Nejprodávanější sporťák v Německu? Ford Mustang!
Ford může být brán jako německá značka, ale všichni víme, že jde o firmu americkou (a Henry Ford byl ještě původem Skot). Navíc veškerou domácí konkurenci drtí vetřelec zpoza velké louže: Mustang. Je skutečně báječné, že se nadnárodní koncern rozhodl nabídnout aktuální generaci oficiálně i Evropanům. Ač sám oficiálně a dokonce v tiskových materiálech tvrdil, že „ponyho“ nikdy předtím na starém kontinentu neprodával, není to pravda.
Koupit šlo už první generaci, kupříkladu v Británii, ve Francii nebo právě v západní části tehdy rozděleného Německa. Jenže tam se jmenovala T5. Název Mustang měl totiž registrovaný výrobce náklaďáků Krupp...
Jak je vidět, u našich západních sousedů byl po americkém sporťáku opravdový hlad. Podle oficiálních statistik KBA totiž v březnu porazil veškerou konkurenci v daném segmentu. Kraftfahrt-Bundesamt sem navíc řadí jen opravdu sportovní auta, snad s výjimkou dvoudveřového Mercedesu E a Hyundaie Veloster. Karosářské varianty masových modelů zde na rozdíl od českého Svazu dovozců automobilů naštěstí vesměs chybějí. Statistiky tak nejsou zkresleny modely, které sem ve skutečnosti vůbec nepatří.
V březnu 2016 se v Německu prodalo 780 Mustangů, všechny verze Porsche 911 si koupilo 752 klientů a Audi TT zakončilo měsíc na 708 kusech. Tolik první trojka. Cayman s Boxsterem si dohromady postavilo do garáží 642 nových majitelů. Pak už v žebříčku následují vozy s trojcípou hvězdou: kromě zmíněného kupé E-Klasse (532) roadstery SLK a SLC (364) a AMG GT, který byl dodán 214 jistě spokojeným vlastníkům.
S největším trhem pro Mustangy, kterým je ten za Velkou louží v USA, se výsledky samozřejmě srovnávat nedají. Američané si jich za uplynulý měsíc koupili 12.563. Ale i tak se jedná o velmi zajímavý výsledek. V celkovém pořadí od ledna je mimochodem druhý s 1.823 auty, za Audi TT (2.299), ale už stihl pokořit legendární devětsetjedenáctku (1.811).
Jak vypadá situace u nás? V České republice je dle SDA se 44 exempláři na kontě lídrem trhu, pokud se budeme držet oficiálních čísel. Vzhledem ke zmatku v datech mu sekunduje pouze BMW řady 4 (40 kusů). Jenže po přičteních dalších 15 kabrioletů se dostane do čela už mnichovský zástupce. To samé lze vidět i ve čtvrtletním účtování: tady na 102 čtyřek (z toho 26 otevřených) Američan s 65 registracemi nenalézá odpověď. Problém je v tom, že tato bavorská řada patří spíše do střední třídy ke trojce. Nejbližším současným skutečným rivalem Mustangu je tak Porsche 911, ale to si za kvartál pořídilo jen třináct Čechů...