Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mrkněte na nejzajímavější zvláštní pásová vozidla armády ČR

Mirek Mazal Mirek Mazal 10. 5. 2020 • 03:15
50
4
Zobrazit náhledy (50)
AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S AMB-S BOŽENA 5 BOŽENA 5 BOŽENA 5 BOŽENA 5 BOŽENA 5 BOŽENA 5 BOŽENA 5 BOŽENA 5 BOŽENA 5 BOŽENA 5 BOŽENA 5 BOŽENA 5 BOŽENA 5 BOŽENA 5 OT-90 AMB-S OT-90 AMB-S OZ-90 OZ-90 OZ-90 OZ-90 OZ-90

Armáda používá desítky pásových speciálů, do kategorie zvláštních vozidel patří jednotky z nich. Pojďme se podívat na výběr těch nejzajímavějších exemplářů.  

Ministerstvo obrany České republiky funguje jako stěžejní orgán státní správy na úseku obrany země. Ústřední demokratická instituce oficiálně stanoví druhy a kategorie nasazených armádních vozidel, podle platného zákona se o převoz maskovaných žoldáků starají vojenská bojová vozidla, vojenská zabezpečovací vozidla, vojenské pracovní stroje a vojenská zvláštní vozidla. Vyhláška č. 100/2018 Sb. definuje poslední jmenovanou zvláštní kategorii vozovým parkem, který je „vyrobený a určený k výcviku a k plnění záchranářských, diagnostických, ženijních nebo speciálních úkolů ozbrojených sil“.  

Sekci zvláštních vozů můžeme dodatečně dělit na kolové a pásové modely, přičemž na čtyřech a více kolech se do služby hlásí například univerzální nakladač UNC, stříkačka T 815 CAS 32, mechanizační prostředek MEPR 86 nebo malotraktor T-4 K 14. Jistě pěkná zásoba zábavných strojů, ale mnohem zajímavější je pásová technika, kterou člověk nepotkává na cestách každý den, respektive vůbec.

OZ-90

Zdravotnický kříž na boku prozrazuje zaměření obojživelného pásáku. Bojové položky OZ-90 ustoupily naložení zdravotnických pomůcek. Vestavěná lehátka a sedačky jsou přizpůsobené převozu raněných. Absence výzbroje vytvořila místo pro velitele, řidiče a lékaře či zdravotníka opatrující dva ležící a čtyři sedící pacienty. Maximálně devět dospělých se do bezpečí dostane nejvyšší rychlostí 65 km/h po silnici, vodou lze plout vpřed tempem 7,3 km/h.

Pohonná jednotka UTD-20 o výkonu 220 kW (299 dieselových koní) při 2 600 ot./min je zabudovaná do podvozkové platformy OT-90. Vidlicový šestiválec je napojen na mechanickou synchronizovanou převodovku. Místo střelecké věže a zbraňových systémů přibyly pomůcky určené primárně k bezpečné přepravě lidí a jejich případnému ošetření na místě činu.

 

OT-90 AMB-S

Zachránce číslo 2 hledá, vyzvedává a odváží kudykoliv zdravotně indisponované vojáky. Pásová ambulance zvládá plavbu i nehostinný terén na souši, dojede si až pro osm sedících bojovníků, v lůžkové úpravě se vejdou čtyři ležící oběti války. Kromě základního vybavení se v krizi hodí konstrukce zavěšení a nakládání nosítek, odklápěcí stolek s umyvadlem anebo schránky a vaky na zdravotnický materiál.  

OT-90 AMB-S burácí stejným motorem jako OZ-90 – dieselové hnací ústrojí USD-20 má tedy obsah 15,9 litru, výkon 299 koní (220 kW) a 980 Nm. O přenos energie na pásy se stará opět ruční řazení rychlostních stupňů 5+1. Neozbrojené vozidlo na pevném podkladu může ujet nebezpečí maximální rychlostí 65 km/h, přes řeku se úprk sníží na 7 km/h.

Komplet BOŽENA 5

Samojízdný odminovací kolos je ovládaný dálkově, a tudíž nepotřebuje živou obsluhu přítomnou na palubě. Dvanáctitunový komplet čistí bitevní pole od zakopaných nástrah protivníka, nejdůležitějším modulem je rotační odminovací zařízení připevněné vepředu. Lišta s hroty a řetězy odolá devíti kilogramům TNT, roztočený systém slouží také k likvidaci menšího porostu. Zhruba 4 900 metrů čtverečných do hloubky 35 milimetrů může být vyčištěno za hodinu průměrné práce v lehkém terénu porostlého střední vegetací.

Pomalu pojízdnou BOŽENU 5 chrání čelní pancéřový štít napojený na kovový kryt. Konstrukce v útrobách skrývá naftový přeplňovaný osmiválec T3C-928-81 o objemu 12,7 litru. Výkon dosahuje hodnoty 270 kW (367 koní) při 1 800 ot./min a 1 850 Nm po dosažení 1 000 ot./min. Průměrná spotřeba paliva se pohybuje v rozmezí 43 až 59 litrů za hodinu činnosti.

Předchozí dva zvláštní modely figurují převážně v českých, slovenských, případně syrských barvách, zato nejtěžší náklad ze všech je převážen na přívěsu ženijními oddíly Kanady, Iráku, Libanonu, Polska, Thajska, Afghánistánu nebo vzdálené Chile.

Související články

Témata
11. 5. 2020 12:49
Pravopis
Jo a mimochodem, Armáda ČR se píše s velkým A. Tak si to opravte.
11. 5. 2020 07:07
Přesně.
Zase blábol rádoby novináře. Na boku nápis Tran Hospital. To jsem nevěděl že patří pod AČR.
10. 5. 2020 19:53
Přesně.
Zase blábol rádoby novináře. Na boku nápis Tran Hospital. To jsem nevěděl že patří pod AČR.
10. 5. 2020 19:13
Nepatri ACR
Sorry jako, ale ten zlutej nepatri ACR

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku