Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Omezte provoz SUV v centrech měst, zaznívá bezpečnostní doporučení z Bruselu

Ondřej Mára Ondřej Mára 2. 2. 2020 • 01:24
96

Vysoká úmrtnost chodců a cyklistů na evropských silnicích vyžaduje okamžitý zásah, varuje bruselský think tank Evropská rada pro bezpečnost v dopravě.

Think tank organizace Evropská rada pro bezpečnost v dopravě (ETSC), nezávislá a nezisková organizace zaměřená na snižování počtu nehod a úmrtí na evropských silnicích se sídlem v Bruselu, upozornila na stále poměrně vysoký počet fatálních dopravních nehod chodců a cyklistů, se kterým je potřeba urychleně něco udělat.

Podle dat ETSC zemřelo na evropských silnicích mezi lety 2010 až 2018 zhruba 51.300 chodců a 19.450 cyklistů. A tak zatímco počet úmrtí posádek motorových vozidel klesal v průměru o 3,1 % ročně, počet usmrcených chodců a cyklistů klesal pouze o 0.4 % ročně. Tedy zhruba osmkrát pomaleji.

Pomalu klesající čísla poukazují podle ETSC na dvě skutečnosti. Tou první je stále stoupající počet chodců a cyklistů v evropských městech, druhou pak selhání EU, mnoha vlád, lokálních úřadů a výrobců motorových vozidel v otázce investic do ochrany nejzranitelnějších uživatelů silnic.

Cyklisté a chodci měli společně tvořit zhruba 29 % veškerých úmrtí na evropských silnicích, přičemž v 99 % úmrtí chodců byla důvodem srážka s automobilem. U cyklistů pak tvoří srážka s automobilem cca 83 % ze všech úmrtí.

ETSC proto Evropské komisi navrhuje několik řešení, která by měla vést k omezení rizik pro chodce i cyklisty.  A jak už správně tušíte, řidičům se příliš líbit nebudou. ETSC navrhuje například omezení rychlosti ve vybraných zónách na 30 km/h, obecné omezení motorových vozidel, zavádění bezpečnostních přechodů pro chodce, vytváření separátních cyklistických pruhů, atd.

Podle kolegů z britského AutoExpress se však lidem z ETSC nelíbí ani SUV. „Výzkumy ukazují, že riziko vážného zranění či úmrtí chodce při srážce s SUV a dodávkami je v porovnání s osobními vozy vyšší,“ cituje AutoExpress ETSC. Důvody přitom mají být hned tři: SUV a dodávky jsou těžší, jejich karoserie bývají tužší a mají výše umístěné nárazníky.

ETSC pak podle AutoExpress navrhuje vládám a vedení měst řešení, které se dnes na některých místech uplatňuje vůči řidičům starších automobilů s vyššími emisemi: do některých částí měst mají vjezd zcela zakázaný, případně zpoplatněný. Výběr této skupiny vozidel by se pak podle ETSC mohl řídit například váhou automobilu, nebo hodnocením ochrany chodců v testech Euro NCAP.

Možnost omezení vjezdu vozidel typu SUV do určitých částí měst se přitom neobjevuje poprvé. Velká vlna odporu se proti SUV zvedla již v minulém roce, kdy řidič Porsche Cayenne ztratil při jízdě v centru Berlína kontrolu nad vozem, najel na chodník a usmrtil čtyři chodce.

Organizace ETSC pak vyzdvihuje například řešení uplatňované v Londýně, kde vozy s hmotností nad 12 tun potřebují pro vjezd do administrativní oblasti Velký Londýn (Greater London) speciální povolení. Při jeho vydávání přitom hraje roli i výhled z kabiny vozu.

EU čelí řadě výzev: klimatické krizi, úmrtím a vážným zraněním na silnicích, znečištění vzduchu a obezitě. Opatření, která by vylepšila bezpečnost cyklistů a chodců, mohou výrazně přispět k řešení všech těchto výzev. Některé státy EU, jako například Holandsko a Dánsko, nám ukazují cestu kupředu. Pokud to zvládají oni, pak to může zvládnout zbytek EU,“ uvedla Graziella Jost, projektová ředitelka ETSC.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
Avatar - _beta
4. 2. 2020 14:50
Re: Chvályhodné
Ja napríklad pred prechodom zosadnem a bike tlačím.
Ale ja som taký divný, nejazdím na červenú, dávam prednosť sprava, netrúbim, viem zaparkovať medzi čiary ...
Avatar - Blue Sun
4. 2. 2020 09:37
Re: Levičácké dobroserství je zkázou Evropy
A kam nás to debatování dotáhlo, co? :-D
Pak se všichni naučili jen kecat, okecávat, ale řešení nehledat.
Avatar - Mikesus
4. 2. 2020 04:33
Re: Chvályhodné
ano, na přechodu sesednout. Od toho je pak právě přejezd pro cyklisty, kde sesedat nemusí.
Avatar - xxc
3. 2. 2020 21:08
Re: Re: Keby...
Ked maraton zabehnu za 2 hodiny a dlzka je 40 km, tak pri treningu na maraton by som behal podobnou rychlostou, ako cyklista/kolobezkar. Dnes som siel na kolobezke a priemerna rychlost 21 km/h :-) Na zmrznutom chodniku som mal nejak 16 km/h. Na suchom 17.
Avatar - xxc
3. 2. 2020 21:04
Re: Chvályhodné
A zosadaju pred prechodom :-D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku