Nejnižší emise má v Evropě Fiat, Toyota a SEAT (pořadí značek dle CO2)

Mezi dvaceti největšími automobilovými značkami v Evropě má i za rok 2010 nejnižší flotilový průměr emisí CO2 italský Fiat. S hodnotou 123,1 g/km je premiantem, už ale není jediný, kdo se vejde do plánovaného limitu 130 g/km.
Kritériu, které by mělo být od roku 2015 právně závazné, loni vyhověla i Toyota (128,2 g/km).
Před dvěma lety třetí Peugeot musel v žebříčku ustoupit SEATu, který v jediném roce snížil flotilový průměr o 9,6 gramu. Podobné zlepšení vykázal ale i Opel, Škoda a Volkswagen. Důvod? Širší nabídka moderních přeplňovaných motorů s menším zdvihovým objemem, zmenšování turbodieselů (tzn. downsizing), širší nasazení systémů start/stop a také speciálních úsporných modelů.
Zajímavostí je, že z top 20 se meziročně zlepšily všechny automobilky. Některé z nich ale vykazují minimální snížení průměru – konkrétně u Hyundaie a Hondy se limitně blíží nule (-0,1 resp. -0,02 gramu).
Z dvacítky největších značek ale vykazuje největší zlepšení Volvo, které meziročně snížilo flotilový průměr o 13,8 gramů. Pomohla k tomu modernizace základního turbodieselu 1,6D (D2/D3), nové pětiválcové turbodiesely a nové zážehové čtyřválce. Rozšířila se také nabídka úsporných verzí DRIVe, včetně XC70 a XC60 s pohonem předních kol.
Nejvíc gramů si však odmazala značka mimo hlavní žebříček – Ferrari. Průměr 326,8 g/km znamená proti roku 2009 zlepšení o 46,3 gramu. Maranellská automobilka toho dosáhla díky zavedení úsporného balíčku HELE pro model California a příchod nového osmiválcového modelu 458 Italia.
Vážený průměr emisí CO2 u 20 největších značek v Evropě | ||||
Poř. | značka | průměr CO2 2009 [g/km] | průměr CO2 2010 [g/km] | změna 2009-2010 [g/km] |
1 | FIAT | 127,8 | 123,1 | -4,7 |
2 | TOYOTA | 130,1 | 128,2 | -1,9 |
3 | SEAT | 140,9 | 131,3 | -9,6 |
4 | PEUGEOT | 133,5 | 131,4 | -2,1 |
5 | CITROËN | 137,9 | 131,8 | -6,1 |
6 | RENAULT | 137,6 | 134,0 | -3,6 |
7 | FORD | 140,0 | 136,9 | -3,1 |
8 | SUZUKI | 142,4 | 137,3 | -5,1 |
9 | HYUNDAI | 137,5 | 137,4 | -0,1 |
10 | OPEL/VAUXHALL | 148,5 | 139,4 | -9,1 |
11 | ŠKODA | 149,1 | 139,9 | -9,2 |
12 | KIA | 146,8 | 140,1 | -6,7 |
13 | VOLKSWAGEN | 150,4 | 141,0 | -9,4 |
14 | HONDA | 147,1 | 147,1 | -0,02 |
15 | NISSAN | 154,6 | 147,2 | -7,4 |
16 | DACIA | 151,3 | 147,6 | -3,7 |
17 | BMW | 157,2 | 152,9 | -4,4 |
18 | AUDI | 160,9 | 152,9 | -8,0 |
19 | VOLVO | 171,2 | 157,4 | -13,8 |
20 | MERCEDES-BENZ | 176,4 | 172,2 | -4,2 |
Loni bylo schváleno přechodné opatření, které usnadní výrobcům splnění limitů CO2. Flotilové emise se totiž budou přepočítávat v rámci celých koncernů podle průměrné hmotnosti aut. Může to vést k paradoxní situaci, kdy bude pro automobilku výhodnější navýšit hmotnost auta namísto snížení udávané spotřeby.
V praxi to skutečně funguje – první je Toyota, která nejvíc těží z vyšší hmotnosti svých aut a ke splnění cíle by ji při loňských prodejích chybělo snížit emise o 4,2 %. U třetího BMW je tento efekt patrný nejvíce, protože má největší průměrnou hmotnost v žebříčku.
Naplnění požadavku EU na emise CO2 v roce 2015 | ||||||
Poř. | koncern | pořadí CO2 2010 | cílové CO2 2015 [g/km] | průměr CO2 2010 [g/km] | prům. hmotnost [kg] | chybí ke splnění |
1 | TOYOTA | 2 | 124,8 | 130,0 | 1258 | 4,2% |
2 | PSA | 3 | 125,2 | 131,6 | 1267 | 5,1% |
3 | BMW | 12 | 138,1 | 147,9 | 1548 | 7,1% |
4 | FIAT | 1 | 116,1 | 125,9 | 1067 | 8,4% |
5 | VOLKSWAGEN | 9 | 130,9 | 142,5 | 1391 | 8,9% |
6 | FORD | 5 | 125,3 | 136,9 | 1268 | 9,3% |
7 | GM | 8 | 127,5 | 139,8 | 1318 | 9,6% |
8 | RENAULT | 4 | 123,4 | 136,3 | 1228 | 10,4% |
9 | HYUNDAI | 7 | 125,4 | 138,6 | 1271 | 10,5% |
10 | HONDA | 10 | 127,7 | 147,1 | 1322 | 15,2% |
11 | SUZUKI | 6 | 117,5 | 137,3 | 1099 | 16,8% |
12 | NISSAN | 11 | 125,7 | 147,8 | 1278 | 17,6% |
13 | MAZDA | 13 | 127,5 | 149,9 | 1316 | 17,6% |
14 | DAIMLER | 14 | 136,4 | 163,3 | 1511 | 19,8% |