Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nemáte doma cenné autíčko? Modýlky jako skvělá investice!

Petr Slováček
Diskuze (1)

Za nejdražší autíčka byste si v pohodě koupili nový byt. Možná by zbylo i na skutečné auto, jehož je zmenšeninou. A dost možná že dokonce máte vzácný kousek sami doma!

Rekord v ceně automobilových modýlků dlouhá léta držela rarita s hodnotou 3,3 milionu korun – zlatem a diamanty obložený Hot Wheels 40 Anniversary, představený v roce 2008 na vyhlášeném americkém hračkářském veletrhu. Autíčko pochopitelně od počátku nesloužilo k hraní, ale rovnou jen jako sbírkový předmět do aukce.

Podle pár týdnů starých zpráv už máme nového opravdového vítěze: růžový prototyp busíku Volkswagen Beach Bomb se surfovými prkny čouhajícími z kufru. V roce 1969 vznikly jen dva kusy u příležitosti zahájení spolupráce Volkswagenu a hračkářské společnosti Mattel. Na sériové hračce se prkna přemístila z kufru na boky karoserie, která byla zásadně přepracována, aby se autíčko při hraní tak nepřevracelo. Oba růžové kousky měl v držení sběratel Bruce Pascal a dnes lituje, že první z nich kdysi prodal svému známému. Zůstal mu jeden, který je k vidění v jeho muzeu v americkém Marylandu.

Cenné kousky ovšem najdete i v českých muzeích a soukromých sbírkách. Překvapivě jde často o úplně obyčejné hračky, s nimiž jsme jako malí drandili po pískovišti. „Taková autíčka se ale nedochovala, protože zrezla,“ říká Robert Švec, vášnivý sběratel starých československých hraček (mrkněte na web starehracky.cz), který spojil svou vášeň s profesí – je obchodním ředitelem české autíčkářské společnosti Abrex, která zásobuje sběratele modýlky zejména československých předloh. I mezi nimi už je pár vysoce hodnocených exemplářů z limitovaných sérií. Můžete je vidět na vlastní oči v muzeu autíček na zámku Příseka u Jihlavy. Kvůli koronavirové situaci doporučujeme zavolat dopředu a domluvit se. Místo ale stojí za vidění, i my jsme tam plesali nad hračkami, jež jsme jako malí měli doma a pár z nich se nám ještě povaluje po skříních a půdách. Nic nevyhazovat! Do ceny už jdou i úplně obyčejné kousky. Společně s Robertem Švecem jsme pro vás připravili ochutnávku s orientační cenou v původním stavu a s obalem, za kterou se v poslední době prodávají. Vždy ale pamatujte, že cenu určuje nabídka a poptávka! Někdy tak stejné autíčko prodáte se štěstím za tisíce, jindy jen za stokoruny…

Svět motorů 52+53/2020 Svět motorů 52+53/2020

Tři otázky pro Roberta Švece

Jaké může být zhodnocení autíčka?

Když vydáme nějakou limitovanou edici škodovky, téměř okamžitě se v inzerci objevuje za dvojnásobek. Ale i obyčejná stará československá autíčka dřív stála 7,50 Kč a dnes žádné z nich nejde pod 500 korun. Bakelitová stojí běžně tisíce, protože se jich dochovalo málo.

Co má předpoklad růstu hodnoty?

Vždycky to jsou rarity, které vznikly v malém počtu kusů. Typicky limitované edice třeba pro zaměstnance podniku. Nebo řídké barevné variace. Dřív produkoval každý podnik maximálně tři barevné kombinace a nemohli jste si vybírat, jaká na vás padne. Autíčka jste si odnesli z obchodu zabalená do papírové krabičky a až doma zjistili, co máte. Vedle toho se někdy vyrobilo pár kusů nějaké neoficiální barvy a takové dnes mají mezi sběrateli hodnotu.

Jaké modely nejvíc zajímají české sběratele?

Táhnou domácí předlohy, škodovky obecně. Znám ale i člověka, co má sto dvacet stejných plastových Tatrovek 613.

