Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mototest Vespa GTS 125: Léto v italském rytmu

Vespa GTS 125
Vespa GTS 125
Vespa GTS 125
Vespa GTS 125
29 Fotogalerie
Leoš Káňa
Diskuze (6)

Skútry Vespa se během let proměnily z dopravního prostředku lidu v módní záležitost. I my si letos v létě budeme užívat jeho styl, protože na celou motorkářskou sezonu nám bude dělat společnost model GTS 125.

Stejně jako loni a předloni, i letos jsme se rozhodli do flotily dlouhodobě testovaných strojů zařadit i motocykl. Na pohyb po zaplněné Praze jde o ideální dopravní prostředek. Aby ho mohli využívat všichni redaktoři, tedy i ti, kteří vlastní jen „béčkový“ řidičák, vybírali jsme mezi skútry. Malý obsah jsme zavrhli, protože občas také vyrážíme na reportáže do okolí a padesátky moc rychle nejedou.

I ve stopětadvacítkách jsme šli hlavně po silnějších strojích, které zajistí svižnější a rychlejší přesun na delší vzdálenosti. A chtěli jsme také, aby dobře vypadal a tak nějak ukázal náš cit pro design. Jako vítěz nám z našich zadání vzešla ikonická Vespa a větší model GTS.

Vlastní liga

Tradiční italský výrobce si zakládá nejen na konstrukci se samonosnou karoserií, ale také na klasickém vzhledu všech svých strojů. Odkazuje tím na skutečnost, že to byla právě tato značka, která po druhé světové válce motorizovala italská města. Postupem času se z levného dopravního prostředku stal kultovní stroj, který změnil životní styl mnoha lidem po celém světě. I proto postupně rostl zdvihový objem motorů a v roce 2003 se objevila i vrcholná řada GTS.

Původně nesla označení Granturismo 125 a 200, po dvou letech se objevilo provedení GTS 250. V roce 2016 byla řada Vespa GTS doplněna o rodinu motorů i-get. V roce 2019 dostala nový třístovkový motor a před dvěma lety prošlo GTS výraznou modernizací. Letošní novinkou je instalace nového motoru 310 s výkonem 25 koní, což je historicky nejsilnější motor ve vespě. 

Jenže my jsme potřebovali zdvihový objem 125 cm³, aby za řídítka skútru mohl usednout každý redaktor. A protože jsme pořádní chlapi, je GTS lepší varianta než primavera nebo sprint. GTS je proti nim o 110 mm delší, má o 45 mm delší rozvor, a proto má i větší sedlo.

Síla navíc

Navíc je jeho jednoválec silnější. Primavera a sprint mají jen tříventilový motor s výkonem 8,1 kW a točivým momentem 10,7 Nm. Agregát GTS má o 0,1 mm vyšší zdvih, takže dosahuje rovných 125 cm³, a navíc čtyři ventily a elektronické vstřikování. I díky tomu se jeho výkon vyšplhal na 10,3 kW a točivý moment na 12 Nm při 6750 min-1. Moc silnějších stopětadvacítkových skútrů v nabídce nenajdete, a s retrodesignem žádný. A také má GTS vzadu kotoučovou brzdu nebo čtyřpolohové nastavení předpětí zadní pružiny. I proto nám ani nevadí, že GTS je o 24.000 Kč dražší než primavera. 

Model GTS se vyrábí ve čtyřech provedeních: GTS, moderní GTS Super, sportovní GTS Super Sport a technologicky nejpokročilejší GTS Super Tech. Podle toho se mění výbavy i lakování ozdobných lišt na kapotáži. My jsme řekli, že si vystačíme se základní verzí GTS s chromovanými doplňky a „kravatou“ na čelním panelu v barvě karoserie. U ní lze vybírat ze tří metalických laků. Černá podle nás není barva, zelenkavá by se k našemu chlapáckému vzezření moc nehodila, takže nakonec jsme sáhli po béžovém kapučínu.

První seznámení

Hned od začátku nás přesvědčuje, že to byla dobrá volba, byť proti loni testovanému Sprintu S není rozdíl až tak viditelný. Motor běží kultivovaně, tiše a se 150 kg vážícím skútrem si poradí bez problémů. Odezva na plyn je příjemně měkká a vlídná a variátorová převodovka ani moc neklouže. Na popojíždění po městě má motor síly dostatek a nemusíte se stydět procpat se na semaforech úplně dopředu – vždy na zelenou odjedete dřív než auta. Spotřebu snižuje systém stop-start, který automaticky motor vypne za 3 až 7 sekund po zastavení. Vespa namísto klasického startéru používá bezkomutátorový elektrický startér „direct mount“, instalovaný přímo na klikovém hřídeli. Opětovné naskočení motoru nám připadá tišší a jemnější. 

Vzhledem k velikosti skútru se na něm sedí příjemně uvolněně a čelní stěna výborně chrání nohy. I na malých kolečkách podvozek bezvadně tlumí nerovnosti. Komfort i na dlážděné vozovce je příkladný, což zvyšuje pohodlí při jízdě, ale i bezpečnost. S krizovými situacemi si navíc poradí dobře dávkovatelné třmeny Nissin s hlavním brzdovým válcem Brembo. Vespa se ale nebojí ani svižnějšího tempa. Rychlé průjezdy zatáček ani náklony jí nedělají problémy a líbí se nám, jak působí pevně a ochotně se vrhá do zatáček. 

Bezvadný je úložný prostor se zásuvkou USB, takže v něm lze dobíjet mobily. Jedinou připomínku máme ke stupačkám pro spolujezdce. Když jsou vysunuté, při zastavení překážejí řidičovým nohám. Také úložný prostor pod sedlem nepatří mezi největší. Dvě otevřené přilby se tam vejdou, ale stačí na ní mít plexi, a už se tam vejde jen jedna. Jinak ale vespa zatím slouží náramně.

Video placeholder
Vespa GTS Super • Zdroj: auto.cz

Plusy

  • Agilní jízdní vlastnosti
  • Pohodlný podvozek
  • Atraktivní vzhled
  • Slušný výkon motoru
  • Příjemná jezdecká pozice

Minusy

  • Vysoká cena
  • Vysunuté stupačky spolujezdce vadí řidiči při zastavení
Technické údaje Vespa GTS 125
Motor čtyřtaktní čtyřventilový jednoválec
Chlazení vzduchem
Zdvihový objem (cm3)125
Vrtání x zdvih (mm) 52 x 58,7
Výkon (kW/min-110,3/8750
Točivý moment (Nm/min-112/6750
Převodovka bezstupňová CVT
Sekundární převod řemen
Startování elektrické
Brzda přední jeden kotouč 220 mm s ABS
Brzda zadní jeden kotouč 220 mm
Pneumatiky P a Z 120/70-12 a 130/70 R12
Rozvor (mm) 1385
Výška sedla (mm) 790
Pohotovostní hmotnost (kg)150
Objem nádrže (l)7
Spotřeba (l/100 km)2,6
Základní cena 149 900 Kč
Vstoupit do diskuze (6)