Nejrychlejší stroj s tradičním motorem? Speed Demon dosáhl 756 km/h
Na slavných pláních v Bonneville se opět překonávaly světové rekordy. Včetně rekordu pro nejrychlejší stroj se spalovacím pístovým motorem.
Kdykoliv odstartuje Bonneville Speed Week, můžete si být jistí, že budou padat rekordy. Po světoznámých solných pláních se totiž prohánějí monstra s obrovskými motory a aerodynamickými tvary, jejichž jediným cílem je dosáhnout co nejvyšší rychlosti na takřka nekonečné rovince. Jeden rekord ovšem zas tak často nepadá.
Jak už asi tušíte, bavíme se o rekordu pro nejrychlejší vůz s tradičním pístovým spalovacím motorem. Jeho posledním držitelem se v roce 2018 stal Mickey Thompson, který dosáhl rychlosti 448.75 mil v hodině - cca 722.2 km/h. Tento týden ho však pokořil George Poteet, který se dostal na rychlost 470.016 mil v hodině – tedy cca 756.4 km/h.
Pod kapotou jeho závodního monstra Speed Demon byl přitom uložen dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec Chevy big-block o objemu 9.1 litru, který splňuje kategorii AA/BFS. Během středečního rána vůz dosáhl na vzdálenosti pěti mil rychlosti 469.298 mil v hodině, což byl působivý základ pro stanovení nového rekordu.
Pro oficiální stanovení rekordu je ovšem potřeba jízdu zopakovat, aby mohla být rychlost zprůměrována. Před druhou jízdou však bylo nutné vyměnit pneumatiky, které dostaly během prvního pokusu pořádně zabrat. Poté byl vůz připraven na druhou jízdu, která byla opět naplánována na ráno (především kvůli nižším teplotám).
Během druhé jízda pak vůz dosáhl na konci pětimílové rovinky rychlosti 470.733 mil v hodině, což byl další působivý výsledek. Jejich zprůměrováním pak vzniklo právě číslo lehce nad hranicí 470 mil v hodině, tedy cca 756 km/h, což je nyní oficiální rekord.
Opomenout bychom přitom neměli fakt, že nový držitel rekordu není žádným mladíkem. George Poteet totiž oslavil již jednasedmdesáté narozeniny. Je ale pravdou, že i předchozí držitel rekordu pokořil 448 mil v hodině ve věku devětašedesáti let.
Ambice George Poteeta ovšem nekončily stanovením rekordu s 9.1 litrovým motorem. V zázemí měl totiž připravený ještě 4.2 litrový motor, se kterým chtěl pokořit rekord v nižší kategorii. Motor však během první jízdy ukázal problém s mazáním a tak z rekordní jízdy sešlo. Ani tak ale Poteet neodjíždí z Boneville zklamaný.