Motor VW/Audi/Škoda/Seat 1.8 20V Turbo: S láskou vzpomínáme
Na legendární motor VW/Audi s pěti ventily na válec a přeplňováním turbodmychadlem dodnes mnozí přísahají. Hned v několika výkonových verzích poháněl ve skupině VW kdeco včetně první generace Škody Octavia RS.
Celých přibližně patnáct let roztáčel kola vozům skupiny VW dodnes pozoruhodně řešený čtyřválec 1.8 20V Turbo. Šlo vlastně o odvozeninu od atmosférické verze, která se objevila ve stejném roce, tedy 1994, v souvislosti s příchodem první generace Audi A4. V ní byl motor uložen podélně před přední nápravou. O pouhý rok později vyjelo kompaktní Audi A3 a samozřejmě i naše první novodobá Škoda Octavia. Technici motor upravili pro příčnou zástavbu do karoserie. Motor 1.8 20V Turbo ve verzi pro podélnou zástavbu nakonec vydržel ve výrobě až do roku 2010. A to zásluhou Seatu Exeo. Jeho další kariéru ukončil příchod emisní normy Euro 5.
Výkon stejný, čistota různá
Přeplňovaná osmnáctistovka byla v průběhu produkce napříč svými aplikacemi nabízena hned v několika výkonových verzích, přičemž všechny obsahovaly mimo jiné chladicí kapalinou chlazený ložiskový uzel turbodmychadla. K původní verzi se 110 kW přibyla později varianta se 132 kW a dále se 165 kW. Posledně jmenovaná, nejvýkonnější verze byla specialitou výhradně vozů Audi, přičemž asi nejčastěji na ni narazíte v původním kupé (roadsteru) TT.
Bez ohledu na výkonovou verzi splňoval motor zpočátku emisní normu Euro 2, později Euro 3 a v konečné fázi to „dotáhl“ ve vybraných modelech (například ve zmíněném Seatu Exeo) až na Euro 4. Jednotlivé verze se navenek lišily obligátním kódem motoru, tedy označením s trojicí písmen.
Bez ohledu na výkonovou variantu či splňující emisní normu mají všechny čtyřválce 1.8 20V Turbo hlavu se třemi sacími a dvěma výfukovými ventily, ovládanými dvojicí vačkových hřídelů přes hrníčková zdvihátka s hydraulickým vymezováním ventilové vůle. Uvedenou techniku tehdy nabízelo snad jen Ferrari u osmiválce F355. Pohon rozvodů kombinuje ozubený řemen s krátkým řetězem na opačné straně hlavy, který pohání sací vačkový hřídel od výfukového.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!