Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz M: Představujeme

Jakub Sochor
Diskuze (37)
Významný model z řad luxusních SUV prodělal generační obměnu. Co nabízí v porovnání s neúnavnou konkurencí a v čem tkví jeho trumfy?

Historie třídy M se datuje od roku 1997, kdy byl představen vůz impozantních tvarů s označením W163, který transformoval segment středně velkých SUV a jenž v téže třídě nastolil nové standardy. Komplexní souhrn kvalit pak vynesl modelu řadu mezinárodních ocenění. Pro zajímavost dodejme, že vůz ve speciálních úpravách využíval Papež Jan Pavel II.

Druhá generace byla představena v roce 2005 na autosalonu v Ženevě. Vůz s označením W164 prošel celkovým zesílením (přes 62 procent dílů bylo vyrobeno z vysokopevnostního ocelového materiálu) a patřil mezi nejoblíbenější modely třídy. Současná, v pořadí již třetí generace (W166) má tedy na co navazovat.

Karoserie

Mezigenerační nárůst není tak markantní, jako tomu bylo mezi první a druhou generací modelu. Přesto se však vůz zvětšil, byť jen velmi decentně. Novinka je oproti předchůdci o 24 mm delší, o 16 mm širší, ale o 19 mm nižší, přičemž rozvor narostl o zanedbatelných 5 mm.

Mercedes-Benz M - mezigenerační porovnání rozměrů
Rozměr [mm] W163 (1998-2005) W164 (2005-2011) W166 (od 2011) Rozdíl
Délka [mm] 4638 4780 4804 +142/ +24
Šířka [mm] 1830 1911 1927 +81/ +16
Výška [mm] 1820 1815 1796 -5/ -19
Rozvor [mm] 2820 2915 2920 +95/ +5

Jeden z největších konkurentů, BMW X5, přerůstá na délku novou třídu M o 50 mm a na šířku o 5 mm. Po stránce výšky však na Mercedes-Benz ztrací 20 mm. Rozvor má bavorský automobil delší o 13 mm.

Mercedes-Benz M (W166) - porovnání rozměrů s konkurenčními modely
Model Mercedes-Benz M BMW X5 Porsche Cayenne Volkswagen Touareg Range Rover Sport
Délka [mm] 4804 4854 4846 4795 4798
Šířka [mm] 1927 1933 1939 1940 1928
Výška [mm] 1796 1776 1705 1709 1812
Rozvor [mm] 2920 2933 2895 2893 2745

Exteriér

Vnější tvary jsou kombinací oblých prvků a přímo vedených souvislých linek, zároveň jsou oproti předchůdci více aerodynamické, což dokládá hodnota koeficientu odporu vzduchu (0,32), která je nejpříznivější ve své třídě. Vzhledem k rozsáhlé muskulatuře karoserie vůz nepostrádá elegantní řešení, která jej opticky odlehčují. Sem patří například výrazná linka v boční části vozu, která zároveň poskytuje modelu notnou dávku vizuální dynamiky.

V konfrontaci s minulou generací byl exteriér přepracován, nepostrádá však znaky, typické pro třídu M. Tím nejcharakterističtějším je C-sloupek, který je v atypickém provedení. Na ten navazuje zadní okno, protažené do boční části karosérie. Tyto designové postupy lze vypozorovat již na karosérii první generace, je tedy přirozené, že v rámci zachování vzhledové kontinuity byly použity i nyní.

suv mercedesbenz novemodely predstavujeme suv mercedesbenz novemodely predstavujeme

Přední maska doznala rozšíření a snížení. Světlomety jsou v porovnání s předchůdcem menší a oblejší, zadní sdružené lampy působí výrazně a oproti minulé verzi používají zcela nový tvar a prostorové řešení (výrazněji zasahují do boční části karoserie).

Samozřejmostí jsou diody LED, které nalezly uplatnění jak v předních světlometech, tak koncových lampách.

Podstatné rysy designu nové generace jsou známé již od jara, kdy se vůz v lehkém maskování proháněl Prahou. Vzhledem k velmi malé míře kamufláží šlo vypozorovat mnoho nosných informací o vzhledu nové generace třídy M.

