Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 24. 7. 2017
34
1
Zobrazit náhledy (34)
Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170 Mercedes-Benz 170
Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.

Mercedes-Benz představil v Jižní Africe sériovou podobu třídy X. Vyvinul ji společným úsilím s aliancí Renault-Nissan. Jedná se ale o první pick-up značky, jak tvrdili někteří manažeři na tiskové konferenci? Samozřejmě, že nikoliv. Náklaďáčky totiž vznikaly na podvozcích typu 170 V (W136) už těsně po druhé světové válce. Zničené Německo potřebovalo taková auta jako sůl, takže se nejdříve, v květnu 1946, na linky dostaly právě užitkové verze...

170 V

„Stosedmdesátka“ měla v té době za sebou už desetiletou kariéru, pouze nakrátko přerušenou krvavým konfliktem. Karosářských variant bylo mnoho, od sedanů přes půvabné roadstery po několik druhů kabrioletů včetně velkého čtyřdveřového. Existovaly i taxikářské speciály, policejní i vojenské verze a sanitky. Véčko v názvu znamenalo „vorn“, tedy motor umístěný vpředu. Byl shodný se 170 H (heck – zadní), čtyřválcová sedmnáctistovka SV, která byla spojena se čtyřstupňovou manuální převodovkou. Dávala 38 k (28 kW). Prazvláštní „hecky“ se ovšem po válce už nevyráběly.

„Pritschenwageny“ z let 1946-1947 měly ještě hranaté střechy, aby byla jejich výroba co nejjednodušší. Nahradily je modernější se zaoblenými, které se rodily až do závěru 40. let. Na plechovou korbu bylo možné umístit konstrukci s plachtou, případně ji navýšit o dřevěné bočnice. Malé náklaďáčky samozřejmě vznikaly už před válkou, nezávislé soukromé karosárny byly schopny postavit na podvozcích prakticky cokoliv dle přání klienta...

Ponton a žralok

Tyto varianty se nevyhnuly ani pontonové řadě W120 alias typu 180, která už sice měla samonosnou karoserii, ale Daimler-Benz dodával i podvozky s kabinou. Postavit pick-up na takovém základě pak nebyl zas až takový problém, jak by se na první pohled mohlo zdát. Jezdily hlavně v Jižní Africe, premiéra třídy X nebyla zvolena úplnou náhodou... Dodnes se tu zúčastňují veteránských srazů. Mimochodem, montáž vozů s trojcípou hvězdou ve znaku v East Londonu zahájila Car Distributors Assembly Ltd. v roce 1958. V současnosti tam má Daimler velkou továrnu...

Na rozhraní šedesátých a sedmdesátých let byl stěžejním bodem výrobního programu řada W115, známá pod českými přezdívkami „žralok“ a „kraťas“. Mercedes sice tvrdí, že historie užitkové verze je zahalena tajemstvím, ale... Původní idea užitkového „nafťáku“ 220 D, kde písmeno W (Werk) v továrním kódu nahradilo F, vzešla od slavné německé karosárny Binz, která mercedesy nepřevlékala zdaleka jen do podoby sanitek. Nicméně stavebnice CKD (complete knock down) se vozily do Argentiny, kde je montovala a příslušnou konverzi prováděla společnost Gonzalez Catan v Buenos Aires. Prodávala je ovšem přímo obchodní síť Mercedesu. Majitelé jim říkali jednoduše „La Pickup“ (automobil je v románských jazycích včetně španělštiny rodu ženského...).

Geländewagen

Korbě se nevyhnul ani první teréňák v historii trojcípé hvězdy, Geländewagen (pomíjím typy G4 a G5 z 30. a 40. let minulého věku, které sloužily většinou armádě). Géčko se coby tovární pick-up začalo dodávat v roce 1990, kdy měla premiéru i luxusnější řada W463. Jemu zůstala vyhrazena pracovní série W460, po modernizaci 461. Atmosférické diesely 290 GD už ale dávno odvál čas, konkrétně před dvěma dekádami. První verze se vyráběla jedenáct let, nejen pro vojáky, ale i pro civilní sektor. Pak ji nahradil model na základě série 463. Pracovní valník Professional se coby 300 CDI vrátil před sedmi lety. A nezapomínejme na extrémistu G 63 AMG 6x6 z let 2013-2015 hlavně pro arabské šejky, i to je vlastně pick-up...

Dva koncepty

Studie VRC (Vario Research Car) ze Ženevy 1995 nabídla čtyři auta v jednom: dvoudveřový sedan (tudor), kombi, kabriolet a právě verzi s otevřeným úložným prostorem. Zajímavé na ní byly nejen vyměnitelné díly ale i přední pohon, řízení a brzdy bez mechanické vazby (by wire – po drátech) a vyspělá elektronika včetně navigace a čtení dopravních značek. VRC trochu předběhl dobu, nicméně základní myšlenky karosářských dílů z CFRP (plastů vyztužených uhlíkovými vlákny), které se daly podle potřeby za zhruba čtvrt hodiny prohodit, jsme se v sérii nedočkali.

Zajímavostí oplýval i koncept Viano Activity, který byl představen na IAA 2004. Vzhledem k tomu, že šlo o sudý letopočet, jistě každého napadne, že se tak nestalo ve Frankfurtu nad Mohanem, nýbrž v Hannoveru na výstavě užitkových vozidel. Mercedes-Benz se pokusil přetvořit „luxusní dodávku“ Viano série W639 v pick-up amerického stylu. Jen rozměry byly čistě evropské, měřil na délku 4,99 m. Tedy v základním uspořádání. Záď jinak čtyřdveřové karoserie se zadním posuvným párem se totiž dala o dalších 71 cm vytáhnout, aby bylo možné naložit rozměrnější předměty. Třeba motokrosový stroj...

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - wladyk
Tata
| 25. 7. 2017
Indická Tata dělala pick-up na bázi Mercedesu 190. Po B sloupek to bylo naprosto stejné. Jen místo hvězdy velké "T" v kruhu. Pár jich jezdilo i u nás.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku