Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Smutný příběh nejrychlejší předokolky na světě. Zničena při dalším rekordním pokusu

Honda Civic
Honda Civic
Honda Civic
Honda Civic
9 Fotogalerie
Diskuze (10)

Fyzika platí i pro nejrychlejší auto s pohonem předních kol. Možná právě dynamika a výkon mohly za sešrotování dodnes rekordního Civicu šesté generace.  

Letošní začátek července se zapsal smutným písmem do memoárů globálního motorismu. Naneštěstí bylo oznámeno, že světový rekordman v podobě pestrobarevné Hondy Civic byl katastrofálně zničen. Až děsivě rychlý prototyp společnosti Speedfactory Racing byl těžkou havárií totálně zničen, ke vší smůle došlo na nejhorší zrovna během posledního pokusu o další světový rekord těsně před ukončením těchto dramatických pokusů pro letošní rok.

Havárie zhatila všechny představy o pokračování kralování Civicu dávno překonané šesté generace, nicméně nutno zajásat nad přežitím továrního řidiče. Zkušený pilot a spolumajitel dílny James Kempf standardně držel plyn zadupnutý na podlaze, ale místo cíle dojel do nejbližší nemocnice a u betonových svodidel nechal otlučený vrak kdysi třídveřového hatchbacku.

Nejrychlejší předokolka je minulostí

Civic z dílny Speedfactory je – tedy vlastně byl – slavný ve světě sprintů zvaných „drag racing“. Ve chvíli fatální nehody upravený vůz držel světový rekord pro nejrychlejší model s pohonem předních kol na celém světě. Uznávané prvenství znamenalo ujet čtvrt míli za 7,47 sekundy při dosažení cílové rychlosti 215,48 mph. Převedením na metrické jednotky dostaneme dosažené tempo 346,7 km/h za 400 metrů rovné vozovky, což je extrémní dynamika. Bugatti Chiron Super Sport stejnou disciplínu umí za 9,9 sekundy s cílovou rychlostí 146 mph (235 km/h).

James Kempf za volantem brutální Hondy změnil poměry v kategorii „dragů“. Všeobecný respekt si vybudovali za 12 let nadvlády. Firma Speedfactory začala nastavovat nejvyšší laťky během oživení závodění po globální finanční krizi z roku 2008. Chatrné trubkové rámy s motorem připojeným k přední nápravě pozvolna střídaly úzce zaměřené verze kategorie SFWD, kterou můžeme přibližně definovat jako skupina pouličních aut s pohonem předních kol „Street Front Wheel Drive“.

V roce 2008 hostila dráha Englishtown Raceway závod Outlaw Shootout. Předpisy vyžadovaly tovární podvozek, funkční dveře a několik dalších specifik určených k tomu, aby zúčastněné automobily co možná nejvíc připomínaly sériové modely s plnohodnotnou homologací na běžné cesty. Respektované podmínky nakonec zůstaly pod označením třídy Outlaw (Outlaw Class), což je de facto kategorie SFWD.

Počáteční závan recese byl způsoben častým překonáváním rekordů z minulých jízd. Měsíční přepisování tabulek ubíralo prestiž soutěže, zatímco malá dílna z Tacomy ve Washingtonu ladila jednu z nejrychlejších Hond na planetě. Jezdec Tony Palo z týmu T1 Race Development prolomil hranici teoreticky nemožného s vozem SFWD, když mu v cíli svítil čas začínající osmičkou. Byl to ale James Kempf v barvách Speedfactory, který se stal králem. Bestiální Civic v roce 2012 protnul cílovou pásku čtvrt míle za 8 sekundy a 29 vteřin rychlostí 185,21 mph (298,1 km/h).

Osmisekundový čas byl později standardem a nadějný Civic mířil mezi elitu drag racingu. Měřené sprinty za 8:20, 8:10 a 8 sekund přirozeně zvyšovaly apetit celé stáje. S jídlem narostla chuť a skutečně byla prolomena hranice sedmi sekund doprovázená snad ještě zběsilejším rekordem 200 mph (322 km/h) v cíli.

Rafička rychloměru se protočila nad 200 mph poprvé v roce 2014 na akci Honda Day v New Jersey. Sériové šasi dosáhlo rychlostí dříve rezervovaných pro ultimativní auta minimálně s osmiválcem a stálým pohonem 4x4.

Rána na zadek

Nekompromisní Civic závodil s dvoulitrovým hliníkovým motorem řady B přeplňovaným na asi dva tisíce koní. Zběsilé stádo v posledním závodě ztratilo kontrolu a rozjetý Civic z nepotvrzených příčin několikrát narazil do betonových svodidel. Kolize na zadní partie jsou jedny z nejnebezpečnějších, ovšem vyrámovaný kokpit odolal prudké demolici zezadu a v rámci možnosti ochránil mladíka za volantem 1200 kilogramů vážícího speciálu.

Kvílení pneumatik a oblaka dýmu předcházela okamžitému zásahu zdravotníků se sanitkou. James byl převezen do nemocnice, kde mu diagnostikovali otok pravého kolene, tři zlomená žebra, zlomenou lopatku, propíchnuté plíce a pohmožděnou krční tepnu. Nejhorší je modřina u krční tepny, ale dobitý Kempf už nahrává vlastní fotky na sociální sítě a věří v úplné uzdravení. Z posledního rozjezdu červeno-bílého Civicu s nájezdem přes půl milionu kilometrů si pamatuje pouhé útržky.

Speedfactory bude dále posouvat laťky akcelerace, i když legendární rekordman kategorie SFWD zatím vypadá zralý do šrotu. Firma vlastní několik dalších vozidel, byť neporazitelný Civic byl jen jeden. Možná o něm ještě uslyšíme.

Vstoupit do diskuze (10)