Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mini opět chystá rozmach nabídky. Dorazí větší SUV, MPV i elektrické miniauto

David Bureš
Diskuze (1)

Mini se do roku 2030 chce v Evropě stát značkou nabízející výhradně elektrovozy. Spolu s tím však chystá rozšířit svoji nabídku.

Značka Mini pod vedením BMW zažila neskutečný rozmach. Třídveřové retro se ukázalo jako populární, a tak se nabídka postupně rozšířila, dorazil dokonce i roadster nebo kupé. To se ale najednou ukázalo, že toho už je trochu moc, a tak se zase nabídka Mini zredukovala a zracionalizovala. Pro následující roky ale britský výrobce aut s retro stylem opět počítá s expanzí.

Ty jsou součástí budoucí strategie, v rámci níž se Mini do roku 2030 stane v Evropě značkou nabízející výhradně elektřinou poháněné vozy. Postupně se takovým výrobcem stane i na celosvětové úrovni, s ohledem na to, že některé mimoevropské trhy ještě nejsou v oblasti elektromobility tak vyvinuté, však takový plán bude realizován až během příští dekády.

Zároveň se však Mini nebojí do té doby dále rozšířit nabídku, když chce dokonce vstoupit do nových segmentů. Zároveň se však hodlá vrátit ke svým kořenům.

Už dlouho se totiž hovoří o tom, že Mini opět nabídne kompaktní miniauto, které ostatně naznačilo už v roce 2011 konceptem Rocketman. Nyní se už konečně rýsuje, přičemž skupina BMW Group na něm pracuje ve spolupráci s čínským Great Wall.

Elektrická mininovinka má využít nově vyvinutou platformu navrženou právě s Great Wall, přičemž ta se má stát nástrojem, jak konečně více prorazit na čínském trhu. Vyrábět se bude přímo v Číně, což sníží jeho cenu na tamějším trhu. Mini zatím své vozy do Říše středu dováží z Evropy, což jejich ceny navyšuje až na úroveň lokálně vyráběného BMW řady 3.

Díky prostorově nenáročné elektrické technice má nabídnout slušný vnitřní prostor i přes vnější kompaktní rozměry. Mini přezdívané Minor bude primárně navrženo jako auto do města, proto nemá vadit, že jeho zhruba 35kWh baterie poskytnou dojezd jen nejvýše kolem 275 kilometrů. I to naznačuje, že cílovou konkurencí je Honda E nebo Fiat 500 EV.

Po Mini Minor, plánovaném nejpozději pro rok 2022, dojde k postupné mezigenerační proměně stávající nabídky. Po třídveřovém Mini v roce 2023 bude postupně následovat pětidveřový hatchback a další modely.

Nová generace vozů přitom využije novou platformu FAAR, která umožně zástavbu jak spalovacích motorů, tak plug-in hybridní pohon i čistě elektrický. Základ nabídky tak nadále budou čítat 1,5litrové tříválce a dvoulitrové čtyřválce, které však zřejmě budou elektrifikovány do podoby mildhybridů.

Mini slibuje nový designérský jazyk, který nebude tak komplikovaný jako ten aktuální. Šéfdesignér značky Oliver Heilmer totiž přiznává, že Mini v posledních 20 letech přišlo o svůj charakteristický jednoduchý styl, který nyní značka opět hodlá oživit. Heimler přiznává třeba zkrácení předního převisu a celkové minimalizace designu.

Dojde také k výraznějšímu odlišení pětidveřového hatchbacku a kombíku Clubman, zatímco Countryman se má stát pravověrným SUV, zatímco dnes má svým stylem blíže crossoverům. Je už jisté, že vyroste, aby více zaujal v USA nebo Číně, pro něž je současný derivát příliš malý.

„Velikost je nejdůležitější u hatche. U ostatních modelů to takový problém není. Chci každopádně, aby každý model byl nejmenší ve svém segmentu, nebo alespoň opticky nejmenší. Malé ale každopádně nemusí být vždy dobré pro prodeje,“ říká šéfdesignér Mini.

V minulosti se hovořilo dokonce o tom, že by takové SUV vyrostlo až na úroveň BMW X3 a použilo jeho techniku s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol. Nakonec ale k tomu podle všeho nedojde, protože by se to už k charakteru značky moc nehodilo.

Dorazí však nečekaná novinka v podobě MPV, které naznačil loňský návrh Mini Urbanaut. Ten připomněl, že už v roce 1997 designéři britského výrobce zvažovali prostřednictvím konceptu Spiritual postavit Mini bez klasické kapoty, což je nyní po mnoha letech opět oživená myšlenka.

Dorazí však nejdříve v roce 2025, kdy má přilákat na svoji univerzálnost. Vedle rodinného auta totiž může sloužit také u firem, ve formě užitkového auta. Půjde tak vlastně o nástupce někdejšího Mini Clubvan, užitkového provedení minulé generace Clubmanu. Také v jeho případě se počítá s čistě elektrickou verzí, stále ale bude nabídnut ještě s konvenčními spalovacími motory. Sériové MPV by se přitom mohlo prodávat jako Mini Traveller.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - netcar.xx
12. 4. 2021 14:36
A ty komediantsky
pozlaceny pi.coviny jsou tam kvuli komu? Kvuli zluty komunisticky poloopici?