Mercedes-Benz M: Představujeme
Historie třídy M se datuje od roku 1997, kdy byl představen vůz impozantních tvarů s označením W163, který transformoval segment středně velkých SUV a jenž v téže třídě nastolil nové standardy. Komplexní souhrn kvalit pak vynesl modelu řadu mezinárodních ocenění. Pro zajímavost dodejme, že vůz ve speciálních úpravách využíval Papež Jan Pavel II.
Druhá generace byla představena v roce 2005 na autosalonu v Ženevě. Vůz s označením W164 prošel celkovým zesílením (přes 62 procent dílů bylo vyrobeno z vysokopevnostního ocelového materiálu) a patřil mezi nejoblíbenější modely třídy. Současná, v pořadí již třetí generace (W166) má tedy na co navazovat.
Karoserie
Mezigenerační nárůst není tak markantní, jako tomu bylo mezi první a druhou generací modelu. Přesto se však vůz zvětšil, byť jen velmi decentně. Novinka je oproti předchůdci o 24 mm delší, o 16 mm širší, ale o 19 mm nižší, přičemž rozvor narostl o zanedbatelných 5 mm.
Mercedes-Benz M - mezigenerační porovnání rozměrů | ||||
Rozměr [mm] | W163 (1998-2005) | W164 (2005-2011) | W166 (od 2011) | Rozdíl |
Délka [mm] | 4638 | 4780 | 4804 | +142/ +24 |
Šířka [mm] | 1830 | 1911 | 1927 | +81/ +16 |
Výška [mm] | 1820 | 1815 | 1796 | -5/ -19 |
Rozvor [mm] | 2820 | 2915 | 2920 | +95/ +5 |
Jeden z největších konkurentů, BMW X5, přerůstá na délku novou třídu M o 50 mm a na šířku o 5 mm. Po stránce výšky však na Mercedes-Benz ztrací 20 mm. Rozvor má bavorský automobil delší o 13 mm.
Mercedes-Benz M (W166) - porovnání rozměrů s konkurenčními modely | |||||
Model | Mercedes-Benz M | BMW X5 | Porsche Cayenne | Volkswagen Touareg | Range Rover Sport |
Délka [mm] | 4804 | 4854 | 4846 | 4795 | 4798 |
Šířka [mm] | 1927 | 1933 | 1939 | 1940 | 1928 |
Výška [mm] | 1796 | 1776 | 1705 | 1709 | 1812 |
Rozvor [mm] | 2920 | 2933 | 2895 | 2893 | 2745 |
Exteriér
Vnější tvary jsou kombinací oblých prvků a přímo vedených souvislých linek, zároveň jsou oproti předchůdci více aerodynamické, což dokládá hodnota koeficientu odporu vzduchu (0,32), která je nejpříznivější ve své třídě. Vzhledem k rozsáhlé muskulatuře karoserie vůz nepostrádá elegantní řešení, která jej opticky odlehčují. Sem patří například výrazná linka v boční části vozu, která zároveň poskytuje modelu notnou dávku vizuální dynamiky.
V konfrontaci s minulou generací byl exteriér přepracován, nepostrádá však znaky, typické pro třídu M. Tím nejcharakterističtějším je C-sloupek, který je v atypickém provedení. Na ten navazuje zadní okno, protažené do boční části karosérie. Tyto designové postupy lze vypozorovat již na karosérii první generace, je tedy přirozené, že v rámci zachování vzhledové kontinuity byly použity i nyní.
Přední maska doznala rozšíření a snížení. Světlomety jsou v porovnání s předchůdcem menší a oblejší, zadní sdružené lampy působí výrazně a oproti minulé verzi používají zcela nový tvar a prostorové řešení (výrazněji zasahují do boční části karoserie).
Samozřejmostí jsou diody LED, které nalezly uplatnění jak v předních světlometech, tak koncových lampách.
Podstatné rysy designu nové generace jsou známé již od jara, kdy se vůz v lehkém maskování proháněl Prahou. Vzhledem k velmi malé míře kamufláží šlo vypozorovat mnoho nosných informací o vzhledu nové generace třídy M.
Interiér
Tvary interiéru prezentují nová řešení, která se od ostatních vozidel značky odlišují. Zatímco některá z nich používají tvarosloví, založené na hranách a eliminaci měkkých tvarů, třída M je pravý opak - přístup k oblým dílům je vesměs pozitivní, o čemž svědčí volné a plynulé přechody mezi jednotlivými částmi kabiny. Masivní lišty dekoru umocňují útulnost vnitřku.
Atmosféru na palubě lze ozvláštnit, a sice prostřednictvím jednotlivých výbavových paketů. Například AMG Style (paket, zahrnující vizuální devizy paketu AMG - ryzí AMG lze pořídit za 73 tisíc Kč) přináší zatmavení skel, ambivalentní osvětlení a přístrojovou desku, potaženou syntetickou kůží Artico.
Další nabízená verze Edition 1 má předpoklady zaujmout indidivualisty, prahnoucí po odlišnostech od většiny. Výbava zahrnuje černý strop (designo) a kožené čalounění (designo exklusive), kterým je potažena přístrojová deska a výplně dveří. Mezi estetické doplňky pak patří dekory v provedení jasan či topol.
S komfortem na palubě koresponduje funkční výbava, která již ve standardu obsahuje multifunkční volant, rádio s CD/USB a Bluetooth.
Motory
Základní nabízenou pohonnou jednotkou je dvojitě přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 2,1 l, který pohání variantu 250 CDI 4MATIC. Zároveň nahrazuje třílitrový šestiválec z minulého modelu. Čtyřválcové motory v minulé generaci chyběly, na rozdíl od první generace. Z hlediska základních parametrů je aktuální čtyřválec srovnatelný s původním šestiválcovým agregátem, používaným v modelu ML 300 CDI
Druhým motorem v řadě je šestiválec o výkonu 190 kW, který využívá varianta ML 350 BlueTec 4MATIC. Motor poskytuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 7,4 a je schopen maximální rychlosti 224 km/h.
Vrchol nabídky představuje atmosférický šestiválec s technologií BlueEfficiency. Motor o zdvihovém objemu 3498 cm3 produkuje výkon 225 kW, spotřeba v kombinovaném cyklu činí 8,5 l. Válce jsou zde uspořádány v úhlu 60°, díky čemuž nebylo nutné použít vyvažovací hřídel. Mezi materiály, které byly použité při výrobě jednotlivých komponentů, patří hliník (kliková skříň, písty a hlavy válců) a kovaná ocel (kliková hřídel, ojnice a ventily). Motor je vybaven přímým vstřikováním třetí generace, která prostřednictvím piezovstřikovačů využívá rozstřikování řízeného spalování spolu s vysokotlakým vstřikováním.
Mercedes-Benz M - mezigenerační porovnání rozměrů | ||||
Rozměr [mm] | W163 (1998-2005) | W164 (2005-2011) | W166 (od 2011) | Rozdíl |
Délka [mm] | 4638 | 4780 | 4804 | +142/ +24 |
Šířka [mm] | 1830 | 1911 | 1927 | +81/ +16 |
Výška [mm] | 1820 | 1815 | 1796 | -5/ -19 |
Rozvor [mm] | 2820 | 2915 | 2920 | +95/ +5 |
Jedním z hlavních cílů konstruktérů bylo co nejvíce snížit spotřebu. Kromě technických prostředků této snaze odpovídá použití pneumatik s nižším valivým odporem, systém start-stop či dlouhé převody a minimalizované vnitřní tření.
Společným jmenovatelem všech jednotek je sedmistupňová automatická převodovka 7G-Tronic Plus. Ta se vyznačuje ovladačem Direct Select. V interiéru tedy nenajdeme konvenční páku, nýbrž specificky tvarovanou páčku, umístěnou pod volantem, která slouží k volbě převodových stupňů P-R-N-D. Pro manuální řazení jsou k dispozici pádla.
Oba dieselové motory plní emisní normy Euro 6, a to díky použití systému BlueTec. Ten slouží snížení emisí, čehož dosahuje vstřikováním tekutiny AdBlue (vodný roztok močoviny) do výfukového potrubí. To má za následek vznik amoniaku, který transformuje až 80 procent oxidů dusíku na dusík a vodu.
Díky použití výše uvedených technologií předvedla automobilka na poli emisí pozoruhodný náskok - emisní norma Euro 6, kterou modely třídy M splňují, vejde v platnost až od roku 2014.
Podvozek
Všechny exempláře třídy M jsou vybaveny pohonem všech kol 4MATIC a adaptivním podvozkem. Za příplatek lze volit vzduchové odpružení Airmatic a aktivní stabilizátory (Active Curve System).
V případě jízdy mimo silnici přijde vhod ABS s přizpůsobením funkce pro jízdu mimo zpevněné komunikace či možností citlivějších reakcí plynového pedálu při manévrování v terénu.
V nabídce je také On- a Offroad Paket, obsahující 3 režimy pro silniční a 2 pro terénní provoz. Tento systém zvýší stoupavost o 20° (oproti 80° s použitím ocelových pružin a systému Airmatic) a brodivost (z původních 500 mm na 600 mm). Doprovodným efektem je nárůst světlé výšky z 202 mm (základní provedení) na 285 mm.
Dalšími rysy zmíněného paketu je uzávěrka předního a zadního diferenciálu, ochranný kryt pohonné jednotky či zesílené podběhy.
Bezpečnost
Automobilka Mercedes-Benz se vyznačuje filozofií, která výrazným způsobem dbá na předejití případné kolize. Do oblasti aktivní bezpečnosti vozu patří brzdový asistent (BAS), který se aktivuje při kritickém brzdění. Další bezpečnostní prvky vozu tvoří natáčecí bi-xenonové světlomety a adaptivní dálková světla (Intelligent-light systém). Dále zmiňme systém Distronic PLUS, který má na starost vyhodnocování a udržování bezpečné vzdálenosti od vozidla jedoucího vpředu. V případě ztráty bdělosti řidiče způsobí systém automatické brzdění za doprovodu akustického signálu.
V případě nehody chrání posádku sedm airbagů, včetně kolenního pro řidiče.