Na prodej je dvanáctsettrojka s dieselem. Mělo by existovat jen několik kusů
Legendární Škoda 1203 patří mezi auta, jejichž život byl o hodně delší, než být měl. A nic na tom nemění ani snaha vůz průběžně modernizovat.
Jedna z nejzajímavějších změn, kterých se dvanáctsettrojka dočkala, přišla v posledních letech výroby ve slovenské Trnavě. Tedy v době, kdy vůz nosil logo Trnavských automobilových závodů, které tehdy patřily společnosti Sipox.
V roce 1995 totiž v TAZu vznikl prototyp valníku se vznětovým motorem od Volkswagenu. Vůz dostal korbu z hliníku a přepracovanou zadní nápravu s homokinetickými klouby a vinutými pružinami.
Krátce na to se atmosféricky plněný diesel s označením VW 1.9 ADG o výkonu 43 kW začal montovat i do zákaznických kusů. Jak v knize Škoda 1203 připomíná autor Jan Králík, vznětová verze TAZ 1900 (typ Š 1203 D) kvůli novému motoru dostala zesílenou přední nápravu a výrobce také upravil spojovací hřídel a změnil stálý převod v rozvodce. S dieselem od VW spolupracovala pětistupňová manuální převodovka od Peugeotu.
Jenže v roce 1999 byla výroba vozu s kořeny v 60. letech v Trnavě definitivně ukončena. Legendárního užitkáče se následně ještě ujala česká firma Ocelot, která malosérivou produkci udržela ještě několik let. To je ale jiný příběh.
Takže zpátky k dieselu. Kolik přesně vzniklo exemplářů se vznětovým motorem, není jasné, bylo jich ale velice málo - podle různých zdrojů jde spíš o jednotky kusů.
A jak to vypadá, jedno z mála naftových provedení je aktuálně na prodej. Jde o valník uvedený do provozu v květnu roku 1997. Od té doby vůz najezdil necelých 55 tisíc kilometrů.
Prodejce v inzerátu zmiňuje několik oprav a tvrdí, že k autu patří řada náhradních dílů a také literatura. A cena? Vznětová 1203 je k mání za 120 tisíc korun.