Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motocyklová VC Katalánska 2020: Fabio Quartararo vyhrál letos potřetí, Suzuki na pódiu

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

GP Katalánska vyhráli v jednotlivých kubaturách Fabio Quartararo (MotoGP), Luca Marini (Moto2) a Darryn Binder (Moto3). Suzuki má v královské třídě oba stroje na stupních vítězů.

Velká cena Katalánska je nepřetržitou součástí kalendáře MS silničních motorek již od sezóny 1996. Okruh nedaleko Barcelony byl dokončen a otevřen ještě o pět let dříve: v roce 1991. Superbezpečná trať si bohužel v nedávné minulosti vyžádala oběť nejvyšší: na moderním autodromu zahynul před čtyřmi lety „El Mexicano“ Luis Salom, který ve druhém volném tréninku třídy Moto2 vletěl do bariéry. Zemřel v nemocnici. Během své kariéry vyhrál 9 závodů nejprestižnějšího šampionátu v kubatuře Moto3 a stal se vicemistrem světa 2012.

Pro katalánskou motocyklovou Grand Prix se aktuálně používá konfigurace s délkou 4627 m bez šikany před nájezdem do cílové rovinky. Zatímco v Misanu už mohli být diváci, tento víkend tribuny zely prázdnotou. Musí to být velmi skličující pocit, temperamentní španělští fanoušci na všech závodech v této zemi vždy dokáži vytvořit atmosféru srovnatelnou s fotbalovými zápasy.

MotoGP

I přes pád dominoval zahřívacímu tréninku nejprestižnější kubatury Fabio Quartararo. Ve čtvrté zatáčce vyjel z trati a v kačírku se na své yamaze neudržel.

Zahodil Dovizioso své šance na titul mistra světa? Hned v prvním esíčku po startu málem spadl Petrucci, Johann Zarco ve snaze nenarazit do jeho zadního kola zmáčkl brzdu a „Dovi“ v tom byl vlastně úplně nevinně. Spolu s Francouzem se moc nesvezli, zatímco Danilo pokračoval dál. Nejlépe naopak vyrazil Franco Morbidelli před Valentinem Rossim. Třetího Quartarara nenechal na pokoji Jack Miller. Maverick Viñales se propadl mimo body hned po zhasnutí červených světel.

V šestém okruhu přišel o druhou pozici „Vale“. Pochopitelně ve prospěch Quartarara, který o tři kola později vyřídil i Morbidelliho. Využil slipstreamu a svého týmového parťáka dostal na brzdy. Třináctý okruh byl konečnou pro Pola Espargara. Pokoušel se předjet Petrucciho, byl příliš rychlý, šel pozdě na brzdy, zavřel se mu předek a letěl.

Morbidelli málem sestřelil Quartarara, ale incident se štěstím ustál, jen se propadl na třetí místo. Pak se k zemi odporoučel Rossi, zrovna z druhého místa, na své 200. pódium v nejprestižnější třídě si musí počkat. Navíc si v boxech držel levou ruku. Joan Mir se dostal před Jacka Millera a najednou z toho bylo průběžné pódium. Dalším „padavkou“ v pořadí byl Miguel Oliveira. Millera dostihla druhá modro-stříbrná suzuki, kterou vodí Álex Rins – a Australana zdolal.

Kdo bude na stupních vítězů? Fabio Quartararo neměl konkurenci, ale ke konci mu začaly odcházet pneumatiky. Jeho více než třísekundový náskok ovšem již ti za ním nedokázali zlikvidovat. Kdo? Mira doplnil na bedně fantastický Rins, i když není ještě stoprocentně fit. Morbidelli na ni tentokrát nevystoupil. Jack Miller se ubránil kolegovi Bagnaiovi i Japonci Nakagamimu.

Po smůle v Moto3 (McPhee) a Moto2 (Jake Dixon a Xavi Vierge) se tak tým Petronas Razlana Razaliho mohl konečně radovat. Letos už se na pódiu MotoGP vystřídalo třináct jezdců. Jediný Quartararo ovšem vyhrál více než jeden závod. Bude mu to stačit k titulu? Álex Rins věnoval své třetí místo Luisi Salomovi, Suzuki má dva jezdce na pódiu poprvé po 13 letech (Velká cena San Marina 2007, druhý Chris Vermuelen, třetí John Hopkins). Pravda, v letech 2012 a 2013 mělo samurajské S pauzu, Grand Prix se jeho motocykly neúčastnily.