Interiér

Tvary interiéru prezentují nová řešení, která se od ostatních vozidel značky odlišují. Zatímco některá z nich používají tvarosloví, založené na hranách a eliminaci měkkých tvarů, třída M je pravý opak - přístup k oblým dílům je vesměs pozitivní, o čemž svědčí volné a plynulé přechody mezi jednotlivými částmi kabiny. Masivní lišty dekoru umocňují útulnost vnitřku.

suv mercedesbenz novemodely predstavujeme suv mercedesbenz novemodely predstavujeme

Atmosféru na palubě lze ozvláštnit, a sice prostřednictvím jednotlivých výbavových paketů. Například AMG Style (paket, zahrnující vizuální devizy paketu AMG - ryzí AMG lze pořídit za 73 tisíc Kč) přináší zatmavení skel, ambivalentní osvětlení a přístrojovou desku, potaženou syntetickou kůží Artico.

Další nabízená verze Edition 1 má předpoklady zaujmout indidivualisty, prahnoucí po odlišnostech od většiny. Výbava zahrnuje černý strop (designo) a kožené čalounění (designo exklusive), kterým je potažena přístrojová deska a výplně dveří. Mezi estetické doplňky pak patří dekory v provedení jasan či topol.

S komfortem na palubě koresponduje funkční výbava, která již ve standardu obsahuje multifunkční volant, rádio s CD/USB a Bluetooth.

Motory

Základní nabízenou pohonnou jednotkou je dvojitě přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 2,1 l, který pohání variantu 250 CDI 4MATIC. Zároveň nahrazuje třílitrový šestiválec z minulého modelu. Čtyřválcové motory v minulé generaci chyběly, na rozdíl od první generace. Z hlediska základních parametrů je aktuální čtyřválec srovnatelný s původním šestiválcovým agregátem, používaným v modelu ML 300 CDI

Druhým motorem v řadě je šestiválec o výkonu 190 kW, který využívá varianta ML 350 BlueTec 4MATIC. Motor poskytuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 7,4 a je schopen maximální rychlosti 224 km/h.

Vrchol nabídky představuje atmosférický šestiválec s technologií BlueEfficiency. Motor o zdvihovém objemu 3498 cm3 produkuje výkon 225 kW, spotřeba v kombinovaném cyklu činí 8,5 l. Válce jsou zde uspořádány v úhlu 60°, díky čemuž nebylo nutné použít vyvažovací hřídel. Mezi materiály, které byly použité při výrobě jednotlivých komponentů, patří hliník (kliková skříň, písty a hlavy válců) a kovaná ocel (kliková hřídel, ojnice a ventily). Motor je vybaven přímým vstřikováním třetí generace, která prostřednictvím piezovstřikovačů využívá rozstřikování řízeného spalování spolu s vysokotlakým vstřikováním.

Mercedes-Benz M - mezigenerační porovnání rozměrů
Rozměr [mm] W163 (1998-2005) W164 (2005-2011) W166 (od 2011) Rozdíl
Délka [mm] 4638 4780 4804 +142/ +24
Šířka [mm] 1830 1911 1927 +81/ +16
Výška [mm] 1820 1815 1796 -5/ -19
Rozvor [mm] 2820 2915 2920 +95/ +5

Jedním z hlavních cílů konstruktérů bylo co nejvíce snížit spotřebu. Kromě technických prostředků této snaze odpovídá použití pneumatik s nižším valivým odporem, systém start-stop či dlouhé převody a minimalizované vnitřní tření.

Společným jmenovatelem všech jednotek je sedmistupňová automatická převodovka 7G-Tronic Plus. Ta se vyznačuje ovladačem Direct Select. V interiéru tedy nenajdeme konvenční páku, nýbrž specificky tvarovanou páčku, umístěnou pod volantem, která slouží k volbě převodových stupňů P-R-N-D. Pro manuální řazení jsou k dispozici pádla.

suv mercedesbenz novemodely predstavujeme suv mercedesbenz novemodely predstavujeme

Oba dieselové motory plní emisní normy Euro 6, a to díky použití systému BlueTec. Ten slouží snížení emisí, čehož dosahuje vstřikováním tekutiny AdBlue (vodný roztok močoviny) do výfukového potrubí. To má za následek vznik amoniaku, který transformuje až 80 procent oxidů dusíku na dusík a vodu.

Díky použití výše uvedených technologií předvedla automobilka na poli emisí pozoruhodný náskok - emisní norma Euro 6, kterou modely třídy M splňují, vejde v platnost až od roku 2014.

Podvozek

Všechny exempláře třídy M jsou vybaveny pohonem všech kol 4MATIC a adaptivním podvozkem. Za příplatek lze volit vzduchové odpružení Airmatic a aktivní stabilizátory (Active Curve System).