Jak na sbírání autíček

  • Zužte výběr: Neskákejte bezhlavě po každém modelu, který uvidíte. Výhodnější je specializace na ucelenou sbírku, například autíčka jednoho výrobce nebo předlohy. Oblíbené jsou policejní nebo záchranářské vozy.
  • Hledejte odlišnosti: Málo vídaná barevná provedení nebo limitovaná edice mají větší šanci na zhodnocení. Typicky to platí pro staré československé plastikové hračky, které se občas objeví v zajímavých variantách.
  • Zajistěte šetrné skladování: Gumové i plastikové části hraček křehnou. UV záření vadí i lakům kovových autíček. Mnohé hračky se nedochovaly prostě jen proto, že se jednoduše rozpadly. Dobře jim dělá prachotěsná vitrínka s konstantní nižší teplotou a stínem.
  • Nenahrávejte podvodníkům: Bohužel se objevují vyčuránci, kteří se chtějí obohatit. Ať už produkcí plagiátů, nebo chrlením „nových starých“ modelů pomocí 3D tiskárny. Sem tam se tak na trhu objeví modely s raritními doplňky, které ale nepocházejí z originálního roku výroby. Napálí se i zkušení sběratelé.
  • Obal zvyšuje cenu: Hrané autíčko i přes dobrý stav bude stát vždy méně než nové v neotevřené krabičce. Její stav se vždy významně podílí na celkové hodnotě. Sběratelé proto obaly nikdy nevyhazují a často z nich modely vůbec ani nevyndávají.
Na čem z poslední doby už neproděláte
Model Popis Rok Cena Aktuální cena mezi sběrateli
Dioráma 1:43 Inaugurace prezidenta České republiky Miloše Zemana, vyrobeno v omezeném množství 2013 1790 Kč 20.400 Kč
Škoda 1203 (1974) 1:43 Spoje, vyrobeno 144 kusů 2013 459 Kč 20.400 Kč
Škoda 1203 (1974) 1:43 Sanitka, první série z roku 2012 2012 359 Kč 2000 Kč
Škoda 120 L (1984) 1:43 DP hl. m. Prahy, omezené množství 2019 995 Kč 3000 Kč
Škoda Octavia II Combi (2004) 1:43 Discovery, omezené množství 2008 319 Kč 3600 Kč

Víte, že…

… velmi ceněný je model Škoda 130 LR od Matchboxu? Nedávno se jeden takový prcek do dlaně na aukru vydražil za dva a půl tisíce korun, na bazarech už jsme viděli ale i požadované částky tří tisíc. Jde o jedinou maličkou škodovku vyrobenou touto renomovanou autíčkářskou společností.

Nemáte také doma cenný model?

Praga S5T Bagr (Igra): Bakelitová autíčka časem křehnou, a proto je jich málo. Pokud má bagr na setrvačník originální krabičku, vydraží se dnes i za 8500 korun. Kompletní sada nástaveb se prodá za 20.000 Kč.

Praga S5T Bagr Praga S5T Bagr

Laurin & Klement Voiturette 1906 (Igra): Pokaždé když v televizi vysílají Chalupáře, vyskočí zájem o plastové voituretty. Běžné barevné variace se nabízejí asi za 650-700 korun. Hodnotu zvyšují odlišnosti a pak šplhá do tisíců.

Laurin & Klement Voiturette 1906 Laurin & Klement Voiturette 1906

Policejní motocykl (Směr): Zmenšenina Jawy Nanuk z tvrdoplastu se dnes prodává asi za dva až tři tisíce korun. Pokud ji budete mít v původním stavu a krabičce, dostanete i 4800 Kč.

Policejní motocykl Policejní motocykl

Růžová Škoda 1000 MB (Směr): Růžová variace embéčka ze 70. let je enormně vzácná. Dnes se prodává za 2500 Kč. Takové odstíny vznikly často omylem při míchání granulátu z červené na bílou nebo naopak.

Růžová Škoda 1000 MB Růžová Škoda 1000 MB

Nákladní tahač s raketou (Směr): Každá firma kdysi produkovala nějakou vojenskou techniku. Ceněný je nákladní tahač s raketou, který se prodává i za 5000 korun.

Nákladní tahač s raketou Nákladní tahač s raketou

Tatra 138 (KDN): U Tatry 138 od firmy Kaden záleží na konkrétní variantě. Vůz ČSAD s původními kolečky má hodnotu asi 20.000 Kč. To samé lze získat i za raritní vůz Plzeňských pivovarů.

Tatra 138 ČSAD Tatra 138 ČSAD

MB 1000 (KDN): Hnědé embéčko je vzácné, a proto má cenu až 10.000 korun. V jiných odstínech se prodává jen za tisíce.

MB 1000 MB 1000

Škoda 1203 (KDN): Pokud je vám kolem čtyřiceti, nejspíš jste měli plastovou dvanáctsettrojku také doma. Obyčejná se prodává za 1500 až 2000 Kč. Kdybyste ale našli původní variantu s chromovanými nárazníky a kovovou anténou, dostanete i 5000 Kč.

Škoda 1203 Sanita Škoda 1203 Sanita

Škoda 120 (KDN): Stodvacítka s vlekem se prodává až za čtyři tisíce korun. Varianta Požární ochrana nebo Veřejná bezpečnost až za 7000 Kč.

Škoda 120 Škoda 120

Traktor Zetor Crystal 8011 (KDN): Plastový traktor s plechovými díly otáčel koly prostřednictvím majáčku na střeše. Modrá varianta se prodává asi za 1300 Kč. Zato raritní barvy šplhají až na 12.000 korun.

Traktor Zetor Crystal 8011 Traktor Zetor Crystal 8011

Tatra 148 (KDN): Zatímco obyčejné sklápěčky se prodávají asi za 1500 Kč, jiné verze šplhají mezi sběrateli až do tří tisíců.

Tatra 148 Tatra 148

Traktor Zetor s valníkem (KDN): Plechové traktůrky s funkčním řazením se stále vyrábějí. Proto cena originálních nevzrostla tolik, jak by se dalo čekat. Přesto za původní výrobek s plechovými koly dáte na burze i 4000 Kč.

Traktor Zetor s valníkem Traktor Zetor s valníkem

Škoda 1200 (Ites): Plastová škodovka existovala jako sedan i kombi na kabel, setrvačník nebo natahovaná klíčkem. Kdysi oblíbená hračka z 60. let se dnes prodává za 5000 korun. Vzácné rarity jako Servis nebo Ovoce a zelenina za 10.000 Kč.

Škoda 1200 Škoda 1200

Tatra 603 (Ites): Tatrovka z 60. let se prodává až za osm tisíc korun. Zvláštností je černá varianta, která se nikdy ve své době nevyráběla, protože to prý působilo nevýchovně – byť šlo v reálu o jednu z nejčastěji vídaných barev.

Tatra 603 Tatra 603

Škoda 110 R (Ites): Model erka z roku 1976 těží ze současné obliby modelu mezi veteránisty. Navíc je autíčko s otevíracími dveřmi i dnešní optikou pěkně zpracované. Ve své době stávalo 105 Kč, nyní čtyři až pět tisíc. Zelená se prodá za 7000 Kč, vzácná bílá dokonce za 10.000 Kč.

Škoda 110 R Škoda 110 R

Škoda 706 (Ites): Autíčko z roku 1960 se natahovalo klíčkem a jezdilo cikcak. Jako požární nebo valník je k mání asi za 3000 Kč. Ovšem cisterna je vzácná a prodá se i za 12.000 Kč.

Škoda 706 Škoda 706

Škoda 706 RT (Ites): Pokud byste měli doma vzácné ertéčko s návěsem Jihočeská drůbež, můžete na něm vydělat i 20.000 Kč. Zajímavostí je také osvětlovací souprava s funkční lampičkou.

Škoda 706 RT Jihočeská drůbež Škoda 706 RT Jihočeská drůbež

Karosa ŠD 11 (Ites): Autobus s produkcí 250.000 kusů patřil v 80. letech mezi nejvíc vyráběné hračky. Dnes se běžný prodává nejvíc za 1500 korun. Ale pokud má žluté boky, už stojí 10.000 Kč, a se zelenou kombinací až 20.000 Kč.

Karosa ŠD 11 Karosa ŠD 11

Tatra 813 (Ites): Osmsettřináctka existovala na kabel i setrvačník. Dodnes se dochovalo jen málo kusů se zrcátky, jež zvyšují cenu až na 5000 Kč.

Tatra 813 Tatra 813

Tatra 613 (Ites): U masově vyráběného modelu šestsettřináctky enormně záleží na barvě. Zatímco žlutá je za 3000 Kč, bílá šplhá na dvojnásobek. Svatým grálem je „zakázaná“ černá varianta, vyrobená v omezené sérii pro politické papaláše – jedna se před časem prodala za 200.000 korun!

Tatra 613 Tatra 613

Tank T-54 (Ites): Jízda plechového tančíku se ovládala páčkou na věži, jejímž otáčením se určoval směr jízdy. Dnes se prodává asi za 1500 Kč. Raritou jsou verze s raketou, ženijní nebo zakázaná série s autentickým odstínem ČSLA, která musela z trhu zmizet. Takové stojí i 5000 Kč.

Tank T-54 Tank T-54

Jeep Willys (Ites): Plechový džíp z konce 60. let vyprodukovala firma v půlmilionovém počtu, takže není příliš vzácný a prodává se v pěkném stavu maximálně za tisícovku. Ale pakliže najdete originál s plechovými koly, pak i za trojnásobek.

Jeep Willys Jeep Willys

Petr Slováček
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - palix
3. 1. 2021 19:24
Hračky
Na veľa z hračiek, ktoré boli predstavené si pamätám. Kto by ale čakal toľké toky, kým budú vzácne? :-)
Čo sa pamätám za socializmu sa niektoré veci dali zohnať pomerne ťažko. Napríklad taký bicykel Favorit... To plánovanie hospodárstva bolo zvláštne...