Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejkrásnější BMW, které nikdy nevzniklo, dostává šestiválec z M3 E46

Filip Melich Filip Melich 3. 10. 2022 • 06:51
12
Zobrazit náhledy (12)
Oletha Oletha Oletha Oletha Oletha Oletha Oletha

Společnost Smit Vehicle Engineering vyrábí sportovní kupé inspirované BMW Z8. Dosud bylo nabízeno s osmiválcovým motorem, nyní nabídku rozšiřuje řadový šestiválec.

Zhruba před rokem jsme vám představili společnost Smit Vehicle Engineering (SVE) a její projekt Oletha. Jde o sympatické sportovní kupé s designem inspirovaným BMW Z8, které je zřejmě natolik úspěšné, že se nabídka motorizací rozšiřuje o řadový šestiválec S54.

Dosud nabízená Oletha má pod kapotou atmosférický 4,4litrový vidlicový osmiválec S65 z M3 generace E92. Výkon motoru SVE uvádí hodnotou 450+ koní (335+ kW) a červené pole otáčkoměru začíná na 8.500 ot/min. Kdo ale ve svých BMW preferuje řadové šestiválce, může nyní sáhnout po provedení s jednotkou S54. Ve své době se nacházela například pod kapotami BMW Z4 M generace E85 nebo BMW M3 generace E46.

Atmosférický šestiválec s původním objemem 3,2 litru je v této aplikaci převrtaný na 3,4 litru. Společnost SVE se s bližšími informacemi o provedených úpravách nesvěřuje, víme jen to, že k motoru je předáno karbonové sání. Ať se s šestiválcem dělo cokoliv, výsledkem je výkon 405 koní (298 kW), což znamená nárůst o přibližně 60 koní. Ve srovnání s osmiválcem je S54 slabší jen o nějakých 50 koní. A když už jsme u V8 zmínili maximum otáček, doplňme, že šestiválec vytočíte do 8.000 ot/min.

Na první pohled je šestiválcová Oletha k nerozeznání od té osmiválcové, ale jedno vodítko přeci jen existuje. Když srovnáte kapoty motoru obou provedení, všimnete si podstatně jednoduššího provedení bez vyboulení u Olethy s motorem S54. Jde o drobný rozdíl, ale zatímco osmiválci dodává na lehké agresi, šestiválec bez vyboulení působí elegantněji.

Výhodou menšího motoru je také nižší (suchá) hmotnost – zatímco osmiválcová Oletha váží zhruba 1.410 kilogramů, váha šestiválcové verzi naměří 1.338 kg. Karoserie auta zůstává vyrobena z karbonového kompozitu. Pozitivní informací je rovněž použití šestistupňové manuální převodovky a přítomnost mechanického samosvorného diferenciálu. Nechybí ani stavitelné tlumiče od KW, brzdy od AP Racing nebo kovaná kola obouvající pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S.

Model Oletha je představou tvůrců, bratrů Willem a Kaess Smit, o ideálním BMW. A protože takové auto mnichovská automobilka nikdy nepostavila, vrhli se do toho sami. Se společností BMW však jejich SVE nemá nic společného, proto na karoserii vozu nenaleznete loga BMW. Příď se dokonce objede bez jakéhokoliv loga či nápisu.

Cenu novinky zatím společnost SVE nezveřejnila, ale zahlédli jsme informaci o tom, že cena osmiválcové verze se pohybuje kolem 450 tisíc dolarů, tedy 11,3 milionů korun. Předpokládáme, že šestiválec bude o něco levnější, ale vyloženě levný určitě nebude.

Video se připravuje ...

Doporučujeme

Témata