Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podívejte se na kolová vozidla české armády. Pestrá přehlídka!

Mirek Mazal
Diskuze (10)

Česká profesionalizovaná armáda se v loňském žebříčku Global Firepower dostala na 30. místo nejsilnějších vojsk planety. Slušný výsledek, v technice ale máme co dohánět.

Hodnocení 138 moderních vojenských uskupení nedopadlo nejhůře zásluhou započítaného množství 25 tisíc aktivních členů, zastřešených rozpočtem zhruba 59 miliard korun českých. Odborná porota vytýkala například stárnutí sboru, které se týká lidských zdrojů i techniky.

Náčelník generálního štábu Aleš Opata vnímá archaické vybavení a pečlivě sleduje růst věkového průměru podřízených. „Ruská technika už opravdu není naše cesta. Spojenci se nám technologicky vzdalují a případný protivník se dostává o generaci před nás,“ zdůraznil během velitelského shromáždění. Za nejtěžší úkol stanovil modernizaci několika složek, v proslovu vzpomněl na nákup vojenských vrtulníků, radiolokátorů či kvalitnějších obrněných vozidel.

Nejen automobily je potřeba udržovat provozuschopné, přestože byly v opakovaných tendrech doplňovány a dnes nepatří mezi nejhorší sekce Armády České republiky (AČR). Tuzemská bojová vozidla figurují v několika třídách odolnosti nebo zaměření, následným jednoduchým přehledem se podíváme na základní kolové portfolio obrany vlasti, které je aktuálně funkční neboli připravené do akce doma i v zahraničí.

Lehké obrněné vozidlo průzkumné LOV-Pz

Neocenitelný průzkumník, který je považován za stavební kámen dělostřeleckého monitorování protivníka. Maskovaný automobil pochází z produkce Vojenského technického ústavu, s. p., odštěpného závodu Vojenský technický ústav výzbroje a munice Slavičín. Základy Iveca M65E 19 WM 4x4 jsou osazeny lehce pancéřovanou kabinou, na obranu může posloužit nástavba zbraňové stanice ZSRD07-Pz s kulometem FN MAG ráže 7,62 milimetrů. Ústav použil třílitrový čtyřválcový turbodiesel chlazený kapalinou a disponující výkonem 140 kW (190 koní) a 456 Nm.

Kolový obrněný transportér Pandur II 8x8

Terénní osmikolka dovážená na zakázku z rakouské firmy Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug GmbH. Obratný transportér brání české vojáky, kteří disponují šesti modifikacemi. Rozkazy tedy plní kolové bojové vozidlo pěchoty, dvojice velitelských typů, průzkumná verze, dále ženijní a zdravotnická varianta Pandurů. Neprůstřelnost a palebný arzenál se liší v závislosti na zařazení vozu do jedné z kategorií. Druhá generace rakouských modelů v základní konfiguraci zvládá maximální rychlost 105 km/h díky vodou chlazenému přeplňovanému vznětovému šestiválci v řadě o výkonu 335 kW..  

Lehké obrněné vozidlo Iveco LMV

Iveco LMV zastupuje segment lehkých víceúčelových neprůstřelných vozů AČR. Obratný off-road s trubkovým rámem a šnorchlem vepředu je připraven k transportu na místo určení pomocí letadel řady C-130 Hercules a armádních vrtulníků CH-47 a CH-53. Vlastní ochrana automobilu či čtyřčlenné posádky spočívá na bedrech kulometu ráže 12,7 milimetrů. Třílitrový motor je stejný jako u dělostřeleckého LOV-Pz.

Obrněné vozidlo Dingo 2 CZ

Odolná vozidla Dingo 2 mají za úkol přepravu živého materiálu, tedy lidí a neměly by se přímo zapojovat do bojových operací, jak toho času poznamenal zástupce náčelníka generálního štábu české armády Miroslav Bálint. Monstrum pojmenované po psovité šelmě exceluje balistickou ochranou proti napadení těžšími kalibry. Zejména v zahraničních oblastech povstalců se hodí chráněná bezpečnostní buňka, tvrzená kapota motorového prostoru a kompletní protiminový systém začínající od vyztužené podlahy. Kulky pálí vpřed otočná věž s kulometem MG 3 A1T ráže 7,62 milimetrů. Po bojovém poli se desetitunový kolos hýbe zásluhou vznětového čtyřválce o objemu 4,8 litru a výkonu 163 kW.

Land Rover Defender 130 Kajman

Zvláštní úprava Land Roveru Defender 130 vyloženě upřednostňuje praktickou stránku před ostatními detaily. Kajman patří do standardní výbavy chrudimského výsadkového praporu, proto může být shozen padákem stejně jako jeho obsluha. Stálý pohon 4x4 včetně uzávěrek středového a zadního diferenciálu je připraven kudykoli provézt náklad složený z vycvičeného družstva parašutistů v plné polní. Čtyřtunový speciál může po silnici uhánět rychlostí až 140 km/h.

Dělostřelecký systém ARTHUR

Armáda české republiky zařazuje do kategorie vojenských bojových vozidel i dělostřelecký systém ARTHUR (Artillery Hunting Radar). Mobilní stanice nese vyhledávací radiolokátor, který ve vzduchu detekuje letící projektily a podle dráhy letu může určit místo odpalu i dopadu. Radar na korbě nákladního vozu Tatra 4x4 není připraven sledovat a vyhodnocovat nízko letící cíle jako vrtulníky či letadla, ostatní nebezpečí najde v operativním rozmezí 2,7 až 40 kilometrů.

