Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na prodej je dvanáctsettrojka s dieselem. Mělo by existovat jen několik kusů

Jan Zajíc
Diskuze (8)

Legendární Škoda 1203 patří mezi auta, jejichž život byl o hodně delší, než být měl. A nic na tom nemění ani snaha vůz průběžně modernizovat.

Jedna z nejzajímavějších změn, kterých se dvanáctsettrojka dočkala, přišla v posledních letech výroby ve slovenské Trnavě. Tedy v době, kdy vůz nosil logo Trnavských automobilových závodů, které tehdy patřily společnosti Sipox.

V roce 1995 totiž v TAZu vznikl prototyp valníku se vznětovým motorem od Volkswagenu. Vůz dostal korbu z hliníku a přepracovanou zadní nápravu s homokinetickými klouby a vinutými pružinami.

Krátce na to se atmosféricky plněný diesel s označením VW 1.9 ADG o výkonu 43 kW začal montovat i do zákaznických kusů. Jak v knize Škoda 1203 připomíná autor Jan Králík, vznětová verze TAZ 1900 (typ Š 1203 D) kvůli novému motoru dostala zesílenou přední nápravu a výrobce také upravil spojovací hřídel a změnil stálý převod v rozvodce. S dieselem od VW spolupracovala pětistupňová manuální převodovka od Peugeotu.

Jenže v roce 1999 byla výroba vozu s kořeny v 60. letech v Trnavě definitivně ukončena. Legendárního užitkáče se následně ještě ujala česká firma Ocelot, která malosérivou produkci udržela ještě několik let. To je ale jiný příběh.

Takže zpátky k dieselu. Kolik přesně vzniklo exemplářů se vznětovým motorem, není jasné, bylo jich ale velice málo - podle různých zdrojů jde spíš o jednotky kusů.

A jak to vypadá, jedno z mála naftových provedení je aktuálně na prodej. Jde o valník uvedený do provozu v květnu roku 1997. Od té doby vůz najezdil necelých 55 tisíc kilometrů.

Prodejce v inzerátu zmiňuje několik oprav a tvrdí, že k autu patří řada náhradních dílů a také literatura. A cena? Vznětová 1203 je k mání za 120 tisíc korun.

Jan Zajíc
Diskuze (8)

Doporučujeme

24. 4. 2020 23:16
Re: Mám taký pocit,
Zaz2301 https://youtu.be/0QJY37z9u-o https://youtu.be/T7BS5n6Fv9I
24. 4. 2020 14:48
Re: Mám taký pocit,
To auto malo voči tým západnejším nejaké prednosti, ale negatív bolo podstatne viac, to je pravda. Najprv bol najväčším nedostatkom slabučký motor. To sa tak vžilo a akosi automaticky spájalo s týmto autom, že aj s novšími vozmi z TAZ-ky s tisícpäťstovkou a päťkvaltom každý jazdil 40 po meste a 60 mimo, aj keď sa s tým dalo jazdiť vcelku slušne a nebyť brzdou premávky. Druhým veľkým nedostatkom bola malá nosnosť a silne poddimenzovaný podvozok, hlavne zadná náprava. TAZ-ka vyvinula tuhú zadnú nápravu, skúšala sa na valníku, ale do výroby sa to pretlačiť nepodarilo. Posuvné dvere, zvýšená strecha, to všetko boli snahy o čo najdlhšie udržanie vo výrobe. Realizovalo sa len to, čo bolo lacné, na solídna vývoj peniaze neboli. Resp. ku koncu existencie sa nejaké našli, robil sa nový voz spolu s ukrajinským Záporžcom, jediný slovenský funkčný vzor je v bratislavskom múzeu dopravy. Ale fabriku dostal do pazúrov nechvalne známy Jozef Majský, alias Jožo Marhula, a všetko bolo v kýbli.
Avatar - wakantanka
24. 4. 2020 11:07
Re: Mám taký pocit,
Mno myslím, že chlapi čo s tým jazdili by s tebou až tak nesúhlasili. Ale jasne v tej dobe už to bol proste krám nehodný ani tej doby. Taká z núdze cnosť, spotrebný materiál čo poslúžil 2-3 roky, vyrobil nejakú korunku a potom nakúpili už naozajstné autá.
24. 4. 2020 10:27
Re: Řidičské peklo...
Felicie fun s RHD neni extra vzacnost, myslim, ze jich byla asi ctvrtina. Ta varianta si ale pozornost si urcite zaslouzi, na rozdil od vetsiny skodovacke produkce to bylo neco originalniho a zajimaveho.

Jen je skoda, ze pickupy rezly jeste vic, nez obycejne felicie a karosarske dily nejsou. Kdo si to zrenovoval, ten si to necha zaplatit. A to vyhnalo i ceny vraku...
Avatar - bystron
24. 4. 2020 10:07
Re: Mám taký pocit,
TAZ měl 1500 nebo 1.9D, ale co s motory když je auto víceméně nepoužitelné ;-\