Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi Ralliart se vrací na scénu. Připomeňte si, jaké vozy dalo světu

David Bureš
Diskuze (6)

Ralliart se jako sportovní divize Mitsubishi primárně proslavil ve světě rallye. Upravoval ale také vozy pro silnici. Pamatujete jeho díla?

Mitsubishi potěšilo všechny své fanoušky, když oznámilo oživení své sportovní divize Ralliart, utlumené v roce 2010, která má opět nabídnout vyladěné automobily a vrátit tři diamanty na závodní scénu. Chce přitom oživit typické vlastnosti Mitsubishi, jak jsme je znali v devadesátých letech a na začátku třetího tisíciletí.

Historie Ralliartu se datuje do roku 1983, kdy v Evropě závodník Andrew Cowan založil závodní tým, tehdy ještě pojmenovaný podle sebe. Automobilka už tehdy závodila v rallye, a tak poskytovala licence vybraným týmům, nesoucím následně jméno Ralliart. Podobně v Austrálii tuto licenci získal v roce 1988 jiný závodník Doug Stewart. Ke sjednocení těchto (a dalších) subjektů došlo až v novém tisíciletí, kdy v roce 2002 v německém Treburu vzniklo centrum Mitsubishi Motors Sports.

To už skončila nejslavnější éra tří diamantů na světové scéně rallye, která vrcholila na konci devadesátých let. Právě do WRC značka Mitsubishi vstoupila díky Cowanovi, když Ralliart Europe v roce 1989 nasadil Mitsubishi Galant VR-4. Velký sedan, s turbodmychadlem přeplňovaným dvoulitrem a pohonem všech kol.

Čtvrté místo v hodnocení značek a dokonce třetí o rok později postupně vydláždilo cestu k již zmíněným úspěchům ve světovém šampionátu v rallye, spojeným s nastoupivším Mitsubishi Lancer Evo.

Jeho první sezona v roce 1993 ještě úspěchem neskončila, firma však následující rok přišla s inovovaným Lancerem Evo II, které v roce 1995 dosáhlo na první vítězství v závodě. Kenneth Eriksson se tehdy radoval na domácí švédské rallye, přičemž z toho byl rovnou double – druhý skončil Tommi Mäkinen, s nímž jsou spjaty největší úspěchy tří diamantů na světové rallye scéně.

Mäkinen totiž mezi lety 1996 a 1999 získal čtyři tituly mistra světa v rallye za sebou, pomohly mu přitom různé, postupně vylepšované deriváty Lanceru Evo. Samotné Mitsubishi se však mezi značkami radovalo jen v roce 1998, jinak tehdejší éra patřila týmu Subaru. Díky těmto úspěchům si přitom Lancer Evo vybudoval takové renomé, že se začal neoficiálně dovážet do Evropy z Japonska, pro něhož byl primárně určen. Až později se vůz díky tomuto zájmu začal oficiálně prodávat také na starém kontinentu.

Mitsubishi přitom dokázalo vítězit i proti vyspělejším konkurentům. V roce 1997 totiž vstoupila v platnost nová kategorie WRC pro vrcholné rallye speciály, tři diamanty ale zpočátku stavěly nadále své vozy podle pravidel dosavadní skupiny A. Lancer WRC dorazil až v roce 2001, na úspěchy svých předchůdců však už nikdy nenavázal. Mitsubishi už další titul ve WRC nepřidalo, ani mezi jezdci, ani v týmovém hodnocení.

V roce 2003 se dokonce značka z WRC oficiálně stáhla, v rámci restrukturalizace svých závodních aktivit a zmíněném sjednocení různých stájí. Přesto se vybraných závodů účastnilo, protože v roce 2004 nasadilo novou evoluci Lanceru (tzv. WRC04), která údajně přinesla přes 6.000 úprav. Gilles Panizzi nebo „Gigi“ Galli však neprorazili, druhý snad jen nadchl svým rozevlátým jízdním stylem. I proto se na konci roku 2005 Mitsubishi ze světového šampionátu v rallye jako tým definitivně stáhlo.

Ještě dlouho ale „myšáci“ jezdili v rukou soukromých týmů po celém světě. Lancer Evo byl totiž oceňován nejen pro svoji rychlost, ale také robustnost a spolehlivost. Jezdili s ním třeba i Toni Gardemeister nebo Juho Hänninen, kteří jsou v českém prostředí známí díky svému účinkování u týmu Škoda. V českém prostředí pak Lancer Evo jeden čas nasazoval Václav Pech mladší.

Na začátku milénia se totiž Mitsubishi zaměřilo na vytrvalostní rallye, a to především Rallye Dakar. Prvními vlaštovkami byla už v letech 1997 a 1998 dvě vítězství Mitsubishi Pajero Evolution, které následně na začátku tisíciletí Dakaru naprosto dominovalo. Vždyť mezi lety 2001 a 2007 zvítězilo Mitsubishi Pajero Evolution sedm let za sebou – na nejvyšší příčce se přitom vystřídali Jutta Kleinschimdtová, Hiroši Macuoka, Luc Alphand a Stéphane Peterhansel. Mitsubishi tak patřila poslední léta Dakaru v „domovské“ Africe.

