Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nastává ideální doba pro výměnu zimních pneumatik za letní. Víte, jak na to? A proč nejezdit celý rok na zimních gumách?

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 28. 3. 2019
31
12
Zobrazit náhledy (31)
Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik

Blíží se datum, od kterého již motoristé nemají povinnost obouvat zimní pneu. I prostá výměna však má svá pravidla, na která musíme myslet.

Opět se blíží pro motoristy nepříliš oblíbená doba, kdy musí řešit výměnu pneumatik na svém automobilu. Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Poslední den svázaný povinností se tedy blíží a podmínky venku naznačují, že řidiči se přezouvání nemusí obávat.

Jenže nesmíme zapomenout na to, že i prostá výměna kol má svá jasně daná pravidla. Možná si říkáte, že neexistuje žádný univerzální správný postup, ale není tomu tak. Existuje, schválili jej samotní výrobci automobilů. Před časem nás s ním blíže seznámil kolega Martin Vaculík, který ukazuje, jak správně vyměnit kola a neohrozit svou bezpečnost nejen při samotné výměně, ale i následné jízdě.

Nejde jen o samotná kola. Všechno začíná už vhodným umístěním zvedáku. Martin Vaculík v níže přiloženém videu dále vysvětluje, proč bychom při výměně kol neměli promazávat šrouby v dobré víře, že nám později o to snáze půjdou povolit. Není to žádná raketová věda, přesto jde o rady, které byste si určitě měli poslechnout:

480p360p240p720p

Proč se zimními pneu nejezdit celý rok?

Důvod, kvůli kterému nesmí řidiči na sněhu a v mrazech obouvat letní pneumatiky, je všem jasný. Proč je ale špatně, když necháte zimní sadu na vašem automobilu celoročně, byť to není zakázané? Důvodů je hned několik.

Zimní pneumatika je výrobcem zhotovena tak, aby obstála v podstatně náročnějších podmínkách, než pneumatika letní. S rostoucími teplotami tedy zimní guma přestává plnit svou funkci, naopak se může přehřívat a rychleji se opotřebovává. Nejde ale jen o samotné ničení, ale i jízdní komfort. Musíte počítat s vyšším hlukem a s vyššími odpory se pochopitelně zvedá i spotřeba.

Tím nejdůležitějším, proč byste neměli zimní pneumatiku obouvat celoročně, je bezpečnost. Zimní guma totiž značně prodlužuje brzdnou dráhu. „Zimák“ má nejlépe fungovat v chladných podmínkách na sněhu či ledu. Na suchu však paradoxně může být i při teplotách kolem nuly efektivnější pneumatika letní. Možná už jste slyšeli o hranici sedmi stupňů, které se v nedávném testu pneumatik podrobně věnovali kolegové ze Světa motorů.

Minimální hloubka dezénu

Je to dokola omílané téma, přesto je dobré si tato čísla alespoň dvakrát do roka připomenout. Zatímco zimní pneumatiky mají mít minimální hloubku dezénu čtyři milimetry, v případně letního obutí se bavíme o hraniční hodnotě 1,6 mm.

Nejenže se s příliš ojetou pneumatikou vystavujete riziku (prodlužuje se brzdná dráha, vůz hůře funguje nejen na suchu, ale i na vodě), ale hrozí vám i další postihy. Příliš sjetá guma bude velkým problémem u STK a na průšvih máte zaděláno i v případě důkladné silniční kontroly Policí České republiky. Nezapomínejte tedy stav svých pneumatik pravidelně kontrolovat.

Závěrem ještě připomeňme video, ve kterém jsme si ukázali, jak pneumatiky správně skladovat, abychom je nepoškozovali během jejich nepoužívání. Naházet je na sebe ve sklepě vašeho domu totiž není zrovna ideální řešení...

360p480p240p720p1080p

Máte již přezuto na letní pneumatiky?
  • Ano
    40.9%
  • Ne
    59.1%
Děkujeme za váš hlas.
Celkem hlasovalo 694 čtenářů.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Pneu
Josef124
| 13. 4. 2019
Vím, proč nejezdit celý rok na zimních pneumatikách. Aby měli prodejci letních gum co prodávat a v autoservisu co dělat. Já jezdím celý rok na zimních gumách a jezdit budu pořád. Kupuju si použité pneu http://www.pneu-novak.cz/pouzite-pneu-praha-10-bazar.html , které se mi vyplatí daleko víc, než letní a zimní pneumatiky.
Avatar - Barrichello
To fakt nevíme
Barrichello
| 29. 3. 2019
proč nejezdit na zimních celý rok, odjel sem na tom nekolik lét a úplně v pohodě a bylo fuk zda to byl Smart nebo 400 konový Jaguar.
Avatar - Jenik3
Re: Staré pneu
Jenik3
| 29. 3. 2019
Z pohledu zakona asi ok, ale prakticky ta pneu musi byt pekelne tvrda. Do 8-9 let maximalne, a pak uz radeji ne.
Avatar - Jenik3
Re: Opravdu
Jenik3
| 29. 3. 2019
Souhas. Pro ciste stredocechy se jevi jako vhodna celorocni a nebo zimni na tri mesice a pryc s ni. Ale to si musi rozhodnout kazdy mozorista podle sveho.
Avatar - Hammunasakra
Re: Staré pneu
Hammunasakra
| 29. 3. 2019
Doma na dvorku? Jo asi jo

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku