Nejhorší skandály automobilismu: Stovky obětí a miliardové pokuty
Automobilový průmysl čelil v minulosti řadě skandálů, které způsobily značné ztráty pro společnosti a narušily důvěru zákazníků.
Svolávací akce nejsou nic neobvyklého, i aktuálně jich je několik vyhlášených. Mnohem horší však byly případy, kdy samotní výrobci problémy tajili. V nejhorších případech to stálo životy stovek zákazníků.
Dieselgate, Volkswagen
V roce 2015 bylo odhaleno, že Volkswagen a jeho dceřiné společnosti po mnoho let podváděly při testování emisí svých dieselových motorů. Týkalo se to asi 11 milionů aut.
Vozidla byla vybavena softwarem, který detekoval testovací podmínky a aktivoval "čistější" režim. Mimo testování však byl tento systém vypnut a vozidla produkovala až 40krát více oxidu dusíku.
Volkswagen se nakonec k podvodu přiznal a musel zaplatit obrovské pokuty, které mu udělilo mnoho zemí, ve kterých auta se "šidítky" prodával. Celkem šlo o více než 30 miliard euro!
Podvody s emisemi, FCA
V roce 2017 bylo odhaleno, že koncern Fiat/Chrysler podváděla při testování emisí svých dieselových motorů podobně jako Volkswagen. Vozidla byla vybavena softwarem, který detekoval testovací podmínky a aktivoval čistící systém emisí.
Mimo testování však byl tento systém vypnut a vozidla produkovala až 20krát více oxidu dusíku než bylo povoleno. Koncern se musel k podvodu přiznat a zaplatit pokutu přes 650 milionů dolarů.
Nutno dodat, že podvody s emisemi byly objeveny i u mnoha dalších automobilek a nejen u dieselových motorů. Aféry Volkswagenu a FCA jsou však zřejmě ty největší.
Nebezpečné airbagy, Takata
První problémy s airbagy Takata byly odhaleny v roce 2013. Po několika fatálních nehodách bylo zjištěno, že náplně do airbagů byly vadné a po explozi hrozilo vypálení kovových úlomků do kabiny.
V roce 2014 společnost Takata Corporation přiznala, že vadné náplně airbagů byly použity v mnoha modelech vozidel vyráběných v letech 2000 až 2011.
Následovala vlna svolávání, která zahrnovala vozidla různých značek po celém světě. Honda, Toyota, BMW, Ford, General Motors a mnoho dalších.
Celkem bylo staženo více než 67 milionů airbagů, ale na konci roku 2022 jich ještě 11 milionů nebylo vyměněno.
Japonská Takata byla nucena vyplatit odškodné v řádech miliard dolarů. Úřadům, automobilkám i pozůstalým. To vedlo až ke krachu společnosti.
Spínací skříňky, General Motors
V roce 2014 bylo odhaleno, že společnost General Motors věděla o problému se spínacími skříňkami zapalování. Vada mohla vést k vypnutí motoru, když byl klíč vložen do jiné polohy, než bylo zamýšleno.
Tento problém způsobil několik smrtelných nehod a GM byla obviněna, že tuto chybu dlouho ignorovala a nesnažila se ji opravit. GM se nakonec musela přiznat ke své odpovědnosti a zaplatila pokutu více než 120 milionů dolarů.
Zaseknuté pedály plynu, Toyota
V roce 2009 se začaly objevovat zprávy o nehodách s vozidly Toyota, kdy řidiči tvrdili, že jejich vozy nekontrolovatelně zrychlovaly. Tyto zprávy vedly k odvolání milionů vozidel a následnému vyšetřování.
Ukázalo se, že problém byl způsoben vadnými pedály plynu a nevhodně řešenými koberci. Toyota byla obviněna, že tuto chybu přehlížela a neinformovala zákazníky dostatečně rychle. Společnost se musela přiznat k odpovědnosti a zaplatit náhrady a pokuty za více než 1,2 miliardy dolarů.
Vznícení, Ford Pinto
V roce 1970 Ford uvedl na trh model Pinto, který se ukázal jako velmi nebezpečný. Byla zde velká pravděpodobnost, že se palivová nádrž vozu po srážce zapálí, což vedlo k vážným zraněním a smrtelným nehodám.
Ford byl obviněn z toho, že vědomě utajil tento problém před uvedením modelu Pinto na trh a že ví o rizicích, ale odmítl přijmout opatření. V následujících letech společnost čelila mnoha soudním sporům a nakonec musela realizovat svolávací akci, která stála více než 120 milionů dolarů.
Nebezpečné pneumatiky, Firestone a Ford
V roce 2000 došlo ke skandálu, kdy se ukázalo, že pneumatiky Firestone, které byly instalovány na vozidlech Ford Explorer, měly tendenci k vybuchování při vysokých rychlostech.
Tento skandál vedl ke svolání milionů pneumatik a jen v USA způsobil 238 prokázaných smrtelných nehod. Jde zřejmě o nejhorší kauzu s pneumatikami v historii.
Odhalení snížilo tržní hodnotu japonské společnosti Bridgestone (která vlastnila Firestone) na polovinu. A uzavřena byla továrna v Illinois, kde se pneumatiky vyráběly.
Také Ford propustil nebo přijal rezignaci vedoucích pracovníků. Obě strany veřejně obvinily tu druhou a tento spor ukončil jejich téměř 100 let trvající spolupráci.