Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mototest Honda CL500: Návrat k jednoduchosti

Leoš Káňa
Diskuze (0)

Honda pro začínající motorkáře připravila cestovní stroj, který se nebojí městské džungle ani výletů mimo zpevněné silnice. Nové CL500 rozšiřuje nabídku motocyklů pro řidičské oprávnění A2.

Honda má ve výrobě motocyklů bohatou historii a prošla si všemi fázemi vývoje: od jednoduchých strojů pro široké masy až k technicky vytříbeným „laskominám“ na dvou kolech. Jenže supersilné a supervýkonné speciály osloví jen úzkou skupinu zákazníků. Proto se Honda ohlédla zpět a restartovala pětistovkové modely pro širokou veřejnost. V roce 2018 to byl custom CMX500 Rebel, jenž si získal popularitu nejen kvůli kombinaci tradičních a moderních prvků, ale především díky mimořádně širokým možnostem jeho dalších úprav. A jeho úspěch má podpořit (možná i překonat) letošní novinka CL500, která navazuje na slávu modelů CL z šedesátých a sedmdesátých let minulého století. Ty svým způsobem definovaly označení scrambler, tedy silniční motocykl, který zvládne i náročnější terén, čímž se výrazně zvyšuje jeho pole působnosti.

Za slušnou cenu

A novinka má všechny předpoklady na své úspěšné prapředky navázat. V době zdražování všeho možné si drží velmi příznivou cenu. Za 159.900 Kč levnější hondu s motorem od pěti set kubíků výš nekoupíte. Za stejné peníze se prodávají i podobné čínské stroje, což pro hondu znamená výrazné plus. Výborně vypadá. CL500 do velké míry čerpá inspiraci z původního modelu CL350. Jednoduchý vzhled působí bytelně, což umocňuje i zcela nový mřížový hlavní rám z ocelových trubek. Ten není jen stylistickým prvkem, ale také základem odolnosti a snadné ovladatelnosti. Odpružení je tvořeno 41mm teleskopickou vidlicí a dvojicí nastavitelných zadních tlumičů po stranách. Vpředu má zdvih 150 mm, vzadu dokonce 145 mm, což je stejně (vzadu o 10 mm více) jako u cestovního endura CB500X.

Video se připravuje ...

A když k tomu přidáme špalíkové pneumatiky na 19“ kole vpředu a 17“ vzadu, dvojitou koncovku výfuku vytaženou nahoru a chráněnou hliníkovým odvětrávaným krytem, říkáme si, že s tímhle strojem by se dalo řádit i na motokrosové trati.

Hlavně v pohodě

Ve stupačkách (byť máme příplatkové Rally za 4090 Kč) se však moc jezdit nedá, protože pro tento styl jsou řídítka moc nízko. Na CL se nesedí vzpřímeně jako na customech či cestovních endurech, ani moc ohnutě jako na café racerech. Posez je přirozený a dá se říci ideální – lehce vpřed, ale ne moc. Základem je pohodlné sedlo umístěné 790 mm vysoko nad vozovkou. K němu se přidávají široká řídítka a stupačky svírající příjemné úhly a umožňující uvolněnou vzpřímenou jízdu. Líbí se nám, jak je motorka úzká, což umocňuje útlá nádrž z poctivého plechu. Připadá nám, že sedláme nějakou stopětadvacítku, k čemuž ladí i malý oválný přístrojový ukazatel převzatý z CMX500 Rebel (shodný mají i diodový světlomet).

Jenže co je příjemné za jízdy, nemusí být ideální při stání nebo manipulaci s motocyklem. Když dáme nohy na zem, máme lýtka přesně v místě, kdy jsou stupačky. Vždy o ně nějakým způsobem zakopneme a manipulovat se strojem na místě znamená, že máme během chvilky nohy pořádně obouchané. Jednoduché není ani vyklopit boční stojánek, protože opět noze překáží stupačka.

Pět set pro všechny

Vodou chlazený řadový dvouválec o objemu 471 cm3 patří k nejrozšířenějším motorům japonské značky na světě. Díky výkonu 34,3 kW při 8500 otáčkách ho u nás mohou řídit i motorkáři s oprávněním A2, tedy od osmnácti let. Nejvíce se nám na něm líbí krásně plochá křivka točivého momentu, jehož 43,4 Nm vrcholí při 6250 min-1. Motor tak stejnoměrně táhne od nižších otáček až po zásah omezovače. Je jedno, zda je dvouválec podtočený, nebo hodně vytočený, protože rozdíl v dynamice ani v kultivovanosti zase tak velký není – to nejlepší ze sebe vydá ve vyšších středních otáčkách. Pro jízdu městem ideální charakter. Na trojku zvládnete courání v koloně i rychlejší tempo na obchvatu. Řazení je přitom přesné a lehce chodící spojku ocení i něžnější řidičky. Potěší i spotřeba. Nám na konci testu ukazoval palubní počítač průměr 3,5 l/100 km, takže na 12litrovou nádrž ujedete přes 300 km.

A svezení to bude velmi příjemné. Motorka je lehká, krásně se ovládá a do zatáčky se naklání téměř sama – stačí pohnout tělem. Nepotřebuje žádné elektronické pomocníky, jako třeba kontrolu trakce či režimy vstřikování. V pěti krocích lze jednoduše nastavit jen předpětí zadních tlumičů. Odpružení odfiltruje nerovnosti i na hodně rozbitých silnicích. Na hezkém povrchu je houpavější, ale zůstává jí dostatek jistoty i pro sportovnější svezení v zatáčkách. K bezpečnému zpomalení bohatě stačí jeden přední kotouč s dvoupístkovýmni třmeny. Jeho nástup je nezáludný a dobře se dávkuje, takže s ním nebude mít problém ani začínající řidič. Účinnost zadní brzdy je ale spíše symbolická.

Pokud tedy sháníte obratnou motorku pro každodenní používání v jakémkoliv prostředí, je pro vás Honda CL500 jako dělaná.

Plusy

  • Zátah v širokém spektru otáček
  • Atraktivní vzhled
  • Jednoduchá konstrukce
  • Pohodlný a jistý podvozek
  • Přirozený posez

Minusy

  • Malá účinnost zadní brzdy
  • Vadící stupačky
  • Samostatný zámek řídítek
Technické údaje Honda CL500
Motor čtyřtaktní řadový dvouválec DOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem  471 cm3
Vrtání a zdvih  67 x 66,8 mm
Kompresní poměř 10,7:1
Výkon  34,3/8500 kW/min-1
Točivý moment 43,4/6250 Nm/min-1
Převodovka  manuální, 6°
Stálý převod  řetěz
Spojka  mokrá lamelová
Startování  elektrické
Brzda přední  dvoupístková, jeden kotouč 310 mm
Brzda zadní  kotoučová 240 mm
Pneumatiky P a Z 110/80 R19 a 150/70 R17
Rozvor  1485 mm
Výška sedla  790 mm
Pohotovostní hmotnost 192 kg
Objem nádrže  12 l
Spotřeba  3,6 l/100 km
Základní cena  159 900 Kč
Cena včetně příplatků  177 880 Kč
Leoš Káňa
Diskuze (0)

Doporučujeme