Mercedes-Benz s palivovými články bude v roce 2017 stát stejně jako hybridy
Mercedes-Benz vyvíjí vozidla s palivovými články už dvě dekády. Pilně testoval v extrémních podmínkách verzi F-Cell kupříkladu i v minulé generaci MPV třídy B (T245). Před třemi lety dokonce uspořádal World Drive, kdy tři jedovatě zelená béčka končící první série vyrazila na cestu kolem světa. Jedno bohužel v Kazachstánu havarovalo. Tehdy už jezdilo v běžném provozu skoro čtvrt stovky vozů s tímto druhem pohonu a slavným emblémem. Myšlenku je třeba propagovat, reklama je nutná a trojcípá hvězda potřebuje tu správou „ekologickou“ image. Jenže pak přišla smlouva s aliancí Renault-Nissan a partnerství s Fordem a projekt malinko usnul. Produkční auto se však představí do tří let.
Podle šéfa podnikového výzkumu Daimler AG Herberta Kohlera musel být původní termín posunut. Vozidlo se mělo ukázat už letos, maximálně příští rok. Ale dohody s partnery celý projekt pozdržely. Přitom se týkají právě palivových článků. Kohler v rozhovoru pro německý týdeník Automobilwoche, sesterské médium serveru Automotive News Europe, mimo jiné sdělil: „Před třemi nebo čtyřmi lety jsme museli zdůvodnit, proč se držíme vodíku. Nyní je situace opačná. Pokud nejste zapojeni, musíte se zeptat sami sebe a pokládat si nepříjemné otázky. Byli jsme si vždy jisti, že vodík je reálnou možností pro bezemisní jízdu. V analýze svého potenciálu v proce 2005 jsme dospěli k závěru, že přijatelné úrovně nákladů by mohlo být dosaženo v horizontu sedmi let. Teď to bude trvat až do roku 2017, ale jsou pro to dobré důvody.“
Jaké? Zmíněné smlouvy o společném vývoji systému palivových článků s Nissanem a Fordem, které byly uzavřeny loni. Pochopitelně se předpokládá vyšší objem produkce. „Všichni tři výrobci použijí shodné komponenty to té míry, jak jen to bude možné,“ dodal Kohler. Co to znamená? Jedno je jisté: mercedes s palivovými články nebude dražší než velikostně srovnatelné hybridy. I to vysoce postavený muž Daimleru v interview ostatně potvrdil.
V kategorii nízkoemisních aut vypukne pořádný boj, elektromobily s palivovými články chystají i Honda (FCEV) a Toyota. Kohler se neobává, že by Stuttgart vůči nim nabral nějakou velkou časovou ztrátu. I když Japonci se chystají představit sériové verze svých nedávných konceptů v příštím roce... Toyota, která všechny předběhla už co se hybridní techniky týče, chce prodávat svůj FCV za 68 tisíc dolarů (1,39 milionu korun).