Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejnižší emise má v Evropě Fiat, Toyota a SEAT (pořadí značek dle CO2)

Nejnižší emise má v Evropě Fiat, Toyota a SEAT (pořadí značek dle CO2)

Nejnižší emise má v Evropě Fiat, Toyota a SEAT (pořadí značek dle CO2) Zdroj: acz

Diskuze (11)
Nejnižší vážený průměr CO2 má stále Fiat, mezi nejlepší nečekaně pronikl SEAT.

Mezi dvaceti největšími automobilovými značkami v Evropě má i za rok 2010 nejnižší flotilový průměr emisí CO2 italský Fiat. S hodnotou 123,1 g/km je premiantem, už ale není jediný, kdo se vejde do plánovaného limitu 130 g/km.

Kritériu, které by mělo být od roku 2015 právně závazné, loni vyhověla i Toyota (128,2 g/km).

Před dvěma lety třetí Peugeot musel v žebříčku ustoupit SEATu, který v jediném roce snížil flotilový průměr o 9,6 gramu. Podobné zlepšení vykázal ale i Opel, Škoda a Volkswagen. Důvod? Širší nabídka moderních přeplňovaných motorů s menším zdvihovým objemem, zmenšování turbodieselů (tzn. downsizing), širší nasazení systémů start/stop a také speciálních úsporných modelů.

Zajímavostí je, že z top 20 se meziročně zlepšily všechny automobilky. Některé z nich ale vykazují minimální snížení průměru – konkrétně u Hyundaie a Hondy se limitně blíží nule (-0,1 resp. -0,02 gramu).

Z dvacítky největších značek ale vykazuje největší zlepšení Volvo, které meziročně snížilo flotilový průměr o 13,8 gramů. Pomohla k tomu modernizace základního turbodieselu 1,6D (D2/D3), nové pětiválcové turbodiesely a nové zážehové čtyřválce. Rozšířila se také nabídka úsporných verzí DRIVe, včetně XC70 a XC60 s pohonem předních kol.

Nejvíc gramů si však odmazala značka mimo hlavní žebříček – Ferrari. Průměr 326,8 g/km znamená proti roku 2009 zlepšení o 46,3 gramu. Maranellská automobilka toho dosáhla díky zavedení úsporného balíčku HELE pro model California a příchod nového osmiválcového modelu 458 Italia.

Vážený průměr emisí CO2 u 20 největších značek v Evropě
Poř.značkaprůměr CO2 2009 [g/km]průměr CO2 2010 [g/km]změna 2009-2010 [g/km]
1FIAT127,8123,1-4,7
2TOYOTA130,1128,2-1,9
3SEAT140,9131,3-9,6
4PEUGEOT133,5131,4-2,1
5CITROËN137,9131,8-6,1
6RENAULT137,6134,0-3,6
7FORD140,0136,9-3,1
8SUZUKI142,4137,3-5,1
9HYUNDAI137,5137,4-0,1
10OPEL/VAUXHALL148,5139,4-9,1
11ŠKODA149,1139,9-9,2
12KIA146,8140,1-6,7
13VOLKSWAGEN150,4141,0-9,4
14HONDA147,1147,1-0,02
15NISSAN154,6147,2-7,4
16DACIA151,3147,6-3,7
17BMW157,2152,9-4,4
18AUDI160,9152,9-8,0
19VOLVO171,2157,4-13,8
20MERCEDES-BENZ176,4172,2-4,2

Loni bylo schváleno přechodné opatření, které usnadní výrobcům splnění limitů CO2. Flotilové emise se totiž budou přepočítávat v rámci celých koncernů podle průměrné hmotnosti aut. Může to vést k paradoxní situaci, kdy bude pro automobilku výhodnější navýšit hmotnost auta namísto snížení udávané spotřeby.

V praxi to skutečně funguje – první je Toyota, která nejvíc těží z vyšší hmotnosti svých aut a ke splnění cíle by ji při loňských prodejích chybělo snížit emise o 4,2 %. U třetího BMW je tento efekt patrný nejvíce, protože má největší průměrnou hmotnost v žebříčku.

Naplnění požadavku EU na emise CO2 v roce 2015
Poř.koncernpořadí CO2 2010cílové CO2 2015 [g/km]průměr CO2 2010 [g/km]prům. hmotnost [kg]chybí ke splnění
1TOYOTA2124,8130,012584,2%
2PSA3125,2131,612675,1%
3BMW12138,1147,915487,1%
4FIAT1116,1125,910678,4%
5VOLKSWAGEN9130,9142,513918,9%
6FORD5125,3136,912689,3%
7GM8127,5139,813189,6%
8RENAULT4123,4136,3122810,4%
9HYUNDAI7125,4138,6127110,5%
10HONDA10127,7147,1132215,2%
11SUZUKI6117,5137,3109916,8%
12NISSAN11125,7147,8127817,6%
13MAZDA13127,5149,9131617,6%
14DAIMLER14136,4163,3151119,8%

Vstoupit do diskuze (11)