VC Katalánska MotoGP 2020 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Fabio Quartararo Yamaha Petronas Yamaha SRT 40:33,176 min
2. Joan Mir Suzuki Team Suzuki Ecstar +0,928 s
3. Álex Rins Suzuki Team Suzuki Ecstar +1,898 s
4. Franco Morbidelli Yamaha Petronas Yamaha SRT +2,846 s
5. Jack Miller Ducati Pramac Racing +3,391 s
6. Francesco Bagnaia Ducati Pramac Racing +3,518 s
7. Takaaki Nakagami Honda LCR Honda Idemitsu +3,671 s
8. Danilo Petrucci Ducati Ducati Team +6,117 s
9. Maverick Viñales Yamaha Monster Energy Yamaha MotoGP +13,607 s
10. Cal Crutchlow Honda LCR Honda Castrol +14,483 s

Pořadí MS jezdců po osmi odjetých závodech: 1. Fabio Quartararo 108, 2. Joan Mir 100, 3. Maverick Viñales 90, 4. Andrea Dovizioso 84, 5. Franco Morbidelli 77...

Moto2

Zahřívací trénink vyhrál nevlastní bratr Valentina Rossiho Luca Marini, zatím největší favorit na letošní titul. Upadl v něm Marcel Schrötter, ale největší vzrušení přišlo hned vzápětí, stroj Augusta Fernándeze zachvátily plameny. Oheň nevidíme zase tak často...

Závod byl vypsán na 22 kol (102 km). Na Barcelonu bylo chladno, jen sedmnáct, osmnáct stupňů, i když se jelo až na konci září místo obvyklé poloviny června. Naštěstí už nefoukal vítr jako v pátek. Start se povedl nejlépe Marinimu a oběma strojům Speed Up s Fabiem di Giannantoniem a Jorgem Navarrem, ti zatím nebyli letos často vpředu.

Pole se roztrhalo velmi brzy, Sam Lowes se po startu propadl až na šestku, ale pak alespoň vyšplhal na čelo druhé grupy, kterou tvořili Marco Bezzecchi a Joe Roberts. Stefano Manzi s Lorenzem dalla Portou kolidovali a spadli. Vina byla na prvním z nich. Viergemu se jeho kalex na chvíli proměnil v supermotard. Lowes se dotáhl na první trojku a vzápětí se ocitl na průběžném pódiu.

V šestém kole zastavil Jake Dixon s technickým problémem. Navarro udělal chybu, takže se na něj přilepil Američan Joe Roberts, ten předtím drsně předjel Bastianiniho. Enea neodolal ani Viergemu, ten pro příští rok zůstane u Petronasu. Lowes v 8 okruhu málem sundal „Diggiu“, ale pokořil ho a stíhal lídra. Xavi Vierge bohužel havaroval... Marco Bezzecchi probrzdil a propadl až na konec první desítky.

V 15. kole odstoupil Jorge Martín, propadal se pořadím Sám oznámil, že příští týden podepíše smlouvu s Pramacem do MotoGP. Přestup Toma Lüthiho do SAG Teamu už byl oznámen, Švýcar ale musí sehnat peníze, což je u jezdce jeho kalibru překvapivé.

Na trati mezitím bojovali Roberts s Navarrem o čtvrté místo a měnilo se i pořadí na čele. Sam Lowes ovšem sem tam vyjel do zelených zón – a dlouhé kolo v Barceloně je opravdu dlouhé, o tom se přesvědčil Remy Gardner. V předposledním kole se Marini dostal zpátky do vedení, Brit následně udělal chybku a bylo rozhodnuto. „Ke konci jsem ztratil přilnavost,“ přiznal po závodě. „Ale blížím se,“ dodal. Měl na mysli boj o titul. Marinimu začala odcházet zadní pneumatika už osm kol před cílem, pak už si jen hlídal Sama a využil jeho chyb...

Somkiat Chantra byl jednou venku z trati, nakonec havaroval. To samé se povedlo i Fernándezovi, který bojoval o šesté místo s Bastianinim. Jeho motorka byla také neklidná. Lorenzo Baldassarri spadl po souboji s Gardnerem v závěrečné zatáčce. Z posledního pódia se raduje Fabio di Giannantonio.

VC Katalánska Moto2 2020 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Luca Marini Kalex Sky Racing Team VR46 38:11,103 min
2. Sam Lowes Kalex EG 0,0 Marc VDS +0,981 s
3. Fabio di Giannantonio Speed Up HDR Heidrun Speed Up +4,399 s
4. Jorge Navarro Speed Up HDR Heidrun Speed Up +5,608 s
5. Joe Roberts Kalex Tennor American Racing +5,797 s
6. Enea Bastianini Kalex Italtrans Racing Team +6,080 s
7. Marco Bezzecchi Kalex Sky Racing Team VR46 +8,552 s
8. Arón Canet Speed Up Inde Aspar Team Moto2 +9,928 s
9. Marcos Ramírez Kalex Tennor American Racing +14,874 s
10. Marcel Schrötter Kalex Liqui Moly Intact GP +15,058 s

Pořadí MS jezdců po devíti závodech: 1. Luca Marini 150, 2. Enea Bastianini 130, 3. Marco Bezzecchi 114, 4. Sam Lowes 103, 5. Jorge Martín 79...