V případě jízdy mimo silnici přijde vhod ABS s přizpůsobením funkce pro jízdu mimo zpevněné komunikace či možností citlivějších reakcí plynového pedálu při manévrování v terénu.

V nabídce je také On- a Offroad Paket, obsahující 3 režimy pro silniční a 2 pro terénní provoz. Tento systém zvýší stoupavost o 20° (oproti 80° s použitím ocelových pružin a systému Airmatic) a brodivost (z původních 500 mm na 600 mm). Doprovodným efektem je nárůst světlé výšky z 202 mm (základní provedení) na 285 mm.

Dalšími rysy zmíněného paketu je uzávěrka předního a zadního diferenciálu, ochranný kryt pohonné jednotky či zesílené podběhy.

Bezpečnost

Automobilka Mercedes-Benz se vyznačuje filozofií, která výrazným způsobem dbá na předejití případné kolize. Do oblasti aktivní bezpečnosti vozu patří brzdový asistent (BAS), který se aktivuje při kritickém brzdění. Další bezpečnostní prvky vozu tvoří natáčecí bi-xenonové světlomety a adaptivní dálková světla (Intelligent-light systém). Dále zmiňme systém Distronic PLUS, který má na starost vyhodnocování a udržování bezpečné vzdálenosti od vozidla jedoucího vpředu. V případě ztráty bdělosti řidiče způsobí systém automatické brzdění za doprovodu akustického signálu.

V případě nehody chrání posádku sedm airbagů, včetně kolenního pro řidiče.

Jakub Sochor
Diskuze (37)
Avatar - Machýrek
31. 12. 2011 15:53
Re: ma dost velkou chybu..
Na to, aby poznali, kde konci sedacka, na ktery zrovna sedi, musi byt experti. To je jasna vec.
Avatar - salamoon
31. 12. 2011 01:16
Re: SEDADLA
suhlasim,ten test na prime zavadzal.... ved ten redaktor bol trosku inej konfecnej velkosti (bez urazky). btw to,ze sedadlo mu koncilo niekde v strede chrbta nehra ulohu,vsimnite si,ako sedite v aute a kde sa este opierate o sedadlo,a kde uz nie.... pokial to nie je kreslo z xc90,tak je to maximalne este niekde v okoli lopatiek.....cize +- skoro to iste...

btw auticko sa mi po prvom zhliadnuti a miernom sklamani dostava do oka,uz len vyhrat v rakusku nejaku lotteriu :-O
Avatar - WinDiesel
30. 12. 2011 20:31
Re: ma dost velkou chybu..
Na sedačky se ještě někdy mrknu, ale platí v podstatě 3 pravděpodobně možné kombinace:
a - hlava rodiny řídí, vzadu sedí děti (sedačky vzadu zcela dostatečné)
b - auto je k dispozici osobě "single" (sedačky vzadu zcela dostatečné)
c - auto je k dispozici mamině nebo přítelkyni, vzadu nesedí nikdo nebo tam sedí děti případně kamarádky přítelkyně (sedačky vzadu zcela dostatečné)

Situace, kdy dozatu poleze pupkatý tester "expert" Autosalonu na Primě, bude poměrně značně neobvyklá. Ani nepředpokládám, že byses vzadu vozil Ty. Počítám že chceš řídit. Mimochodem nejsi zrovna typický vzorek populace. Lidí, kteří mají 194 cm a chtějí být voženi vzadu ve třídě M, bude superminimální minimum.
Avatar - WinDiesel
30. 12. 2011 20:29
Re: SEDADLA
Na sedačky se ještě někdy mrknu, ale platí v podstatě 3 pravděpodobně možné kombinace:
a - hlava rodiny řídí, vzadu sedí děti (sedačky vzadu zcela dostatečné)
b - auto je k dispozici osobě "single" (sedačky vzadu zcela dostatečné)
c - auto je k dispozici mamině nebo přítelkyni, vzadu nesedí nikdo (sedačky vzadu zcela dostatečné)

Situace, kdy dozatu poleze pupkatý tester "expert" Autosalonu na Primě, bude poměrně značně neobvyklá.
Avatar - WinDiesel
30. 12. 2011 20:06
Re: ma dost velkou chybu..
Soused dělá v Něměcku pro firmu která sedačky pro Mercedes navrhuje. Můžu se ho optat, ale platí - vyzkoušet na živo.
Mimochodem, viděl jsem na Primě už dost blbých plků, někdy jsou "experti" vysloveně trapní a jsou to asi takoví experti jako Vy tady, já a kdekdo.