Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na prodej jsou vzácné civilní verze Lancií skupiny B. Ale ty ceny...

Jan Zajíc
Diskuze (6)

Schválně - jaká značka aut se vám vybaví jako první, když se řekne skupina B mistrovství světa v rallye? Není to náhodou Lancia?

Nedivili bychom se. Lancia v legendární skupině B soutěžila se dvěma vozy, z obou stal kult. Lancia Rally 037 s pohonem zadních kol dokonce šampionát v roce 1983 ovládla.

Italská autobilka však v reakci na zbrojení konkurentů musela také přijít se speciálem s pohonem všech kol. Tak se zrodila ta druhá Lancia: Delta S4.

Hezky do detailu popsaná historie obou jedinečných závoďáků a jejich silničních variant u nás už vyšla, o 037 si můžete přečíst ve starším článku, stejně jako o S4.

My se zaměříme hlavně na silniční verze, které kvůli homologaci Lancia musela postavit. Zapotřebí bylo vždy minimálně 200 kusů.

Silniční 037 Stradale se vyráběla v letech 1982 až 1989. Všechny exempláře dostaly červený lak, některé měly vzadu jen odtrhovou hranu, takže se s nimi prý lépe couvalo, jiné známé mohutné křídlo. Přední spoiler ale nechyběl na žádném.

O pohon se stará před zadní nápravou uložený řadový čtyřválec o objemu 1995 cm3 přeplňovaný kompresorem. Spojený je s pětistupňovou manuální převodovkou.

V silniční specifikaci motor poskytuje 153 kW při 7000 otáčkách a 230 Nm při 5000 min-1. Palivo do válců dodával zpočátku klasický dvojitý karburátor Weber 40 DCN VH 15/250, později jej nahradilo elektronické vstřikování.

Nizounké kupé vážilo jen 1.170 kg, takže navzdory nijak dech beroucímu výkonu sprintovalo z klidu na stovku pod šest vteřin a jelo až 225 km/h. Příplatková změna stálého převodu posunula maximálku až k hranici 258 km/h.

Dnes je Lancia 037 Stradale pochopitelně velice ceněným a vzácným vozem. A sehnat ho, to není jen tak. Když už se vám povede nějaký hezký exemplář najít, stojí samozřejmě ranec.

Dokládá to kousek nabízený v Itálii (nedaleko Bergama), za který prodejce žádá v přepočtu asi 14,8 milionu korun. Kupé z roku 1984 má na tachometru 25.048 kilometrů.

Jak se ale zdá, civilní Lancia Delta S4 s pohonem všech kol může být ještě cennější.

Na jejím vývoji Lancia stejně jako v případě 037 spolupracovala s firmou Abarth. S klasickou Deltou vůz neměl prakticky nic společného, až na základní tvar karoserie.

Motor se opět ukrývá před zadní nápravou, tentokrát ale jde o čtyřválec s objemem 1759 cm3 a rovnou dvakrát přeplňovaný: kombinací kompresoru Abarth Volumex R18 a turbodmychadla KKK K27 s dvojicí mezichladičů stlačeného vzduchu. Nechybí pětistupňová ručně řazená převodovka.

Civilní verze Stradale měla výkon 184 kW v 6750 otáčkách, točivý moment 291 N.m při 4500 min-1, vážila 1.200 kg, jela 225 km/h a z klidu na stovku dokázala zrychlit za 6 sekund.

Narozdíl od silniční 037 zákazníci dostali poměrně luxusní interiér s nádhernými sedadly, klimatizací nebo palubním počítačem.

Ve své době Delta S4 Stradale stála astronomických 100 milionů lir, pětinásobek ceny tehdejší nejvýkonnější Delty HF Turbo. Možná proto se jich prodalo jen sto čtyřicet, zbytek našel své majitele později a rovnou putoval do soukromých sbírek a muzejních expozic.

A právě ze soukromé kolekce pochází také S4, kterou nabízí prodejce ve španělské Barceloně. Auto, poprvé registrované v roce 1985, párkrát změnilo majitele, po většinu času ale o něj bylo pečováno jako o sběratelský kus. Takže hlavně stálo. Na tachometru ostatně najdeme jen 11.802 km.

Cena pak je naprosto brutální: v přepočtu skoro 23 milionů korun.

Jan Zajíc
Diskuze (6)

Doporučujeme

9. 10. 2020 21:05
Re: Úhel pohledu
Prazvláštní "úhel pohledu", nicméně tahle Delta nevznikla proto, aby oslňovala krásou, ale hlavně funkčností a to se jí určitě povedlo..
Avatar - wakantanka
24. 9. 2020 14:35
A čo Stratos?
Na ten nejako p.redaktor zabudol?
Avatar - Stejsn
24. 9. 2020 13:48
Úhel pohledu
Mít na to, beru radši 037. Ač levnější, je prostě ze všech stran nádherná. S4 je supervýkonná hnusná krabice, která vypadá jak kdyby ji sešili v Polsku ze zbytků Tarpana a Poloneze.
24. 9. 2020 11:48
Re: Brutální zjištění !!!
Řekl bych že to je ta páka vpravo u volantu,tady ve fotce je šikmo na jiných jsem ji viděl vodorovně..... Tzn za jízdy si rukáv v zatáčce nepotáhneš.....