Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz Sprinter
Mercedes-Benz Sprinter
Mercedes-Benz Sprinter
Mercedes-Benz Sprinter
84 Fotogalerie

Mercedes-Benz Sprinter má unikátní řešení pro kurýry. Vyzkoušeli jsme jej na vlastní kůži

Sprinter je mezi užitkovými vozy klasikou. Teď však přijíždí se zajímavou inovací, která přijde vhod například řidičům rozvážkových služeb. Oč jde?

Aktuální Mercedes-Benz Sprinter je typ dodávky vyhovující prakticky všem těm, kteří potřebují schopné užitkové auto. Umí čtyři různé délky (od 5267 do 7367 milimetrů), tři výšky, pohon předních, zadních i všech kol a dává na výběr i několik typů pohonných jednotek či možností, kterak se zadním užitkovým prostorem naložit.

Před časem se už tak pestrá paleta variant rozrostla o inovaci zvanou Speed Delivery Doors, což je systém dvojitých křídlových dveří na straně spolujezdce. Za příplatek nahrazují boční posuvné dveře do nákladového prostoru, které známe z klasické skříňové dodávky. Jak celý systém, který má usnadnit život kurýrům rozvážkových služeb, vlastně pracuje?

Světelná závora rozpozná řidiče ve chvíli, kdy přestupuje ze svého sedadla do nákladového prostoru. To může díky dělící příčce s bezpečnostními dveřmi provést uvnitř, takže vůbec nevystupuje. V tu chvíli se venkovní dveře automaticky odemknou a otevřou, zatímco kurýr může popadnout balík a pohodlně vystoupit z vozu. V daný moment se dveře samočinně zavřou. Výhodou je, že člověk nemusí balík vůbec položit. Přiobjednat lze i automatické zamykání, které celé vozidlo zamkne pokaždé po zavření všech dveří. Kurýr tak nemusí mít strach, že mu někdo vůz během předávky balíku vyloupí. Jen musí klíček nosit neustále u sebe, auto se totiž zamkne klidně i s ním.

Fungování a výhody celého systému vám asi nejlépe přiblíží video, které jsme se Sprinterem vybaveným Speed Delivery Doors natočili. Pustit si jej můžete už teď výše. A kolik to celé vlastně stojí? Samotné boční automatické dveře jsou vyčísleny na 137.423 Kč. Bez dělící příčky s uzamykatelnými posuvnými dveřmi uvnitř by však celá inovace postrádala smysl, takže bychom tuto položku za 38.251 Kč doporučovali nevynechat. Ceny jsou samozřejmě bez DPH.

S novým motorem

Do redakce Sprinter zavítal s dvoulitrovým turbodieselem 314 CDI o výkonu 105 kW. Ten překvapil dobrým odhlučněním a solidní dynamikou na městských a příměstských cestách. Mimo metropole, zejména na dálnici či v táhlých kopcích, už dostával poměrně zabrat a určitě by nebylo na škodu, kdyby byl ještě o něco silnější. V průměru si auto (prázdné, ale s častými dálničními vložkami) řeklo o zhruba 10 litrů nafty na každých sto kilometrech.

Tento motor je však pomalu minulostí. Postupně jej začíná nahrazovat novější jednotka 315 CDI. Stále jde o dvoulitrový vznětový čtyřválec, avšak převzatý z osobních vozů Mercedes-Benz, jenž se má odvděčit ještě vyšší úrovní akustického a vibračního komfortu.

Kombinace hliníkového bloku válců a ocelových pístů se stupňovitým vybráním dna přináší ještě efektivnější proces spalování. Povrchová úprava třecích ploch válců snižuje tření uvnitř motoru, přispívá společně s vícecestnou recirkulací výfukových plynů a systémem jejich dodatečného čištění k nižší spotřebě a snížení emisí.

Agregát plnící normu Euro 6d bude pro užitkové mercedesy k dispozici ve čtyřech výkonových stupních – s 84, 110, 125 a 140 kilowatty. Kromě nového motoru dostávají sprintery i devítistupňovou samočinnou převodovku namísto dosavadního sedmikvaltu. Nové řešení se chlubí širším rozsahem převodů a celkově naladěním, které se ve většině jízdních situací snaží držet co nejnižší otáčky. Byť má převodovka o dva stupně více, je kompaktnější než předchozí řešení. Šestistupňový manuál zůstává v nabídce bez jakýchkoliv změn.