Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na prodej je vzácná Tatra 613 Electronic. V 90. letech vzniklo jen 17 kusů

Jan Zajíc
Diskuze (8)

V devadesátých letech už bylo jasné, že se Tatra 613 nemůže srovnávat se západní konkurencí. Přesto se česká automobilka nevzdávala.

Tatra se snažila model, vyráběný od roku 1974, průběžně modernizovat. Jedním z posledních pokusů, jak 613 udržet konkurenceschopnou, byla verze 613-4 Electronic.

Jejím základem bylo prodloužené provedení Mi-Long s karoserií o délce 5.150 mm. O pohon se pochopitelně staral vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o objemu 3495 cm3 umístěný vzadu.

Motor s vícebodovým vstřikováním dosahoval výkonu 148 kW a točivého momentu 300 N.m. Osmiválec spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou, která vznikla přestavbou čtyřrychlostní skříně. Proto měla zvláštní schéma se zpátečkou na pozici dvojky a dvojkou na pozici čtyřky.

Ještě zajímavější byla výbava. Electronic byl totiž vůbec prvním českým sériovým vozem vyzbrojeným plnohodnotným palubním počítačem. K dispozici byl dokonce hlasový výstup, který upozorňoval řidiče na závady nebo oznamoval různé informace. Mezi hlášení pronášená ženským hlasem patřilo třeba: „Zapněte si, prosím, bezpečnostní pásy.“ Anebo: „Pozor, venkovní teplota klesá pod nulu.“ Či: "Pozor, zásoba paliva na 10 kilometrů.“

S touto novinkou souvisel upravený přístrojový štít s digitálními přístroji. Čtveřice displejů zobrazovala teplotu motorového oleje, stav hladiny palivové nádrže, vnější teplotu nebo spotřebu paliva.

Komfortní výbava zahrnovala manuální klimatizaci, vyhřívané sedačky nebo elektricky ovládaná a samozatmavovací zrcátka - ta pocházela mimochodem z Cadillacu Fleetwood de Ville. Za příplatek si pak bylo možné dokoupit chladničku umístěnou uprostřed zadní lavice, mobilní telefon, barevný televizor nebo kódovaný stereomagnetofon Blaupunkt Frankfurt RCM 82 s CD měničem. 

Ani to ale k úspěchu nestačilo, nakonec se vyrobilo jen 17 exemplářů. Svou roli asi hrála i cena, která startovala na 1.250.000 korun. Za podobné peníze jste přitom mohli mít tehdejší Audi 80 nebo Mercedes-Benz C, auta sice menší, ale celkově modernější.

Dnes je každopádně Electronic zajímavým sběratelským předmětem se slušnou hodnotou. Za kolik je na prodej tento exemplář, který prodává společnost Krnepo, a je údajně plně funkční a v zachovalém stavu, bohužel z inzerátu nevyplývá. Ale víme, že v roce 2017 byla jedna Tatra 613-4 Electronic k mání na Slovensku za 1.269.000 korun.

Jan Zajíc
Diskuze (8)

Doporučujeme

28. 4. 2020 15:16
Re: Není divu, že se to nechytlo,...
:-[] :-[] :-[] :yes:
28. 4. 2020 15:05
Re: Není divu, že se to nechytlo,...
Takový Zeman, resp jeho řidič musel...jinak by umřel na udušení po chvíli jízdy.
28. 4. 2020 14:38
Re: Není divu, že se to nechytlo,...
No, když ono moc uživatelů ve 100 km/h asi okna neotvírá, aby to ocenili... ;-)
28. 4. 2020 13:54
Re: Není divu, že se to nechytlo,...
tak ja si hlavne myslím, že porovnanie s Sklasse nie je úplne správne.
T700 stála okolo 1,6mil CZ, čo je pri vtedajšom kurze okolo 45tis eur a Sklasse stála o minimálne o 25% viac.
Ale to už je ozaj iba uhol pohľadu. Auto bolo ručne montované, čo kus to originál.

Nepamätám si na koľko som rozgúľal t700 ale bežné diaľničné rýchlosti do tých 180km/h - vtedy takmer bez radarov :-) zvládala v pohode. Veľa urobí obutie a rozmer a oproti starým t613 tam už boli štandardné rozmery a "západné" gumy.

A čo sa týka aerodynamického hluku, tam zrejme za Sklasse zaostávala, ale t613 je pre mňa dodnes jediné auto, kde pri 100km/h otvoríš okná a nebol v nej hluk od vetra. Ale aj na T700 si pamätám, že bola tichá. Boli v nej neskutočne hrubé koberce (aj v kufri) a celé auto bolo riadne otapacírované.
28. 4. 2020 13:23
Re: Není divu, že se to nechytlo,...
S tou převodovkou, jak je to napsáno v článku, se mi to taky nezdá. Hele, já svým způsobem 613 jako správný patriot taky obdivuju, její koncepce je v její kategorii skutečně unikátní, a zvukový projev prostě boží, ale v 90. letech to auto prostě bylo naprosto nekonkurenceschopné - srovnej to s tehdejšími Mercedesy třídy S nebo BMW 7 - tam se určovala laťka a měřítka. Souhlasím, že T700 už měla kastli i interiér o dost lepší. A hlučnost ve vyšších rychlostech byla problematická také kvůli zoufalé aerodynamice (jaký paradox u této značky!!!), zejména svist vzduchu kolem hranaté střechy a navazujících rámů oken dveří je v dálničních rychlostech hodně obtěžující... S T613 jsem před lety jezdil celý den, několik stovek km, ale ty jízdní vlastnosti bych tedy za excelentní rozhodně neoznačil - na dálnici bylo úplně cítit, jak se tomu autu ve vyšších rychlostech nadlehčuje předek (a to mělo před předními podběhy dvojici akumulátorů a mezi nimi plnohodnotnou rezervu). Nemluvě o příliš těžkém řízení (jeho sériový posilovač auto dostalo vlastně až v posledních letech výroby), ztuha jdoucí spojku i řadicí páku, nebo veskrze velmi slabé dílenské zpracování...)