Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejlepší sportovní koncepty? Když měly automobilky ještě krásné sny

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Muzea automobilů a kolekce sběratelů jsou plná konceptů z let minulých. Našly by se krásné modely, které dodnes oslní nestárnoucím designem a řidičsky příhodnou technikou pohonu.  

Automobilový koncept zpravidla předchází uvedení nového modelu. Vystavovaná studie slouží automobilce v roli názorného příkladu dalšího směřování firemní strategie. Výrobce může v reálném měřítku představit novou koncepci, tvar nebo technologie zamýšlené pro blízkou či vzdálenější budoucnosti.

Prototypy bohužel jen výjimečně dosáhnou sériové výroby, ba naopak masová produkce potřebuje řadu unifikovaných dílů skládaných do konzervativnějšího designu a není nic neobvyklého, že z konceptu se do nabídky dostanou jen drobné prvky nedávno obdivované pod září reflektorů.

Na piedestalech ubývají šmrncovní koncepty, a to přinejmenším ze dvou důvodů. Pominula éra tradičních výstav aut a odvážně navržené studie složitě přináší něco nového z hlediska exteriéru. Technika uvnitř kráčí vpřed, nicméně u vnějšího vzhledu se chce namítnout, že nejlepší sportovní koncepty tu už byly. Rajcovních příkladů z minulosti je minimálně osm.

1. Lamborghini Athon

Vedení Lamborghini v roce 1980 počítalo každou liru. Aby Bertone projevil upřímnou podporu skomírající automobilce, přivezl na turínský autosalon aerodynamický koncept s vyklápěcími světlomety. Povedený Athon byl založen na klínovité siluetě, pod kterou se skrýval třílitrový osmiválec napojený na manuální převodovku. Motor do V s výkonem 194 kW (264 koní) v 7500 ot./min byl uložen i přes relativně dlouhou záď napříč před zadní nápravou. Otevřený roadster plný kůže se nikdy nevyráběl, jediný exemplář byl v roce 2011 vydražen za 350 tisíc eur (dnes 9,2 milionu Kč).

2. Aston Martin Bulldog

Koncept nesoucí stejné jméno jako pes byl vytvořen v roce 1979 a mezi přihlížející se dostal až o 12 měsíců později. Nízko posazenou karoserii ostrých tvarů navrhl William Towns, který stál za zrodem podobně výstřední Lagondy. Aston Martin Bulldog měl být nejrychlejší ze všech prodávaných aut, a to díky vidlicovému osmiválci o objemu 5,3 litru se dvěma turby. Celkový výkon dosahoval hodnoty 447 kW (608 koní) a 678 N.m, což mělo stačit k dosažení maximální rychlosti 320 km/h. Údajně se uvažovalo o malém měřítku výroby, ale projekt byl zakonzervován v roce 1981 a jediné auto skončilo u zámožného prince ze Středního východu. Momentálně probíhá renovace s cílem vrátit supersportu lesk a zkusit ověřit slibovanou maximálku.

3. Chevrolet Corvette Indy

Chevrolet si pohrával s myšlenkou udělat středo-motorovou Corvette dávno před povedenou generací C8. Koncept Indy poprvé přijel na autosalon v Detroitu v roce 1986. Originální prototyp měl dvakrát přeplňovaný motor o předpokládaném výkonu okolo 600 koní (447 kW), ačkoliv pozdější pracovní varianty měly za posádkou zasazen 5,7litrový V8 od Lotusu. Výstavní Corvette zdobila karbonová kastle a v interiéru dominovaly obrazovky CRT. Za pozornost na tehdejší dobu také stojí pohon a hlavně natáčení kol 4x4 plus a k tomu aktivní odpružení.

4. Ferrari Mythos

Mýtický Mythos ohromil na tokijském autosalonu v roce 1989. Efektivně modernizovaná Testarossa s plochým dvanáctiválcem a manuálem byla stylizována Pininfarinou. Předváděcí exemplář byl vyroben z nejmodernějších kompozitních materiálů, některé prvky můžeme najít na pozdějším Ferrari F50, které si počkalo ještě dlouhých šest let. Původní koncept byl prodán japonskému sběrateli, ale sultán z Bruneje (a jeho šeková knížka) zřejmě dokázaly přesvědčit Pininfarinu, aby postavil ještě dva sběratelské kusy do vladařovy sbírky.

5. Ford Maya

Maya není úplný atlet, ovšem vypadá elegantně a sportovní vlohy nezapře. Vyvážený mix skvěle doplňuje motor uložený uprostřed a příslušnost do tohoto žebříčku jasně obhajuje tvary od italského profesionála, který si říká Giorgio „Giorgetto“ Giugiaro. Zakladatel Italdesignu má na svědomí exotický koncept modrého oválu ukázaný světu před 36 léty. Mělo se prý vyrábět až 50 kusů denně vybavených vidlicovým šestiválcem společné kooperace Fordu s Yamahou. Pohon zadních kol a manuální řazení bylo a je velké lákadlo pro ryzí piloty.

6. Lotus Etna

Dalším mistrovským dílem Giugiara byla Etna. Mrkací sportovní prototyp byl dokonce představen ve stejném roce jako Maya – 1984. Lotus poháněl čtyřlitrový agregát V8 a kromě propagace uhrančivého motoru měl koncept za úkol představit práci speciálního poradenského oddělení Lotus Engineering and Technology. Předchůdce Espritu byl například opatřen radarovým systémem, centrálním počítačem k řízení motorového managementu nebo aktivním zavěšením kol, klimatizací či ABS.

7. Buick Wildcat

Wildcat nezapře své jméno. Futuristický koncept vypadá divoce, nevšedními tvary se podobá současným konceptům nadčasových elektromobilů. Není divu, že Buick debutoval na tunerské autoshow SEMA, psal se rok 1985 a kromě výstavního kusu byl postaven jeden testovací. Pojízdná mula využívala 3,8 V6 od firmy McLaren Engines, tomu asistoval pohon 4x4 a čtyřrychlostní automatická převodovka.

8. Porsche Panamericana

Zapomenutá Panamericana byla darem, který si převzal Ferdinand Porsche u příležitosti oslavy 80. narozenin. Bizarní dílo Harma Lagaaye zároveň předkládalo vizi značky do dalších let. Stylingové kreace, které zde byly poprvé dokončeny, se poté objevily na modelech 911 a Boxster. Naštěstí se neujaly předimenzované podběhy dávající prostor pro velká kola a odpružení s dlouhým zdvihem. Pod karbonovým tělem zůstalo standardní Porsche 964 Cabriolet poháněné na všechna kola šestiválcovým boxerem 3,6 H6 o výkonu 184 kW (250 koní).

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme