Terénní Pajero dobývající Dakar je vystaveno i se zbytky písku
Sídlo Mitsubishi zdobí starý špinavý off-road na ojetých pneumatikách. Lepší přivítání v sídle společnosti těžko vymýšlet, protože auto vypadá báječně a věrně reprezentuje výdrž japonské techniky.
Stejně jako většina ústředních budov výrobců automobilů má i Mitsubishi Motors v Tokiu malou výstavní síň doplněnou obchodem se suvenýry. Reprezentativní prostory vstupních haly vítají návštěvníky novými modely či naopak staršími exempláři coby milníky historie značky. Japonci v metropoli připravili druhou variantu čili dříve vyrobený vůz, ze kterého se ještě sype písek.
Mitsubishi v tokijské centrále sestavilo dobrodružný koutek připomínající účast automobilky v Rallye Paříž-Dakar. Dočasná výstava se točí kolem speciálu Mitsubishi Pajero, který dojel do cíle ročníku 2002 na úplně prvním místě vlastní kategorie vozidel. Jednalo se o obhájení prvenství značky z roku 2001 a suverénní sběr beduínů u třech diamantů pokračoval nekompromisně až do roku 2007.
Upravené Pajero během závodu nejlépe zvládlo nástrahy Francie, Španělska, Maroka, Mauretánie a Senegalu. Čtyřiadvacátý díl legendárního seriálu nejtěžší rallye světa startoval v Arrasu dne 28. prosince a končil 13. ledna v Dakaru. Ve finiši vyčerpávající porce 9 427 ostrých kilometrů se mohl nejvíce radovat řidič Hiroshi Masuoka a navigátor Pascal Maimon, kteří udělali Mitsubishi tu nejlepší možnou reklamu. Toho času v Japonsku zavládla euforie, protože Mitsubishi slavně obsadilo 9 z 10 nejvyšších příček konečného hodnocení aut a z toho devátá dojela Toyota.
Vítězný tým roku 2002 se jmenoval Team Nippon Oil Mitsubishi Ralliart. Početná ekipa se starala o dva nejrychlejší závodníky a jejich důkladně uzpůsobené Pajero. Sérii připomínaly snad jen známé tvary karoserie třetí generace s krátkým rozvorem. Kvůli závodu byly přidány široké nástavce blatníků, karbonové panely či lehké a pevné kryty podvozku.
Závodní tempo v těžkém terénu snesl přímovstřikový šestiválec DOHC o objemu 3,5 litru přizpůsobený jízdnímu stylu řidiče. Masouka upřednostňoval gradující křivky výkonu a točivého momentu mezi 3000 a 5000 ot./min, v nejlepším případě správných otáček, paliva a teploty nasávaného vzduchu produkoval agregát MIVEC elektronicky omezených 260 koní (191 kW) a 353 Nm. Proti zanesení pískem z pouště fungoval odstředivý čistič vzduchu oddělující zrnka od nasávaného vzduchu. Zachycený odpad v sání byl vysypáván ven z vozu.
Výhradně funkční kokpit nabízel dvoučlenné posádce vše potřebné k nejrychlejšímu průjezdu pustými končinami. Značnou část matné palubní desky zabírají pojistky kvůli přístupnosti během výměny. Po ruce je také číselník k rychlému aktivování jedné ze čtyř palivových map naprogramovaných podle úrovně kvality benzínu. V dobrém dosahu musel být umístěn rovněž ovladač dofuku pneumatik v rámci přizpůsobení právě projížděného terénu. Z komfortních prvků posádky lze jmenovat snad jen rozvod pitné vody zakončený na A-sloupcích.
Tovární zadní lavice i nákladový prostor se změnily na uzamykatelný prostor vyplněný čtveřicí náhradních kol v plné velikosti. Kupodivu si zadní dveře z uhlíkových vláken stále zachovaly odsazení pro externě montovanou rezervu typickou pro sériové konfigurace. Ze stropu zabezpečené schránky byly vyvedeny chladiče převodovky a diferenciálů chlazených střešním odvětráváním. Zbytky místa na palubě zabírala palivová nádrž kapacity 500 litrů, což většinou stačilo na drcení rychlostních zkoušek s plynem na podlaze bez průběžného tankování.
Výstavní Pajero bylo vyčištěno, ale naštěstí zůstaly zbytky písku a části podvozku mají na sobě stále africký prach. Patina vítězného Dakaru je podtržena opotřebovaným obutím BF Goodrich velikosti 235/85 R16. Terénní pneu skutečně byly na autě ve chvíli cílového průjezdu.
Vítězný stroj je cítit nejnáročnějším závodem světa, maximální vypětí sil i techniky zůstává viditelné na opotřebovaném Mitsubishi, které by si paradoxně nezasloužilo nový lak, přezutí a tepování interiéru. Pravdivý dojem odolné mašiny ohraničené jen páskou v rohu místnosti působí mnohem lépe než naleštěný koncept na otočném piedestalu centrálního vstupu. Připomínka Dakaru bude vystavena v tokijském sídle Mitsubishi do 30. června letošního roku.