Moto3

Filip Salač bude mít při GP Francie o čtvrt hodiny kratší třetí trénink, protože včera v FP3 jezdil po trati příliš pomalu. Po 25 minutách musí zajet do boxů.

Tony Arbolino zajel včera v kvalifikaci o takřka 0,62 s lepší čas než druhý v pořadí Raúl Fernández. To se ve třídě, kde rozhodují tisíciny rozhodně moc často nestává. Niccolò Antonelli porazil v dnešním ranním warm upu průběžného lídra Alberta Arenase o nejmenší možný rozdíl: tisícinu!

Závod byl vypsán na 21 kol. Filip Salač jezdil od začátku pátý, pole vedl jeho parťák Arbolino a později Arenas, ten zvládl vyrovnat i drobný highsider. Náš závodník ztratil dvě příčky, z pole vyrazil na špici McPhee. V 6. kole vyjel z trati Migno, Filip se protlačil na čtvrté místo a následně se dva adepti na titul mistra světa, Arenas a McPhee octli v kačírku. John se pod Alberta dostal, brzdil pozdě a Španěla sundal.

Český jezdec se pohyboval chvilku na druhém místě, pak pořadím klesal. V polovině závodu se musel s Foggiou dotahovat čelní skupinu čítající šest jezdců, ta se zase rozrostla dvojnásobně a pak se přidali další! Spadli Deniz Öncü a Julián García, chvíli za nimi Davide Pizzoli. Co vyvede Darryn Binder, který se udržoval na čele? Obvykle padá... Kaito Toba a Jeremy Alcoba dostali trest dlouhého kola, ti jezdili na hranici bodů.

Šest kol před finišem se pokusil o trhák Dennis Foggia. Po delší době byl vidět i Antonelli, vozil se třetí, ale pak byl dlouhý na brzdy. Alcoba penalizaci nesplnil, takže dostal rovnou dvojitou. V předposledním kole se propadl Masiá, ten během závodu jezdil i na špici. O triumfu se rozhodlo mezi první pětkou, která ostatním ujela. Poprvé v životě se radoval Darryn Binder před Arbolinem, Foggiou, Sergiem Garcíou a Alonsem Lópezem.

Filip Salač dojel dvanáctý za Aiem Ogurou, ten se dostal do čela průběžného pořadí MS. Body to jsou, ale čeští fanoušci určitě čekali více. Zadní guma ovšem řekla proti a s tím se nedá nic dělat. Masiá s Viettim se posunuli pořadím o pozici dolů, v posledním kole si vyjeli do zelené zóny.

John McPhee se přišel po závodě Arenasovi omluvit, což je hezké sportovní gesto. A šťastný vítěz? „Pro mě je to super pocit, vždyť jsem tu získal v roce 2016 první body v kariéře,“ řekl v krátkém rozhovoru. Konečně se dočkal!

VC Katalánska Moto3 2020 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Darryn Binder KTM CIP Green Power 38:32,507 min
2. Tony Arbolino Honda Rivacold Snipers Team +0,103 s
3. Dennis Foggia Honda Leopard Racing +0,127 s
4. Sergio García Honda Estrella Galicia 0,0 +0,232 s
5. Alonso López Husqvarna Sterilgarda Max Racing Team +0,386 s
6. Romano Fenati Husqvarna Sterilgarda Max Racing Team +1,436 s
7. Jaume Masiá Honda Leopard Racing +1,218 s
8. Celestino Vietti KTM Sky Racing Team VR46 +1,293 s
9. Niccolò Antonelli Honda SIC58 Squadra Corse +1,928 s
10. Gabriel Rodrigo Honda Kömmerling Gresini Moto3 +1,932 s
12. Filip Salač Honda Rivacold Snipers Team +2,536 s

Pořadí MS jezdců po devíti závodech: 1. Ai Ogura 122, 2. Albert Arenas 119, 3. John McPhee 98, 4. Tony Arbolino 95, 5. Celestino Vietti 94... 21. Filip Salač 16...

Zdroje: NowMoto, MotoGPsport.cz, iSport.cz, Wikipedia, MotoGP.com Twitter, Nova Sport, MotoGP.com

Foto: Václav Duška jr.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Doporučujeme