Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na elektřinu už jezdí i legendární Lada Niva. Zaujme velmi nízkou cenou

David Bureš David Bureš 17. 8. 2021 • 18:04
12
3
Zobrazit náhledy (12)
Lada Niva Lada Niva Lada Niva Lada Niva Lada Niva Lada Niva Lada Niva

Elektrický pohon prostupuje světem. V poslední době se ho tak dočkaly i mnohé legendární vozy. Naposledy se mezi ně zařadila Lada Niva.

Lada Niva se vyrábí už od roku 1977, a tak za svoji kariéru zažila již mnohé. Vznikala v době Sovětského svazu, jehož rozpad přežila, stejně jako změnu jména – léta se prodávala jako 4x4, aby se opět vrátila k označení Niva. I v měnícím se světě však zůstává v základu stejná, protože přesně takovou ji cílová klientela chce. Nyní se však nové době přece jen přizpůsobila. Přivítejte Ladu Niva s elektrickým pohonem.

Hned v úvodu však zdůrazňujeme, že tenhle projekt není dílem samotné automobilky z Toljatti, ale německé firmy Schmid GmbH. Ta staví elektrický kit Elantrie, pomocí něhož lze na elektrický pohon přestavět i běžný automobil s konvenčním pohonem. A právě stavba elektrické Lady Niva má dokázat univerzálnost této sady, podobně jako dříve firmou prezentovaná Dacia Sandero.

Schmid GmbH zdůrazňuje, že díky jejímu kitu lze na elektrovůz postavit i nějaký dostupný automobil, třeba právě z dílny Lady nebo Dacie, a to za nízkou cenu. Ten podle webových stránek firmy přijde na 2.800 eur, což je jen bezmála 73.000 korun. Důvodem toho je fakt, že spalovací motor není v rámci přestavby z auta odstraněn zcela, ale jen jeho část, jako je hlava motoru, písty, ojnice nebo palivový systém.

Do volného prostoru je následně umístěn elektromotor, který je s klikovým hřídelem přes speciální adaptér a řemenový nebo řetězový převod. Baterie pak nahradí palivovou nádrž a nechybí ani zásuvka pro dobíjení externích zařízení.

Konkrétně vůz používá elektromotor o výkonu 66 kW, který čerpá energii z lithium-železito-fosfátových baterií s kapacitou 30 kWh. Výrobce přitom věří, že i s tak nízkou kapacitou elektrická Niva zvládne ujet až 300 kilometrů bez nutnosti nabíjení. Firma navíc zdůrazňuje, že akumulátory zvládnou i vysoký nájezd. I po ujetí 450.000 km mají pořád nabízet kapacitu 80 %. Při pravidelném dobíjení mají přitom vydržet až 25 let.

Firma Schmid kit Elantrie vyvíjí jako dostupné řešení elektrického pohonu pro tzv. druhá auta v rodině, která primárně jezdí na krátké vzdálenosti a často stojí. I proto kapacita baterií není nijak vysoká a proto se původní sada testovala v útrobách Volkswagenu Golf třetí generace. Ze stejného důvodu pak má být plusem možnost dobíjení externích zařízení, která se má využívat právě během té dlouhé doby, co takový automobil denně stojí.

Související články

Témata
Avatar - Roman Horký
17. 8. 2021 12:03
Koukal jsem na stránky té firmy
čekal jsem jasný ceník, ale to ne. Tajemní jako Hrad v Karpatech, jenom chvástání se jedním přestavěným Sanderem a jednou Nivou. K hovnu. Asi to nebude jen tak, že bych si za 2800 éček přestavěl můj Peugeot 406 na EV....
Avatar - eLzyx
17. 8. 2021 11:37
prazvláštní konstrukce
nechápu proč ponechali blok motoru s klikovkou. Kvůli tomu, aby se v TP nemusel měnit typ motoru? Vždyť se mění druh paliva, takže i tak to musí projít nějakou homologací.
17. 8. 2021 11:23
realita
reality pri 30kWh bude tak max 100 km, v terene este viac.
Napriek tomu to pri style pouzivania Nivy dava zmysel - a asi aj vacsi ako pouzitie spalovacieho motora.
palec hore!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud