Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejhorší skandály automobilismu: Stovky obětí a miliardové pokuty

Jan Faltýsek
Diskuze (6)

Automobilový průmysl čelil v minulosti řadě skandálů, které způsobily značné ztráty pro společnosti a narušily důvěru zákazníků.

Svolávací akce nejsou nic neobvyklého, i aktuálně jich je několik vyhlášených. Mnohem horší však byly případy, kdy samotní výrobci problémy tajili. V nejhorších případech to stálo životy stovek zákazníků.

Dieselgate, Volkswagen

V roce 2015 bylo odhaleno, že Volkswagen a jeho dceřiné společnosti po mnoho let podváděly při testování emisí svých dieselových motorů. Týkalo se to asi 11 milionů aut.

Vozidla byla vybavena softwarem, který detekoval testovací podmínky a aktivoval "čistější" režim. Mimo testování však byl tento systém vypnut a vozidla produkovala až 40krát více oxidu dusíku.

Volkswagen se nakonec k podvodu přiznal a musel zaplatit obrovské pokuty, které mu udělilo mnoho zemí, ve kterých auta se "šidítky" prodával. Celkem šlo o více než 30 miliard euro!

Video se připravuje ...

Podvody s emisemi, FCA

V roce 2017 bylo odhaleno, že koncern Fiat/Chrysler podváděla při testování emisí svých dieselových motorů podobně jako Volkswagen. Vozidla byla vybavena softwarem, který detekoval testovací podmínky a aktivoval čistící systém emisí.

Mimo testování však byl tento systém vypnut a vozidla produkovala až 20krát více oxidu dusíku než bylo povoleno. Koncern se musel k podvodu přiznat a zaplatit pokutu přes 650 milionů dolarů.

Nutno dodat, že podvody s emisemi byly objeveny i u mnoha dalších automobilek a nejen u dieselových motorů. Aféry Volkswagenu a FCA jsou však zřejmě ty největší.

Nebezpečné airbagy, Takata

První problémy s airbagy Takata byly odhaleny v roce 2013. Po několika fatálních nehodách bylo zjištěno, že náplně do airbagů byly vadné a po explozi hrozilo vypálení kovových úlomků do kabiny. 

V roce 2014 společnost Takata Corporation přiznala, že vadné náplně airbagů byly použity v mnoha modelech vozidel vyráběných v letech 2000 až 2011.

Následovala vlna svolávání, která zahrnovala vozidla různých značek po celém světě. Honda, Toyota, BMW, Ford, General Motors a mnoho dalších. 

Celkem bylo staženo více než 67 milionů airbagů, ale na konci roku 2022 jich ještě 11 milionů nebylo vyměněno.

Japonská Takata byla nucena vyplatit odškodné v řádech miliard dolarů. Úřadům, automobilkám i pozůstalým. To vedlo až ke krachu společnosti.

Spínací skříňky, General Motors

V roce 2014 bylo odhaleno, že společnost General Motors věděla o problému se spínacími skříňkami zapalování. Vada mohla vést k vypnutí motoru, když byl klíč vložen do jiné polohy, než bylo zamýšleno.

Tento problém způsobil několik smrtelných nehod a GM byla obviněna, že tuto chybu dlouho ignorovala a nesnažila se ji opravit. GM se nakonec musela přiznat ke své odpovědnosti a zaplatila pokutu více než 120 milionů dolarů.

Zaseknuté pedály plynu, Toyota

V roce 2009 se začaly objevovat zprávy o nehodách s vozidly Toyota, kdy řidiči tvrdili, že jejich vozy nekontrolovatelně zrychlovaly. Tyto zprávy vedly k odvolání milionů vozidel a následnému vyšetřování.

Ukázalo se, že problém byl způsoben vadnými pedály plynu a nevhodně řešenými koberci. Toyota byla obviněna, že tuto chybu přehlížela a neinformovala zákazníky dostatečně rychle. Společnost se musela přiznat k odpovědnosti a zaplatit náhrady a pokuty za více než 1,2 miliardy dolarů.

Vznícení, Ford Pinto

V roce 1970 Ford uvedl na trh model Pinto, který se ukázal jako velmi nebezpečný. Byla zde velká pravděpodobnost, že se palivová nádrž vozu po srážce zapálí, což vedlo k vážným zraněním a smrtelným nehodám.

Ford byl obviněn z toho, že vědomě utajil tento problém před uvedením modelu Pinto na trh a že ví o rizicích, ale odmítl přijmout opatření. V následujících letech společnost čelila mnoha soudním sporům a nakonec musela realizovat svolávací akci, která stála více než 120 milionů dolarů.

Nebezpečné pneumatiky, Firestone a Ford

V roce 2000 došlo ke skandálu, kdy se ukázalo, že pneumatiky Firestone, které byly instalovány na vozidlech Ford Explorer, měly tendenci k vybuchování při vysokých rychlostech.

Tento skandál vedl ke svolání milionů pneumatik a jen v USA způsobil 238 prokázaných smrtelných nehod. Jde zřejmě o nejhorší kauzu s pneumatikami v historii.

Odhalení snížilo tržní hodnotu japonské společnosti Bridgestone (která vlastnila Firestone) na polovinu. A uzavřena byla továrna v Illinois, kde se pneumatiky vyráběly.

Také Ford propustil nebo přijal rezignaci vedoucích pracovníků. Obě strany veřejně obvinily tu druhou a tento spor ukončil jejich téměř 100 let trvající spolupráci. 

Jan Faltýsek
Diskuze (6)

Doporučujeme

25. 2. 2023 07:18
Re: Zajimave, ze ten nejvetsi skandal automobilismu neni zmi
O olovu se celkem vi.

Ja zase beru za nejvetsi skandal emise dieselovych motoru.
Bez ohledu na podvody. Jeste prvni EU6 diesely predstavuji znacne ohrozeni lidskeho zdravi.
Dieselove emise jsou prokazatelne rakovinotvorne.

https://news.un.org/…y/2012/06/412932

Ve vetsine zemi sveta jsou dieselova osobni auta kvuli svym emisim (limitum shodnym s benzinovymi) prakticky zakazana - napr. v USA, Japonsku, Cine atd.
https://www.auto-motor-und-sport.de/…essung-rde-pems/
Uralt-Diesel nicht schmutziger als (viele) EU6-Diesel

Obwohl bei 6d-Temp der sogenannte Conformity Factor (CF, 2,1) vorübergehend den Grenzwert von 80 auf 168 mg/km nach oben korrigierte, sanken die Messwerte teils um mehr als den Faktor zehn. :no: :no:

Zaver? I prvni EU6 (CF, 2,1) diesel je emisne naprosto neprijatelne auto. A starsi dieselova auta doslova zabijeji. Bohuzel tenhle skandal skonci az kdyz dojezdi VSECHNY diesely vyrobene do r. 2016.
8-s

PS Lokalne je pro me nejvetsim skandalem nefunkcni STK a nulove kontroly emisi v provozu. Coz umoznuje provoz jeste skodlivejsich dieselu - napr s chiptunningem, s odstranenym DPF apod.
Avatar - JirkaVejrazka
24. 2. 2023 13:09
Re: Zajimave, ze ten nejvetsi skandal automobilismu neni zmi
My co cetli Arthura Haileyho o ni vime :)
24. 2. 2023 13:02
Re: Zajimave, ze ten nejvetsi skandal automobilismu neni zmi
Je to tak, v USA byl bezolovnatý benzín uveden na trh v sedmdesátých letech a prodej benzínu s tetraethylolovem (jako antidetonační přísadou) byl tamtéž ukončen v roce 1996. Stejně se nemluví (možná neví) o jednom z největších zveřejněných skandálů farmaceutického průmyslu - Conterganová aféra.
Avatar - JirkaVejrazka
24. 2. 2023 11:31
Re: Zajimave, ze ten nejvetsi skandal automobilismu neni zmi
Olovo se prestalo pridavat v osmdesatych a devadesatych letech, v nekterych zemich az v tomhle stoleti. Nemyslim, ze tehdy jezdila "desetina aut co dnes".
24. 2. 2023 10:56
Re: Zajimave, ze ten nejvetsi skandal automobilismu neni zmi
V době kdy se přidávalo olovo jezdila možná desetina aut co dnes. Za mě největší průšvih jednoznačně dieselgate, který odstartoval začátek konce spalovacích motorů.