Omezte provoz SUV v centrech měst, zaznívá bezpečnostní doporučení z Bruselu
Vysoká úmrtnost chodců a cyklistů na evropských silnicích vyžaduje okamžitý zásah, varuje bruselský think tank Evropská rada pro bezpečnost v dopravě.
Think tank organizace Evropská rada pro bezpečnost v dopravě (ETSC), nezávislá a nezisková organizace zaměřená na snižování počtu nehod a úmrtí na evropských silnicích se sídlem v Bruselu, upozornila na stále poměrně vysoký počet fatálních dopravních nehod chodců a cyklistů, se kterým je potřeba urychleně něco udělat.
Podle dat ETSC zemřelo na evropských silnicích mezi lety 2010 až 2018 zhruba 51.300 chodců a 19.450 cyklistů. A tak zatímco počet úmrtí posádek motorových vozidel klesal v průměru o 3,1 % ročně, počet usmrcených chodců a cyklistů klesal pouze o 0.4 % ročně. Tedy zhruba osmkrát pomaleji.
Pomalu klesající čísla poukazují podle ETSC na dvě skutečnosti. Tou první je stále stoupající počet chodců a cyklistů v evropských městech, druhou pak selhání EU, mnoha vlád, lokálních úřadů a výrobců motorových vozidel v otázce investic do ochrany nejzranitelnějších uživatelů silnic.
Cyklisté a chodci měli společně tvořit zhruba 29 % veškerých úmrtí na evropských silnicích, přičemž v 99 % úmrtí chodců byla důvodem srážka s automobilem. U cyklistů pak tvoří srážka s automobilem cca 83 % ze všech úmrtí.
ETSC proto Evropské komisi navrhuje několik řešení, která by měla vést k omezení rizik pro chodce i cyklisty. A jak už správně tušíte, řidičům se příliš líbit nebudou. ETSC navrhuje například omezení rychlosti ve vybraných zónách na 30 km/h, obecné omezení motorových vozidel, zavádění bezpečnostních přechodů pro chodce, vytváření separátních cyklistických pruhů, atd.
Podle kolegů z britského AutoExpress se však lidem z ETSC nelíbí ani SUV. „Výzkumy ukazují, že riziko vážného zranění či úmrtí chodce při srážce s SUV a dodávkami je v porovnání s osobními vozy vyšší,“ cituje AutoExpress ETSC. Důvody přitom mají být hned tři: SUV a dodávky jsou těžší, jejich karoserie bývají tužší a mají výše umístěné nárazníky.
ETSC pak podle AutoExpress navrhuje vládám a vedení měst řešení, které se dnes na některých místech uplatňuje vůči řidičům starších automobilů s vyššími emisemi: do některých částí měst mají vjezd zcela zakázaný, případně zpoplatněný. Výběr této skupiny vozidel by se pak podle ETSC mohl řídit například váhou automobilu, nebo hodnocením ochrany chodců v testech Euro NCAP.
Možnost omezení vjezdu vozidel typu SUV do určitých částí měst se přitom neobjevuje poprvé. Velká vlna odporu se proti SUV zvedla již v minulém roce, kdy řidič Porsche Cayenne ztratil při jízdě v centru Berlína kontrolu nad vozem, najel na chodník a usmrtil čtyři chodce.
Organizace ETSC pak vyzdvihuje například řešení uplatňované v Londýně, kde vozy s hmotností nad 12 tun potřebují pro vjezd do administrativní oblasti Velký Londýn (Greater London) speciální povolení. Při jeho vydávání přitom hraje roli i výhled z kabiny vozu.
„EU čelí řadě výzev: klimatické krizi, úmrtím a vážným zraněním na silnicích, znečištění vzduchu a obezitě. Opatření, která by vylepšila bezpečnost cyklistů a chodců, mohou výrazně přispět k řešení všech těchto výzev. Některé státy EU, jako například Holandsko a Dánsko, nám ukazují cestu kupředu. Pokud to zvládají oni, pak to může zvládnout zbytek EU,“ uvedla Graziella Jost, projektová ředitelka ETSC.