Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Omezte provoz SUV v centrech měst, zaznívá bezpečnostní doporučení z Bruselu

Ondřej Mára
Diskuze (96)

Vysoká úmrtnost chodců a cyklistů na evropských silnicích vyžaduje okamžitý zásah, varuje bruselský think tank Evropská rada pro bezpečnost v dopravě.

Think tank organizace Evropská rada pro bezpečnost v dopravě (ETSC), nezávislá a nezisková organizace zaměřená na snižování počtu nehod a úmrtí na evropských silnicích se sídlem v Bruselu, upozornila na stále poměrně vysoký počet fatálních dopravních nehod chodců a cyklistů, se kterým je potřeba urychleně něco udělat.

Podle dat ETSC zemřelo na evropských silnicích mezi lety 2010 až 2018 zhruba 51.300 chodců a 19.450 cyklistů. A tak zatímco počet úmrtí posádek motorových vozidel klesal v průměru o 3,1 % ročně, počet usmrcených chodců a cyklistů klesal pouze o 0.4 % ročně. Tedy zhruba osmkrát pomaleji.

Pomalu klesající čísla poukazují podle ETSC na dvě skutečnosti. Tou první je stále stoupající počet chodců a cyklistů v evropských městech, druhou pak selhání EU, mnoha vlád, lokálních úřadů a výrobců motorových vozidel v otázce investic do ochrany nejzranitelnějších uživatelů silnic.

Cyklisté a chodci měli společně tvořit zhruba 29 % veškerých úmrtí na evropských silnicích, přičemž v 99 % úmrtí chodců byla důvodem srážka s automobilem. U cyklistů pak tvoří srážka s automobilem cca 83 % ze všech úmrtí.

ETSC proto Evropské komisi navrhuje několik řešení, která by měla vést k omezení rizik pro chodce i cyklisty.  A jak už správně tušíte, řidičům se příliš líbit nebudou. ETSC navrhuje například omezení rychlosti ve vybraných zónách na 30 km/h, obecné omezení motorových vozidel, zavádění bezpečnostních přechodů pro chodce, vytváření separátních cyklistických pruhů, atd.

Podle kolegů z britského AutoExpress se však lidem z ETSC nelíbí ani SUV. „Výzkumy ukazují, že riziko vážného zranění či úmrtí chodce při srážce s SUV a dodávkami je v porovnání s osobními vozy vyšší,“ cituje AutoExpress ETSC. Důvody přitom mají být hned tři: SUV a dodávky jsou těžší, jejich karoserie bývají tužší a mají výše umístěné nárazníky.

ETSC pak podle AutoExpress navrhuje vládám a vedení měst řešení, které se dnes na některých místech uplatňuje vůči řidičům starších automobilů s vyššími emisemi: do některých částí měst mají vjezd zcela zakázaný, případně zpoplatněný. Výběr této skupiny vozidel by se pak podle ETSC mohl řídit například váhou automobilu, nebo hodnocením ochrany chodců v testech Euro NCAP.

Možnost omezení vjezdu vozidel typu SUV do určitých částí měst se přitom neobjevuje poprvé. Velká vlna odporu se proti SUV zvedla již v minulém roce, kdy řidič Porsche Cayenne ztratil při jízdě v centru Berlína kontrolu nad vozem, najel na chodník a usmrtil čtyři chodce.

Organizace ETSC pak vyzdvihuje například řešení uplatňované v Londýně, kde vozy s hmotností nad 12 tun potřebují pro vjezd do administrativní oblasti Velký Londýn (Greater London) speciální povolení. Při jeho vydávání přitom hraje roli i výhled z kabiny vozu.

EU čelí řadě výzev: klimatické krizi, úmrtím a vážným zraněním na silnicích, znečištění vzduchu a obezitě. Opatření, která by vylepšila bezpečnost cyklistů a chodců, mohou výrazně přispět k řešení všech těchto výzev. Některé státy EU, jako například Holandsko a Dánsko, nám ukazují cestu kupředu. Pokud to zvládají oni, pak to může zvládnout zbytek EU,“ uvedla Graziella Jost, projektová ředitelka ETSC.

Ondřej Mára
Diskuze (96)

Doporučujeme

Avatar - _beta
4. 2. 2020 14:50
Re: Chvályhodné
Ja napríklad pred prechodom zosadnem a bike tlačím.
Ale ja som taký divný, nejazdím na červenú, dávam prednosť sprava, netrúbim, viem zaparkovať medzi čiary ...
Avatar - Blue Sun
4. 2. 2020 09:37
Re: Levičácké dobroserství je zkázou Evropy
A kam nás to debatování dotáhlo, co? :-D
Pak se všichni naučili jen kecat, okecávat, ale řešení nehledat.
Avatar - Mikesus
4. 2. 2020 04:33
Re: Chvályhodné
ano, na přechodu sesednout. Od toho je pak právě přejezd pro cyklisty, kde sesedat nemusí.
Avatar - xxc
3. 2. 2020 21:08
Re: Re: Keby...
Ked maraton zabehnu za 2 hodiny a dlzka je 40 km, tak pri treningu na maraton by som behal podobnou rychlostou, ako cyklista/kolobezkar. Dnes som siel na kolobezke a priemerna rychlost 21 km/h :-) Na zmrznutom chodniku som mal nejak 16 km/h. Na suchom 17.
Avatar - xxc
3. 2. 2020 21:04
Re: Chvályhodné
A zosadaju pred prechodom :-D