Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes s obrovským nájezdem snad lže, protože vypadá jako nový

Mercedes-Benz 300TD
Mercedes-Benz 300TD
Mercedes-Benz 300TD
Mercedes-Benz 300TD
43 Fotogalerie
Diskuze (14)

Dieselové kombi posloužilo, a dokonce i překonalo svůj účel. Silniční křižník zázračně natočil přes 1.250.000 kilometrů bez známky většího opotřebení.

Naftové kombi, a ještě k tomu od Mercedesu předpovídá spolehlivé přesuny na dlouhé vzdálenosti. Velký dojezd plus neunavující pohodlí je rovnice vycházející moderním modelům, ale i u novějších ročníků je nájezd přes milion kilometrů raritou. Pomyslná milionová meta zaslouží potlesk před nastoupenými vývojáři, ještě honosnější uznání by bylo vhodné pro jejich předchůdce, kteří v omezenějším technologickém zázemí dokázali vyvinout silniční expres ročníku 1979 schopný natočit daleko více.

Vínový Mercedes-Benz 300TD má letos 42 let, už 12 let by tak mohl vozit legitimní veteránské značky, přesto na opotřebený kus plný patiny vůbec nevypadá. Lesknoucí se majestát připravený sloužit vypadá na nájezd desetinové porce kilometrů, ačkoliv je na pěkném analogovém počítadle přesná aktuální hodnota 782.193 mil alias 1.258.818 kilometrů od novoty.

Posledních zhruba 150.000 mil (241.000 km) nastřádal jediný majitel, který auto později prodal i s rekordním údajem mezi budíky. Možná proto W123 v barvě Medium Red zaujalo 24 účastníků aukce společnosti Bring a Trailer, vítěz získal výstavní křižník za cenu přesahující po přepočtu 200 tisíc Kč.

Skvělá kondice Mercedesu má několik důvodů. Bývalý vlastník vůz využíval každý den, ale vždy se vracel do garáže. Kryté stání mimo déšť a ostré slunce prospělo stejně jako příhodné celoroční klima západoamerické Arizony.

Dvaačtyřicet roků na cestách nezapře mírná povrchová koroze kolem víčka palivové nádrže, zbytek karoserie může jít příkladem podobným staříkům motoristického portfolia. Zcela čistým a udržovaným dojmem rovněž působí stylové disky čtrnáctipalcových kol, tuny chromu i žluté reflektory kulatých světlometů.

Roky a statisíce mil ukázkové údržby se projevily i do interiéru čalouněného vinylovým materiálem MB-Tex schopným připomínat kůži. Originální potahy Mercedesu by měly být odolné, což stav hnědých sedadel W123 jen potvrzuje. Perforovaná křesla byla sice dvakrát vyměněna kvůli vadným pružinám, ale nadále barevně ladí s dřevěnými panely palubní desky. Zbývající kusy přehledné palubovky jsou černě elegantní bez zbytečných kosmetických výstřelků a nefunkčních přešlapů. Kromě nových sedaček nebylo třeba nic dalšího měnit, slovy prodejce je vše původní včetně pokrokových elektrických oken, automatické klimatizace, centrálního zamykání a stereo na CD značky Alpine.

Minimum výměn postihlo i motorový prostor. Nesmrtelná strojovna 300TD je vyplněna atmosférickým pětiválcovým dieselem OM617. Z objemu tří litrů sériově vycházela energie 59 kW (80 koní) při 4.000 ot./min a 172 Nm o 1.600 otáček níže. Zhruba tunu a půl vážící stěhovák jel maximálně 148 km/h, co chybělo dynamice doháněl stylem a oddaností. Řadový motor ani čtyřrychlostní automat nepolevily, z větších technických zásahů proběhla například jen oprava samonivelačního systému hydraulického odpružení zadní nápravy. Bylo by prý potřeba zprovoznit velmi složitou klimatizaci a údajně nastal čas výměny ojetých pneumatik.

Vstoupit do diskuze (14)