Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na prodej je koncept nástupce Lotusu Esprit! Stejně tak speedster na základě Elanu

Filip Melich
Diskuze (2)

Dva koncepty Lotusu – Etna a M200 Speedster – jsou na prodej. První je představou o nástupci modelu Esprit a druhý měl naznačit směřování značky po modelu M100 Elan. Oba vozy jsou nabízeny za shodné 3 miliony korun.

V roce 1984 Lotus představil možnou podobu nástupce modelu Esprit na britském autosalonu v Birminghamu. Koncept se jmenoval Etna a za jeho vzhledem stál Giorgetto Giugiaro. Lotus sliboval aktivní podvozek vycházející z řešení, které používal v monopostech formule 1. Ze závodních motorů značky také vycházela slibovaná pohonná jednotka – čtyřlitrový vidlicový osmiválec o výkonu 250 kW (340 koní) a točivém momentu 400 Nm. Vůz dále ve výbavě sliboval kontrolu trakce, ABS a aktivní potlačování hluku.

Záměrně používáme slovo „sliboval“ opakovaně – koncept totiž nebyl pojízdný. V podstatě šlo jen o maketu z hlíny, dřeva a laminátu. A jak víme, sériové podoby jsme se také nedočkali. Pokud nějaké plány na výrobu skutečně existovaly, definitivně zanikly v okamžiku, kdy kontrolu nad automobilkou převzal koncern GM.

Koncept Etna však naštěstí přežil a v roce 2001 se dostal do rukou fanouška Lotusu, který ke svému překvapení v maketě našel nainstalovaný motor. Jednalo se o V8 s označením Type 909, který Lotus sliboval při odhalení konceptu. Nový majitel se rozhodl, že vůz zprovozní, a postavil jej na podvozek z modelu Esprit. Aktuálně se Lotus Etna nachází v nabídce nizozemského prodejce Metropole Classics. Podle inzerátu má nyní jeho motor výkon 294 kW (400 koní).

U téhož prodejce je k dostání také druhý zmiňovaný koncept – M200 Speedster. Vychází z Lotusu Elan (M100), který byl představen v roce 1989. Měl pohon předních kol a 1,6litrový motor a pětistupňovou manuální převodovku od Isuzu. Výroba Elanu skončila v roce 1995, přičemž následně byla produkční práva koupena jihokorejskou automobilkou Kia, která jej pod různými názvy a se svým vlastním 1,8litrovým motorem nabízela až do roku 1999.

Lotus M200 Speedster se představil na frankfurtském autosalonu v roce 1991, a protože vycházel ze sériového modelu, byl plně pojízdný. Měl lákat na technologie natáčení kol zadní nápravy a variabilního časování ventilů. Není však známo, zda jimi skutečně byl vybaven, nebo šlo o pouhé sliby jako v případě konceptu Etna.

Původní vzhled Elanu navrhl Peter Stevens, avšak design M200 Speedsteru už byl dílem Juliana Thompsona. Podle něj měl koncept zaujmout jak nadšence, tak vedení značky. Chtěl totiž managementu naznačit cestu, jakou by se Lotus mohl ubírat po modelu Elan. Thompson zároveň přiznává, že čalounění interiéru bylo inspirovalo dámskými plavkami.

Prodejce Metropole Classics za každý z konceptů žádá 125 tisíc euro, tedy lehce přes 3 miliony korun. Pokud vás v kapse pálí přes šest milionů korun, doporučujeme zavolat do Nizozemska a zamluvit si oba vozy. Zbavíte se tím rozhodování, který z nich si pořídit. 

Filip Melich
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
18. 2. 2022 18:14
Lotus M200!
Vlastníci počítače Amiga už vědí..... :yes: