Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Němci protestují proti evropské Gigafactory. Prý jim ukradne vodu

Ondřej Mára
Diskuze (39)

První evropský závod automobilky Tesla může přinést řadu ekonomických výhod, ekologičtí aktivisté však hlasitě nesouhlasí s místem jeho výstavby.

První evropský závod Tesla Gigafactory 4, který by měl podle listopadového oznámení automobilky vyrůst v německém Grüenheide (stát Brandenbursko, jihovýchodně od Berlína), rozděluje německou společnost. Zatímco jedni nový závod nadšeně vítají, druzí proti němu v sobotu protestovali.

Podle politiků, zástupců odborů, představitelů průmyslových skupin a některých místních obyvatel přinese Tesla nové pracovní a ekonomické příležitosti. Ochránci životního prostředí se však obávají jejích dopadů na okolní přírodu i obyvatele v přilehlém okolí. A svou nespokojenost přišlo během soboty vyjádřit na 250 protestantů, uvádí web Automotive News Europe.

Jsme tady, jsme hlasití, protože nám Tesla krade vodu,“ skandovali protestující na předměstí Berlína. Protest totiž navazoval na středeční varování brandenburského vodovodního úřadu, který měl varovat před rozsáhlými a vážnými problémy se zásobami pitné vody a odváděním odpadní vody z chystaného závodu.

Automobilka prý počítá se spotřebou přes 300 metrů kubických vody za hodinu, což by vyčerpalo klesající zásoby v okolí, uvedla environmentální aktivistka a spoluorganizátorka protestu Anne Bach. „Nejsem proti Tesle… Jde o ten závod, v zalesněné oblasti, která je přírodní rezervací. Skutečně je to nutné?“ uvedla Bach v rozhovoru pro Reuters.

V takovém ekosystému jako je tady, a s měnícím se klimatem na pozadí, nedokážu pochopit, proč nebyla již na začátku vybrána jiná lokace,“ uvedl Frank Gersdor, člen skupiny „Citizens‘ Initiative Grüenheide against Gigafactory,“ – občanské iniciativy Grüenheide proti Gigafactory, která protest svolala.

Původně se přitom protestu mělo účastnit zhruba jen 50 lidí, postupně se však měl rozrůstat o další kolemjdoucí, kteří rovněž nesouhlasí s možným dopadem výstavby závodu na životní prostředí i okolí. Kvůli Gigafactory by totiž měl být odlesněn pozemek o rozloze zhruba 300 hektarů, což může ovlivnit zdejší divokou zvěř – včetně ptactva, hmyzu a netopýrů. Lidé se navíc obávají nárůstu dopravy na dálnicích v přilehlém okolí.

Eko-aktivisté však nebyli jediní, kdo v sobotu protestoval. Na druhé straně ulice se měla sejít skupinka zhruba 20 lidí, kteří Teslu naopak vítali se slogany a hesly jako „Jsme tady, jsme hlasití, protože Tesla buduje naši budoucnost.“ Podle Benda Kutze, který Teslu naopak vítá, totiž výstavba závodu povede ke zlepšení podmínek v oblasti a vytvoření nových pracovních míst.

Ondřej Mára
Diskuze (39)

Doporučujeme

24. 1. 2020 15:56
Re: EV od Tesly budou levné
Bavíme se o nových autech. Nikde jsem nečetl, že by chtěli zakázat vjezd novým autům, co splňují poslední emisní normy.
Ano, "uhlíkové daně" nejsou žádnou novinkou, spíše to je daň z vyšší spotřeby. Stejně jako s autem, co žere více, platíte na tu samou vzdálenost vyšší spotřební daň díky spotřebě.
Avatar - Barrichello
24. 1. 2020 13:14
Re: EV od Tesly budou levné
Nikdo to nezakazuje, jasně, jenom tě s ním nechtějí za 10 let pustit do měst jako Berlín, Paríž, Mnichov, Stuggart atd.

A chtěj ti na to napálit uhlíkový daně...
Avatar - palix
23. 1. 2020 15:12
Re: EV od Tesly budou levné
Súčasné hybridné Toyoty Corolly sú veľmi dostupné, navyše Toyota dávno nemala tak pekné autá v nižšej strednej triede.
Minule som jednu videl na parkovisku a musel som sa pristaviť a obzrieť si ju.
Viem si predstaviť aj Plug-in hybrid - človek má "normálne" auto a vie si vyskúšať aj "elektro-mobilitu". Ak to nabíja pravidelne, hlavne po meste potom jazdí na baterky.
Lexus RX 400h bol zrejme tiež plug-in hybrid. Alebo nie?
23. 1. 2020 14:39
Re: EV od Tesly budou levné
Hybridy nejsou špatným krokem. Když Vám vyhovují, tak proč ne. Měl jsem Priuse i RX400h a to byl můj mezikrok k plné elektrice.
S poslední větou souhlasím, jediné ekologické auto, které existuje, je pouze to, které se nevyrobí.
Avatar - palix
23. 1. 2020 13:21
Re: EV od Tesly budou levné
Z ekologického pohľadu sa môj záujem momentálne zameriava na hybridy. Ako píšete - na elektroauto momentálne nemám "vhodnú infraštruktúru". Rovnako by sa na to mali pozerať aj politici ;).
Ďalšie auto tak skoro kupovať nebudem, verím, že v dobe, keď to bude aktuálne už bude dávno vytýčený "správny" smer budúcnosti automobilizmu. Zatiaľ sa budem správať ekologicky a využívať súčasné auto dosť dlho.