Mrkněte na nejzajímavější zvláštní pásová vozidla armády ČR
Armáda používá desítky pásových speciálů, do kategorie zvláštních vozidel patří jednotky z nich. Pojďme se podívat na výběr těch nejzajímavějších exemplářů.
Ministerstvo obrany České republiky funguje jako stěžejní orgán státní správy na úseku obrany země. Ústřední demokratická instituce oficiálně stanoví druhy a kategorie nasazených armádních vozidel, podle platného zákona se o převoz maskovaných žoldáků starají vojenská bojová vozidla, vojenská zabezpečovací vozidla, vojenské pracovní stroje a vojenská zvláštní vozidla. Vyhláška č. 100/2018 Sb. definuje poslední jmenovanou zvláštní kategorii vozovým parkem, který je „vyrobený a určený k výcviku a k plnění záchranářských, diagnostických, ženijních nebo speciálních úkolů ozbrojených sil“.
Sekci zvláštních vozů můžeme dodatečně dělit na kolové a pásové modely, přičemž na čtyřech a více kolech se do služby hlásí například univerzální nakladač UNC, stříkačka T 815 CAS 32, mechanizační prostředek MEPR 86 nebo malotraktor T-4 K 14. Jistě pěkná zásoba zábavných strojů, ale mnohem zajímavější je pásová technika, kterou člověk nepotkává na cestách každý den, respektive vůbec.
OZ-90
Zdravotnický kříž na boku prozrazuje zaměření obojživelného pásáku. Bojové položky OZ-90 ustoupily naložení zdravotnických pomůcek. Vestavěná lehátka a sedačky jsou přizpůsobené převozu raněných. Absence výzbroje vytvořila místo pro velitele, řidiče a lékaře či zdravotníka opatrující dva ležící a čtyři sedící pacienty. Maximálně devět dospělých se do bezpečí dostane nejvyšší rychlostí 65 km/h po silnici, vodou lze plout vpřed tempem 7,3 km/h.
Pohonná jednotka UTD-20 o výkonu 220 kW (299 dieselových koní) při 2 600 ot./min je zabudovaná do podvozkové platformy OT-90. Vidlicový šestiválec je napojen na mechanickou synchronizovanou převodovku. Místo střelecké věže a zbraňových systémů přibyly pomůcky určené primárně k bezpečné přepravě lidí a jejich případnému ošetření na místě činu.
OT-90 AMB-S
Zachránce číslo 2 hledá, vyzvedává a odváží kudykoliv zdravotně indisponované vojáky. Pásová ambulance zvládá plavbu i nehostinný terén na souši, dojede si až pro osm sedících bojovníků, v lůžkové úpravě se vejdou čtyři ležící oběti války. Kromě základního vybavení se v krizi hodí konstrukce zavěšení a nakládání nosítek, odklápěcí stolek s umyvadlem anebo schránky a vaky na zdravotnický materiál.
OT-90 AMB-S burácí stejným motorem jako OZ-90 – dieselové hnací ústrojí USD-20 má tedy obsah 15,9 litru, výkon 299 koní (220 kW) a 980 Nm. O přenos energie na pásy se stará opět ruční řazení rychlostních stupňů 5+1. Neozbrojené vozidlo na pevném podkladu může ujet nebezpečí maximální rychlostí 65 km/h, přes řeku se úprk sníží na 7 km/h.
Komplet BOŽENA 5
Samojízdný odminovací kolos je ovládaný dálkově, a tudíž nepotřebuje živou obsluhu přítomnou na palubě. Dvanáctitunový komplet čistí bitevní pole od zakopaných nástrah protivníka, nejdůležitějším modulem je rotační odminovací zařízení připevněné vepředu. Lišta s hroty a řetězy odolá devíti kilogramům TNT, roztočený systém slouží také k likvidaci menšího porostu. Zhruba 4 900 metrů čtverečných do hloubky 35 milimetrů může být vyčištěno za hodinu průměrné práce v lehkém terénu porostlého střední vegetací.
Pomalu pojízdnou BOŽENU 5 chrání čelní pancéřový štít napojený na kovový kryt. Konstrukce v útrobách skrývá naftový přeplňovaný osmiválec T3C-928-81 o objemu 12,7 litru. Výkon dosahuje hodnoty 270 kW (367 koní) při 1 800 ot./min a 1 850 Nm po dosažení 1 000 ot./min. Průměrná spotřeba paliva se pohybuje v rozmezí 43 až 59 litrů za hodinu činnosti.
Předchozí dva zvláštní modely figurují převážně v českých, slovenských, případně syrských barvách, zato nejtěžší náklad ze všech je převážen na přívěsu ženijními oddíly Kanady, Iráku, Libanonu, Polska, Thajska, Afghánistánu nebo vzdálené Chile.