Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejen mobily a sluchátka způsobují stále více střetů chodců s tramvajemi

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Pokud vám někdo znenadání vstoupí před auto, máte šanci stočit volant, výrazně zpomalit a střetu zabránit. Řidiči tramvají ale podobné možnosti nemají, což mívá tragické následky.

Střety chodců s tramvají přitom stále nejsou nic neobvyklého, jak ostatně dokládají i statistiky Drážní inspekce. Za celý loňský rok došlo ke 113 mimořádným událostem, kdy se chodec dostal do střetu s tramvají. Celkem při nich bylo zraněno 103 osob a 6 zaplatilo svou nepozornost životem. Většina případů se odehrála na území hlavního města Prahy.

Ke střetu přitom nejčastěji docházelo v místech přechodů pro chodce, kde však chodci nedali přijíždějící tramvaji přednost a vstoupili jí do dráhy. Řidiči tramvají přitom v takových situacích již téměř nic nezmohou. „Více než dvacet tun jedoucí váhy nezastavíte na místě, i kdybyste chtěli sebevíc. A volant, který byste mohli v poslední chvíli strhnout, nemáte. Proto mají tramvaje před chodci přednost i na přechodech. Bohužel mnozí z nás na to zapomínají,“ připomíná základní pravidlo Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh.

Chodci ovšem zbytečně riskují i při pohybu kolem stojící tramvaje. Například přecházení těsně před soupravou způsobuje, že se z pohledu řidiče dostávají do tzv. mrtvého úhlu. Během přecházení kolejiště těsně za soupravou pak chodci pro změnu riskují, že je srazí souprava přijíždějící z opačného směru. Někteří chodci navíc zbytečně riskují i pohybem přímo mezi vozy soupravy.

Kromě neznalosti pravidla, že tramvaj má vždy přednost, je však vysoké procento těchto nehod způsobeno i roztržitostí chodců používajících mobilní telefon. Psaní textových zpráv odvádí pozornost, zatímco hlasitá hudba může přehlušit zvuk přijíždějící tramvaje i varovné zvukové signály od řidiče.

Nejedná se ale pouze o český problém, s podobnou situací se potýkají i další státy EU. Například britský průzkum uvádí, že se až 72 % dotázaných řidičů tramvají setkalo s roztržitými chodci, kteří vstoupili do vozovky bez rozhlédnutí, protože se věnovali mobilnímu telefonu. Další průzkum z vybraných evropských hlavních měst pak uvádí, že se až čtvrtina lidí ve věku 25 až 35 let pohybuje po městě se zrakem takřka přilepeným k mobilnímu telefonu.

Situaci je tedy potřeba řešit, povzbudivou informací je ale mírné zlepšení v současném roce. Za prvních pět měsíců se sice odehrálo 31 mimořádných událostí, během kterých byl zraněn stejný počet lidí, zatím se však havárie obešly bez ztrát na životech.

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Doporučujeme

21. 9. 2020 12:58
poustet
Dokola poustet videa mladejm jak to vypada kdyz te prejede tohle monstrum.