Úspěchy Ralliartu na závodní scéně se Mitsubishi samozřejmě rozhodlo využít také v oblasti silničních vozidel. Už na bázi Mitsubishi Galant VR-4, předchůdce závodního Lanceru Evo, tak vznikla edice Armed by Ralliart.

Po konci ve WRC se Ralliart zaměřil na výrobu dílů pro závodní Lancery Evo skupiny N, úspěšně nasazované v mnoha národních rallye šampionátech. Vedle toho ale upravoval také modely Colt či Lancer dostupné i pro běžnou veřejnost.

Třeba v roce 2009 přišlo i na český trh Mitsubishi Colt Ralliart, jako náhrada z dosavadní sportovní verzi CZT. Vrcholná verze malého hatchbacku byla poháněna přeplňovanou patnáctistovkou o výkonu 110 kW. Mitsubishi Lancer Ralliart ze stejného roku bylo naopak vyplnění mezery mezi běžnými verzemi Lanceru a vrcholným Lancerem Evo X. Pod kapotou měl dvoulitr naladěný na 177 kW, o 40 kW méně než u Eva. Kombinován však byl výhradně s dvouspojkovou převodovkou. Pohon všech kol byl nicméně zachován. V Austrálii zase vznikl koncept sportovně stylizovaného pick-upu Mitsubishi Triton (u nás L200) Ralliart, s 3,2litrovým vznětovým čtyřválcem, s výkonem 132 kW.

To už se ale bohužel blížil konec divize Ralliart. V březnu 2010 Mitsubishi oznámilo ukončení činnosti Ralliartu, po zhruba 25 letech jeho existence. Tehdejší šéf Masao Taguči tento krok vysvětloval tíživou ekonomickou situací, související s tehdejší ekonomickou krizí. Aktivity Ralliartu tak byly ukončeny, čímž byly utlumeny i závodní aktivity Mitsubishi, které se tím vzdalo své pracně vybudované image sportovního náčiní. Tři diamanty ostatně postupně zcela rezignovaly na sportovní deriváty svých aut, a tak Lancer Evo X vyráběný do roku 2016 byl poslední generací tohoto legendárního sportovního sedanu. I kvůli klesajícímu zájmu o tento typ vozidel se Mitsubishi raději zaměřilo na SUV a crossovery, rozvíjelo také plug-in hybridní pohon.

Tento měsíc ale Mitsubishi oznámilo, že se Ralliart vrací na scénu. Má přitom nabídnout jak sportovní verze aut, tak nasazovat své automobily v motoristických disciplínách. Špatnou zprávou pro evropské fanoušky je každopádně fakt, že není jasné, zda se tento plán týká také Evropy. Mitsubishi se chce totiž zaměřit na pro něj atraktivnější trhy, na nichž se mu více daří, třeba jihovýchodní Asii, a tak se i Ralliart může orientovat na tyto oblasti.

David Bureš
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - wakantanka
17. 5. 2021 20:06
Re: Re: Dobra sprava
Teda v zásade to ani nemajú kam dať, resp. jedine že pod touto značkou budú offroad vylepšenia.
17. 5. 2021 16:26
Re: Dobra sprava
Taky moc ne, ale koukám na Thajsko (tam se vyrábějí SpaceStary) - Mirage (SpaceStar), Attrage (asi SpaceStar sedan), XPander - MPV, 7 míst, 4,5 metrů dlouhé, motor 1,5 105 koní, 5-kvalt manuál, XPander Cross, Triton (asi L200), Pajero Sport a Outlander PHEV. Takže nic moc jiného.
Avatar - wakantanka
17. 5. 2021 14:22
Re: Dobra sprava
Nemám celkom prehľad, čo predáva Mitsubishi na tých pre neho zaujímavejších trhoch. Pajero, Pajero Sport či L200 okrem toho čo majú v ponuke v Európe?
17. 5. 2021 12:03
Re: Dobra sprava
Stačí dočíst článek: " Špatnou zprávou pro evropské fanoušky je každopádně fakt, že není jasné, zda se tento plán týká také Evropy. Mitsubishi se chce totiž zaměřit na pro něj atraktivnější trhy, na nichž se mu více daří, třeba jihovýchodní Asii, a tak se i Ralliart může orientovat na tyto oblasti."
Avatar - wakantanka
17. 5. 2021 11:39
Re: Dobra sprava
Akože nieje mi jasné čo chcú s označením Ralliart predávať v Európe. Asx, Eclipse Cros či Outlander? To nech sa na to radšej vyprdnu. Renault presúva svoju šport divíziu pod Alpine a Mitsubishi to bude v eú vychádzať s Ralliartom? To si nemyslím.