Tatra 815-7 PRAM

Kolový speciál o celkové hmotnosti 38 tun jezdí na komponentech podvozkových částí Tatry 815-7T3RC1 8x8.1R Armoured Double Cab. Lehce přes 10 metrů dlouhý obr zajišťuje převoz ukotveného minometu vz. 82 PRAM-L doprovázeného pěti vojáky a municí. Obsluha je kryta pancéřovanou kabinou obrněnou i proti minám. Navzdory objemu 12,7 litru a výkonu 300 kW má vznětový osmiválec Tatra T3C-928-90 co dělat, aby roztočil čtyři poháněné nápravy na rychlost 85 km/h.

152 mm samohybná kanónová houfnice

Bezpečí Česka má pod kontrolou také DANA (Dělo automobilní nabíjené automaticky). Dělostřelecká mašina je nadepsaná v oficiálních dokumentech jako 152 mm samohybná kanónová houfnice. Likvidační palebná podpora pěchoty ničí cíle zaměřené až 20 kilometrů daleko, menší objekty i celá velitelská stanoviště rovnají se zemí dálkové granáty z děla ráže 152,4 milimetrů. Celkem 11,2 metru dlouhá houfnice vyvine maximální rychlost 80 km/h pomocí dieselového dvanáctiválce Tatra T3-930-52. Vzduchem chlazený agregát s přeplňováním dosahuje objemu 19 litrů, což stačí na výkon 265 kW a 990 Nm.

Automobilní jeřáb AD-30

Pozemní technika AČR zahrnuje i dvanáctikolový jeřáb povolávaný do provádění staveb, montáží a manipulací v těžkém terénu. AD-30 dle názvu přesune břemena o hmotnosti až 30 tun. Čtyřdílný teleskopický výložník s příhradovým nástavcem je vezen na podvozku T-815 J 21 30 230 6x6.1. Úpravy do maskovaného vzoru postihly i doplněný naviják schopný udržet 10 tun, nebo vysokopevnostní závěs na kontejnery. Výhodou je obratnost vozidla na nezpevněných plochách, respektive jízda po asfaltu maximální rychlostí 70 km/h.

Automobilní jeřáb AD-28

Menší kolega AD-30 oplývá vesměs stejnými charakteristikami, pouze nosnosti čtyřdílného teleskopického výložníku chybí dvě tuny. Zůstala i předsunutá kabina, aby byla snížena celková výška stroje tentokrát skládaného na podvozek T-815 PJ 28 170 6x6.1. Terénní autojeřáb AD-28 vyvine rychlost 65 km/h.

Automobilní jeřáb AD-20

Trojici off-roadových jeřábů českého nasazení doplňuje AD-20 coby pracant kompletovaný na kopřivnickém podvozku T815 P 14 20 208 6x6. Nově pouze třídílné rameno unese 20 tun, zbytek auta je opět funkčně víceméně stejný jako modelové edice AD-28 či 30. Jen do kabiny se netradičně leze po schůdkách.  

Automobilní víceúčelový jeřáb AV-14

AV-14 vypadá podobně jako výše zmíněné jeřáby, ale slouží lehce jiným účelům. Víceúčelový typ je fakticky mobilní zdvíhací zařízení na podvozku T-815 P18 28 218 6x6.1 schopné fungovat u zátěže do 14 tun. To představuje zejména vyprošťování, převážení břemen na háku a odtah poškozené techniky. Nejvyšší dosažitelná rychlost AV je 80 km/h, po připojení tyče s nefunkčním vozem tempo preventivně klesá o 20 km/h. Závěs vzadu unese až 8 tun.

Tatra 815 AV15 8x8

Další Tatra, další mastodont 8x8 do akce. Zprovozněný podvozek Tatra T815 VP13 32 265 8x8.1R se stálým pohonem čtyř náprav má ideální předpoklady plnit potřeby evakuačních nebo záchranářských misí. Výrobce AV15 přidal buldozerové zařízení, vyprošťovací a jeřábovou techniku, tvrdé železo na kolech se nehne ani po závěsu 16 tun v terénu a 65 tun na asfaltu. Pohyb má na starosti přeplňovaný devatenáctilitrový motor Tatra T3-930-50 o výkonu 265 kW (360 koní) a 1295 Nm.

Mirek Mazal
Diskuze (10)

Doporučujeme

27. 4. 2020 21:41
Re: vojáci vymrdávači
být v první linii, pomáhat důchodcům, zdravotníkům atd..to je ti málo...koukám, že jsi TAKY MOC CHYTROSTÍ NEPOBRAL
27. 4. 2020 21:40
Re: Armáda v první linii
co to meleš, k vojsku se hlásí akorát lopaty co se bojí, že by museli dělat. A samozřejmě je lákají výsluhy :no:
Avatar - Blue Sun
27. 4. 2020 21:32
Re: Armáda v první linii
Jdi, přihlas se, a můžeš si taky válet šunky.
Ta závist, ach ta česká závist. :-D :-D
Avatar - xxc
27. 4. 2020 21:19
Re: vojáci vymrdávači
nebojuje sa od druhej svetovej vojny, tak co maju robit? :-)
27. 4. 2020 21:01
vojáci vymrdávači
Vojáci budou moci zůstat doma s malými dětmi, dokud budou uzavřeny školy kvůli epidemii koronaviru. Pokud tak učiní, budou dostávat svůj celý plat.