Největší bizár v Šanghaji? Songsan kopíruje Volkswageny i staré ameriky
Čínské automobilky poslední roky zvážněly a staly se skutečnou konkurencí pro zavedené výrobce. Přesto se stále najdou značky, jejichž nabídka dokáže spíše pobavit, Ukázkovým příkladem je Songsan Motors, asi nejbizarnější automobilka Číny.
Ke koloritu čínských autosalonů, a to i těch největších, dlouho patřily bizarní výtvory menších místních automobilek. Nejčastěji kopie vozů ze západu, ale často také originální kreace s různou úrovní kvality. Některé značky vozily stroje napodobujících kreace lotyšského Dartzu, jindy se značky vrhly do šestikolových pick-upů a některé byly schopné svůj běžný sedan přestavět na tříkolový kabriolet. Pro pobavení ale stačily i pokusy o moderní modely, založené ale třeba na zoufale zastaralé technice.
V letošní Šanghaji nic takového není, většina malých výrobců buď zkrachovala, byla pohlcena, nebo si stánek v Šanghaji nemůže dovolit. Až na jedinou výjimku schovanou na malém plácku v rohu za Leapmotorem. Songsan Motor je totiž čínská obdoba japonské Mitsuoky, která ale zašla ještě o krok dále.
Stejně jako Japonci i původně tunerská firma z Pekingu, založená v roce 1995, staví retro kreace na základu od zavedených značek. Ale zatímco Mitsuoka se spokojí s úpravou existující karosérie, Songsan si opravdu vezme jen techniku, na které postaví zcela nový vůz.
Songsan na sebe poprvé upozornil v roce 2020, kdy na autosalonu v Pekingu uvedl svůj první model SS Dolphin. Na podvozku plug-in hybridního BYD vznikla v podstatě kopie Chevroletu Corvette z roku 1958. Proti té původní podstatně větší a z některých úhlu s ne zcela vyváženými proporcemi. Firma si neusnadnila práci ani v interiéru, který byl kompletně předělán tak, ať připomíná původní Corvette.
Na stejném stánku se objevil také vůz SS Summer, který se zjevně inspiroval u Volkswagenu T1, avšak s podivným dlouhým čumákem. I ten měl využívat stejný plug-in hybridní základ ze sedanu Qin Pro, s přeplňovanou patnáctistovkou, baterií o kapacitě 16 kWh a pohonem předních kol.
Co vypadalo jako zábavný projekt partičky tunerů se ale o rok později ukázalo být produkčním vozem, kabriolet SS Dolphin se opravdu na trh dostal a to s logy automobilky BYD. Za to mohou čínská pravidla, podle kterých musí mít každý výrobce vlastní licenci na výrobu automobilů. Tu je zejména pro malé výrobce téměř nemožné získat a tak produkci zajistil právě BYD. Dle tamních pravidel tak auto také musí nést loga a název skutečného výrobce.
Jen o rok později Songsan odhalil čtyřdveřový sedan Monterey, který se zase inspiroval u Buicku Roadmaster z roku 1957, tentokrát s i docela vydařenými proporcemi. Krom toho ale stejná firma ukázala také koncept moderního elektrického sedanu s 358 kW, 100 kWh baterií. Kromě SS Dolphin se ale zjevně nic dalšího nedostalo do produkce a o Songsanu poslední dobou nebylo moc slyšet ani v čínských médiích.
Proto mě překvapil stánek v Šanghaji, kde Songsan ukázal hned čtyři modely, Kromě nezbytného Dolphinu (bez log BYD) se ukázala nová verze SS Summer, tedy kopie Volkswagenu T1. Ani tentokrát se nepodařilo dodržet proporce, ale auto přišlo o dlouhý čumák a působí přeci jen něco příjemněji na pohled. Podle plakátu za autem je pohon pořád plug-in hybrid od BYD a tentokrát se objevila i cenovka, začínající na 328.000 yuanech, tedy asi 986.000 Kč.
Před pár týdny se přitom na internetu ukázaly fotky velmi podobně vypadajícího Songsanu Summer, který nesl loga malé automobilky Skywell. Je však možné, že právě Skywell bude nově zodpovědný za výrobu, ačkoliv auto i nadále používá techniku BYD. Fotky se na internet dostaly ze schvalovacího procesu čínského ministerstva průmyslu, což by také potvrzovalo plánovanou sériovou výrobu.
Návrat k americké klasice je obrovský sedan Rocket, který jsem schopen identifikovat pouze jako nějaký Cadillac ze 60. let, nejspíše DeVille. Na stánku bohužel mimo velmi ochotně pózující blonďaté modelky nebyl nikdo, koho bych se na detaily mohl zeptat. Bizarní kreace se zadními dveřmi otevíranými do protisměru a gigantickými ocasními ploutvemi ale každopádně působí impresivně.
Velikostním opakem je tříkolka Songsan MC, které se zjevně inspirovala u Morganu 3-Wheeler. Drobné dvoumístné vozítko s motorem vysunutým až před masku opravdu vypadá silně jako originál, jen s odlišně tvarovanou kapotou a pár jinými detaily. O technice opět bohužel nikde nebylo ani slovo, tento Songsan jako jediný asi opravdu bude pouze spalovací.
Krom toho na stánku stálo také několik extrémně stylizovaných chopperů a trocha bizarní výzdoby, vypadá to každopádně, že Songsan je stále naživu a pořád chce vyrábět. V jinak dost seriozním čínském automobilovém průmyslu jsou jejich kreace vítaným osvěžením nabídky.

Zdroj: Autorský text, zdroj fotek: Michal Dokoupil, video: Songsan