prvním autem, který ho dostalo. „Otevírá kompletně nový svět personalizovaných zážitků a intuitivní interakce mezi autem a vozidlem,“ stojí v tiskové zprávě.
Infotainment integruje umělou inteligenci od Googlu i Microsoftu, což má znamenat možnost konverzace s autem, jako byste se bavili s kamarádem. Podle nátury dotazu, který položíte, auto zvolí jednu nebo druhou virtuální asistentku, aby našlo odpověď. Navigaci nativně obstarávají Mapy Google, které díky důkladné integraci zvládnou naplánovat i nabíjecí zastávky na delší trase.
Uživatelské rozhraní pořád vypadá jako v mercedesu, jen drobně omlazené. Jednou z velkých novinek je zobrazení naposled používaných aplikací na domovské obrazovce (nazvané Zero Layer, tedy Vrstva Nula) navíc k nejdůležitějším informacím.
Za zmínku stojí také snazší ovládání hlasitosti na volantu, které vás nenutí jezdit prstem po dotykové plošce, jako v současném CLA i dalších modelech. Můžete mačkat konce stupnice a měníte tak hlasitost krokově, stejně jako v ostatních autech.
K dalším změnám patří přesunutí startovacího tlačítka na pravou páčku pod volantem, tedy do místa, kde dosud měl volič převodovky tlačítko pro P. S ním je nově startovací tlačítko sdružené. Zůstává ale vlastní čudlík elektrické parkovací brzdy vlevo dole pod volantem, hned vedle tlačítek pro cyklování režimy osvětlení a pro zapínání zadní mlhovky.
Prostorností je interiér poplatný kategorii vozu, takže nečekejte akry místa. „Za sebe“ se však s výškou 184 cm vejdu pohodlně a mám i dost místa nad hlavou právě díky té prosklené střeše. Tlustá podlaha však znamená, že mám kolena velmi vysoko a to omezuje pohodlnost sezení.
Oproti předchůdci se také zmenšil kufr z 460 na 405 litrů, pod přední kapotou však elektromobilu přibyl tzv. frunk – front trunk. Má objem 101 litrů a může sloužit např. k uložení nabíjecích kabelů. Dostane ho verze s pohonem jedné i obou náprav; hybridní provedení, které tu má spalovací motor, ho samozřejmě mít nebude.
V základu zadokolka
Nové CLA přichází na trh coby elektromobil ve dvou verzích – 250+ a 350. Obě mají přídomek „s technologií EQ“. Technická data obou najdete na konci článku, takže jen v rychlosti – 250+ pohání svá zadní kola 272 koňmi (200 kW) a 335 Nm, zrychlí na stovku za 6,7 sekundy a pokračuje k 210 km/h. Dojezd na jedno nabití má být 694–792 km s průměrnou spotřebou 12,2–14,1 kWh/100 km.
Silnější verze 350 má pohon všech kol s kombinovaným výkonem 354 koní (260 kW) a točivým momentem 515 Nm. To stačí ke zrychlení na stovku za 4,9 sekundy a maximální rychlosti stejných 210 km/h. Dojezd je 672–771 km s průměrnou spotřebou 12,5–14,7 kWh/100 km.

Lithium-iontová baterie o využitelné kapacitě 85 kWh pracuje s napětím 800 V a nabíjí se výkonem až 320 kW. Na 80 % stavu nabití se tak v ideálních podmínkách dostanete už za 22 minut. Baterie s nikl-mangan-kobaltovým složením je nově vyvinutá a má grafitové anody s příměsí oxidu křemíku; koncem letošního roku má přijít další verze elektrického CLA s lithium-železofosfátovou baterií, která bude mít využitelnou kapacitu 58 kWh.
Dlouhému dojezdu pomáhá možnost volby míry rekuperace pádly pod volantem. Režim D Auto je inteligentní rekuperací, která bere v potaz to, co vůz vidí před sebou – zvládne i zastavit, je-li to třeba –, ale i topografii trasy včetně křižovatek, ostrých zatáček či rychlostních limitů. Mód D+ znamená plachtění, D je standardní rekuperace se zpomalením až 1 m/s2, D– silnější rekuperací se zpomalením až 3 m/s2.
Hybridní provedení nám automobilka ve svém vývojovém centru v Sindelfingenu ukázala jen okrajově a nechtěla prozradit téměř žádné informace. Dozvěděli jsme se jen, že vůz stále prochází schvalovacím procesem, že půjde o mild hybrid – takže bez možnosti jízdy pouze na elektřinu – a že standardem bude přední pohon. Čtyřkolku však do budoucna zástupci automobilky nevyloučili.
Konečně stojí za zmínku, že nové CLA bude mít ve standardu středový airbag mezi předními sedadly, a také že vývojáři věnovali kromobyčejnou pozornost bezpečnosti baterie jak po stránce vlastního selhání, tak i pro cestující či záchranáře v případě nehody. Při drobném nárazu se baterie tzv. vratně odpojí. Pokud řidič chce znovu vůz „nastartovat“, elektronika provede důkladnou kontrolu, zda neobjeví někde nějakou chybu, a až v závislosti na výsledku dovolí nastartovat.
U vážnějších nehod, po kterých je vozidlo zpravidla nepojízdné z jiných důvodů, následuje tzv. nevratné odpojení a reaktivaci pohonného řetězce musí provést servis. Obě verze odpojení znamenají řízené vybití těch součástek, které by mohly znamenat nebezpečí. V dokumentech pro záchranáře jsou uvedeny také body, kde je možné vysokonapěťový systém vybít manuálně.
Nový Mercedes-Benz CLA vstoupí do prodeje někdy během léta letošního roku. Do té doby jistě budeme znát i ceník.
Mercedes-Benz CLA - Základní technická data | ||
CLA 250+ s technologií EQ | CLA 350 s technologií EQ | |
Elektromotor | synchronní, permanentně buzený | 2× synchronní, permanentně buzený |
Převodovka | dvoustupňová | |
Nejvyšší výkon | 200 kW | 260 kW |
Nejvyšší točivý moment | 335 Nm | 515 Nm |
Baterie | Li-ion, 85 kWh využitelné kapacity | |
Nabíjení AC, 11 kW | 9 h | |
Nabíjení DC, až 320 kW | 22 min | |
Dojezd na nabití (WLTP) | 694-792 | 672-771 |
Spotřeba energie (WLTP) | 12,2-14,1 kWh/100 km | 12,5-14,7 kWh/100 km |
Zrychlení 0-100 km/h | 6,7 s | 4,9 s |
Nejvyšší rychlost | 210 km/h | |
Provozní/celková hmotnost | 2.055/2.510 kg | 2.135/2.575 kg |
Mercedes-Benz CLA - Rozměry v porovnání s předchůdcem | ||
Nové CLA | Rozdíl oproti dosavadnímu CLA | |
Délka | 4.723 mm | + 35 mm |
Šířka | 1.855 mm | + 25 mm |
Šířka se zrcátky | 2.021 mm | + 22 mm |
Výška | 1.468 mm | + 29 mm |
Rozvor náprav | 2.790 mm | + 61 mm |
Prostor pro hlavu vpředu/vzadu | 1.039/936 mm | + 16/+ 28 mm |
Prostor pro nohy vpředu/vzadu | 1.073/854 mm | + 11/- 7 mm |
Šířka v loktech vpředu/vzadu | 1.456/1.431 mm | - 1/- 23 mm |
Šířka v ramenou vpředu/vzadu | 1.412/1.359 mm | + 12/- 13 mm |
Objem zadního/předního zavazadelníku | 405/101 l | - 55/- l |