Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A4 1,8T Quattro

Tomáš Zajíček

Koncem roku 97 jsme od známého moravského dealera automobilů Audi dostali nabídku na otestování Audi A4 s motorem 1,8 T, navíc s pohonem všech kol - Quattro. Je leden 98 a výsledek testu máte před sebou...

Stěžejní model automobilky Audi, který velmi úspěšně nahradil model 80, je dnes v tzv. nejlepších letech, kdy jsou vychytány drobné chybičky z náběhu výroby (které se zákonitě objeví vždy u nového vozu), ale zároveň ještě není moc okoukaný.

Testovaný vůz měl výbavu s názvem SPORT, která zahrnuje např. sportovní sedadla s bederní opěrkou, kožený tříramenný sportovní volant, zadní spoiler, litá kola a je samozřejmě ještě doplněna standardními prvky výbavy: ABS, 2x airbag, elektricky ovládaná okna v předních dveřích, elektricky ovládaná vnější zrcátka s vyhříváním, centrální zamykání, mlhovky, rádio Chorus, ukazatel venkovní teploty, posilovač řízení. Tuto rozsáhlou výbavu ještě doplňovala automatická klimatizace.

Interiér je typicky německý, tedy precizní, funkční s kvalitními materiály a dobře umístěnými ovládacími prvky. Zároveň je však příliš chladný, až technokratický, bez jakéhokoliv náznaku překvapení. Přední sedadla mají skutečně sportovní nádech. Jsou patřičně tvrdá s dobrým bočním vedením. Snad jediným místem ke kritice interiéru vozu byly páčky ovládání pod volantem, které jdou dosti ztuha a navíc jsou příliš vzdáleny od volantu, takže je nutno pro zapnutí blinkru s rukou na volantu prsty zcela narovnat. Zpětná zrcátka jsou zvláštní kapitolu A4. Levé je poměrně velké s lomením pro eliminaci mrtvého úhlu, naopak pravé zrcátko je příliš malé, stručně řečeno, není v něm téměř nic vidět. Argument, že je malé kvůli aerodynamice, mne moc neuspokojil. Při couvání se jako obvykle projevil horší výhled dozadu přes zvýšený kufr, navíc podpořený spoilerem. Zavazadlový prostor je poměrně veliký (440 litrů), ale podobně jako u nového Passatu má malý vstupní otvor, takže některé větší věci do kufru nedáte právě kvůli velikosti otvoru, i když by se tam jinak vešly. Naopak příjemný je mechanismus vyklápění víka, který nezasahuje do zavazadlového prostoru.

Testovaný vůz byl vybaven čtyřválcovým motorem s objemem 1781 cm3 a pětiventilovou technikou. O dostatečný výkon a točivý moment se navíc stará turbodmychadlo. Díky tomu je výkon motoru 110 kW a průběh křivky točivého momentu je téměř ideální. Jeho největší hodnota 210 N.m je k dispozici už od 1750 otáček a na této hodnotě se drží až do 4600 otáček! Za jízdy se motor projevuje velmi kultivovaně se slušným tahem a neznatelným náběhem turba. Podle mě jde o ideální motor, který je možno k tomuto vozu použít, pokud chcete jezdit rychle s přijatelnou spotřebou (9-10 litrů na 100 km) a za rozumnou pořizovací cenou. Snad bude jednou tento výborný motor k dispozici i pro Octavii.

Podvozek A4 je spíše komfortní, což však neznamená, že by se v extrémních situacích neosvědčil. Právě naopak, Quattro dokázalo vůz vytáhnout i ze situací, kde by dvoukolka asi marně zápasila s adhezí. Zvláště na mě zapůsobilo téměř neutrální chování vozu v rychle projížděných zatáčkách, kdy Quattro vůz podrží ve zvolené stopě podstatně déle než vůz s pohonem př. nebo zadních kol. Před případným pokušením zkoumat, kde tato hranice je, však musím varovat, že ani Quattro neumí zázraky a po překonání zákonů přitažlivosti se pravděpodobně ocitnete mimo vozovku. Jednou z dalších výhod pohonu Quattro je to, že není třeba si dávat pozor při rozjezdu na prokluz kol, který je častým neduhem vozů s předním pohonem a výkonnějším motorem. Brzdy co do účinnosti nemají chybu, snad jen posilovač, potažmo pedál brzdy jsou až příliš jedovaté...

Audi A4 je dnes velmi vyzrálým automobilem bez zjevných nedostatků a v porovnání s konkurencí se řadí jednoznačně mezi nejlepší. Zvláště v kombinaci s povedeným motorem 1,8 T jde o přitažlivou kombinaci pro movitější zákazníky. Zde se totiž dostáváme k vyšší pořizovací ceně tohoto vozu - 1.169.000 Kč. Za dokonce o něco nižší cenu totiž dostanete např. koncernového bratra Audi - VW Passat Syncro s šestiválcovým motorem 2,8/142 kW a veškerou výbavou.

Tomáš Zajíček
Cena základní sestavy 1 169 000 Kč
Cena testované sestavy 1 169 000 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 5
Zdvihový objem (ccm): 1781
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 210 / 1750 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 6.4 / 8.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1340 / 550
Rozměr pneu: 0
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4479
b) šířka (mm): 1733
c) výška (mm): 1415
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne