Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ne všichni se stěhují do Číny. Mini se vrátí do Oxfordu!

Marek Bednář
Diskuze (3)

Čerstvě představený elektrický Mini Cooper se bude dva roky dovážet z Číny, ovšem v roce 2026 se výroba verzí pro evropský trh vrátí do Oxfordu. BMW plánuje mnohamiliardovou investici do tamní továrny poté, co britská vláda přiklepla dotace.

Slavnostní odhalení nové generace Mini Cooperu mělo pro řadu lidí určitou skvrnu – vůz se bude vyrábět v čínském Wu-chanu. Automobilka rozhodnutí o přesunu výroby oznámila už v loňském roce.

Nyní ovšem přichází potvrzení obratu, o němž se už dříve spekulovalo – výroba cooperu a zatím neodhaleného elektrického crossoveru Aceman bude nakonec probíhat v továrně v Oxfordu ve Velké Británii. BMW, mateřská automobilka značky Mini, oxfordskou továrnu a karosárnu ve Swindonu za tímto účelem zrekonstruuje. Investuje do nich 600 milionů liber (17,1 miliardy korun) poté, co britská vláda odsouhlasila dotace ve výši 75 milionů liber (2,1 miliardy korun).

Britská výroba nových modelů ovšem nezačne hned. Oba vozy se budou nejprve vyrábět v továrně v čínském Zhangjiagangu, kde BMW v roce 2019 otevřelo továrnu postavenou v kooperaci s čínskou automobilku Great Wall Motors. V Oxfordu se začnou vyrábět v roce 2026 poté, co tam skončí výroba dosavadního elektrického mini a proběhnou zmíněné investice.

Pro továrnu to nicméně nebude znamenat kompletní přechod na výrobu elektromobilů. Do roku 2030 tam má probíhat výroba benzínových mini, uvádí britský web Autocar. Také přesun nebude znamenat, že výroba elektrického cooperu a acemanu v Číně zcela skončí – budou se tam vyrábět kusy pro místní trh.

Video se připravuje ...

Pro britský průmysl, zejména jeho automobilové odvětví, jsou toto dobré zprávy. Koncern Stellantis se zjara nechal slyšet, že pokud nedojde k úpravě obchodních dohod s Evropskou unií, bude muset svou výrobu přesunout pryč z Británie. Před několika dny však spustil výrobu svých nejmenších elektrických dodávek v továrně v Ellesmere Portu, kde se vauxhally začaly vyrábět v roce 1964.

Předtím do ní investoval 100 milionů liber (2,85 miliardy korun); kromě přestavby na výrobu elektromobilů bylo cílem ji i zmenšit a zefektivnit její chod. Továrna je nyní dle novin The Guardian první velkou výrobnou aut v Británii, která se zaměřuje výhradně na elektromobily. Zanedlouho tam začne výroba i osobních verzí elektrického dobla, berlinga, rifteru či comba.

Marek Bednář
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Lonestarstate
12. 9. 2023 20:56
Re: nam je to asi jedno
Jakoze Wuhan, domov jisteho viru, a Britanie maji v EU stejnou prestiz? Ale to zase ne.
Avatar - pradeda777
12. 9. 2023 18:08
Z Číny se stěhují....
....i další firmy https://www.lidovky.cz/…_firmy-trhy_tesa
Avatar - xxc
11. 9. 2023 16:35
nam je to asi jedno
aj tak je to mimo eu :-)