Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mini oslaví 60 let existence výpravou přes Evropu, zastaví se i v Praze

Ondřej Mára Ondřej Mára 24. 7. 2019
14
1
Zobrazit náhledy (14)
Mini oslaví 60 let existence výpravou přes Evropu, zastaví se i v Praze Mini oslaví 60 let existence výpravou přes Evropu, zastaví se i v Praze Mini oslaví 60 let existence výpravou přes Evropu, zastaví se i v Praze Mini oslaví 60 let existence výpravou přes Evropu, zastaví se i v Praze Mini oslaví 60 let existence výpravou přes Evropu, zastaví se i v Praze Mini oslaví 60 let existence výpravou přes Evropu, zastaví se i v Praze Mini oslaví 60 let existence výpravou přes Evropu, zastaví se i v Praze Mini oslaví 60 let existence výpravou přes Evropu, zastaví se i v Praze Mini oslaví 60 let existence výpravou přes Evropu, zastaví se i v Praze

Letošní mezinárodní sraz Mini bude skutečně výjimečný. Oslavuje totiž 60 let existence těchto ikonických vozidel, což se organizátoři rozhodli oslavit velkou cestou napříč Evropou.

Letošní mezinárodní sraz International Mini Meeting (IMM) bude skutečně výjimečný. Automobilka totiž letos oslavuje 60 let od vzniku legendárního automobilu a tak se organizátoři rozhodli naplánovat cestu, která svým způsobem vedla i k samotnému vzniku původního Mini.

Výprava začne 25. července v řeckých Aténách a povede skrze osm evropských měst, včetně Prahy a Bratislavy, až do britské přístavního města Bristol, kam by měla dorazit 8. srpna. A proč si organizátoři vybrali pro start své výpravy právě řecké Atény? Důvodem je Sir Alec Issigonis, konstruktér s britskými, řeckými a německými kořeny, který přišel s převratnou koncepcí Mini.

Vypráví se, že Issigonis si nechal povolat čtyři statné dělníky, posadil je po dvou za sebe a poté je obkreslil křídou. K tomu ještě přidal místo na malý motor a kola a takto vzniklo zadání pro původní Mini. Mělo být co nejmenší, ale současně mělo zajistit dostatek prostoru pro čtyři dospělé cestující. A světe div se, konstruktérům se tohoto ambiciózního cíle podařilo dosáhnout.

Vůz se chlubil koncepcí „vše vpředu,“ která se nakonec stala standardem pro všechna malá městská auta. Maximální prostor pro posádku pak zajišťovala kola umístěna v samotných rozích karoserie, která současně přispěla k legendárním jízdním vlastnostem Mini.

Dost ale o historii a zpátky k výpravě IMM, na které budou Mini Classic zastupovat hned dva speciálně upravené modely. Tím prvním bude původní Mini Convertible, tedy model s plátěnou stahovací střechou. Druhým zástupcem bude první generace MINI Cooper, představená v roce 2001, se kterou se automobilka pod vedením BMW pokusila úspěšně restartovat značku.

Oba vozy se pyšní pestrobarevnou karoserií, pod jejímž designem je podepsán street-artový umělec CHEBA. Ten upravil vzhled obou Mini od předního nárazníku až po zadní. Barevného zvýraznění patchworkovou technikou se dostalo také kolům, plátěné střeše Mini Convertible, zrcátkům a dokonce i vnitřním stínítkům. Kromě dvojice speciálních Mini se však cesty zúčastní i plug-in hybridní MINI Cooper S E Countryman, který bude prezentovat budoucnost značky.

Během své evropské cesty se výprava Mini zastaví v Sofii, Bělehradu, Bratislavě, Vídni, Praze, Drážďanech, Rotterdamu a Oxfordu. Během cesty je naplánováno několik setkání s lokálními kluby a fankluby Mini, přičemž v Lipsku by se měli milovníci Mini setkat i s místním Trabant klubem.

Akce International Mini Meeting, která oslavuje historii tradičních Mini, se poprvé uskutečnila již v roce 1959 a od té doby je populárním místem pro setkání všech fanoušků značky. Vrcholem letošního ročníku pak bude velká narozeninová oslava původního Mini, která je naplánována na neděli 11. srpna.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

JAWA - pan Pilát v třicátých letech
| 25. 7. 2019
Bylo by dobré připomenout, že téměř 20 let před Mini Aleca Issigonise vymyslel v Janečkově Jawě konstruktér leteckých motorů p.Pilát automobilový motor nesouměrně napříč a s převdovkou vedle něj, jak se to dělá dneska. Bylo to tehdy tak převratné, že musel na popud Ing. Janečka koncept předělat na souměrný, tj. motor napříč uprostřed s převodovkou pod ním, jak to za dlouho potom mělo Mini.
Vlivem Ing. Janečka byl ale funkční prototyp umístěn ve společné karoserii (p.Kejval) s řešením Ing. Vykoukala "vše podélně za přední nápravou", a tak byl "nos" vozu velmi dlouhý a výhoda Pilátova řešení, umožňující velký podélný prostor v kabině, se neuskutečnila. Prototyp s Pilátovým příčným řešením jezdil mnoho let.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku