Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Němec přišel o řidičák kvůli nastavování stěračů v Tesle

Ondřej Mára
Diskuze (72)

Velký dotykový displej v Tesle Model 3, který nahrazuje většinu ovládacích prvků, se stal předmětem zajímavého sporu. Soudce byl ale nesmlouvavý.

Německý magazín Auto Motor Und Sport upozornil na zajímavý příběh německého řidiče Tesly Model 3, který se začal psát již v březnu minulého roku. Když totiž řidič nastavoval přes centrální dotykový displej Modelu 3 stěrače, ztratil nad vozem kontrolu, vyjel ze silnice a zamířil do aleje stromů.

Pár měsíců po incidentu, jehož následky pro Teslu bohužel neznáme, zamířil řidič k soudu, kde dostal pokutu 200 euro (cca 2.256 Kč) a na měsíc přišel o řidičský průkaz z důvodu nedovoleného používání elektronického zařízení. To si ovšem řidič nenechal líbit a pustil se do právní bitvy, kterou nakonec (pravděpodobně) uzavřel až nedávný výrok vyššího soudu.

Řidič Tesly zdůvodňoval svou nehodu tím, že byl rozptýlen ovládáním stěračů. Vyšší oblastní soud v Karlsruhe měl však podle informací Auto Motor Und Sport dojít k závěru, že dotykový displej v elektromobilech Tesla je elektronickým zařízením, na které se vztahuje paragraf 23 místního silničního zákona a to bez ohledu na to, co s ním právě řidič provádí.

Řidič Tesly se měl pokoušet verdikt soudu zvrátit argumentem, že displej zobrazuje i tachometr, tudíž by měl být považován spíše za „bezpečnostní ovládací panel“. Tento argument ovšem soud odmítl, neboť je potřeba více než rychlý pohled, aby řidič po zvolení ikonky stěračů vybral jednu z nabízených možností. Soud také dodal, že mohl řidič této nehodě předejít, pokud by dostatečně včas přijal potřebná opatření.

Celý spor přitom působí poněkud absurdně. Kdokoliv je totiž alespoň trochu obeznámen s ovládacími prvky Tesly Model 3, ten musí mít pro řidiče alespoň trochu pochopení. Současně se však nabízí otázka, kolik času vlastně řidič strávil koukáním do nastavení, že se mu podařilo s vozem havarovat?

Jak ostatně připomíná web TheDrive, který na kontroverzní spor poukázal, Tesla Model 3 je stejně jako většina běžných automobilů vybaven i klasickým analogovým ovladačem stěračů na levé páčce za volantem. Pokud tedy řidiče zastihl prudký liják, mohl si nejprve bezpečně zajistit výhled z vozu a až pak se teprve mohl věnovat dalšímu nastavení stěračů. Pokud byste nevěděli, jak systém stěračů v Tesle Model 3 funguje, pak můžeme doporučit následující video.

Tento spor je ale zajímavý i v jiné rovině. Prohlubuje totiž diskuzi na téma, nakolik lze ovládání velkých dotykových displejů v našich automobilech považovat za (nedovolenou) manipulaci s elektronickými zařízeními a jak moc bezpečné/nebezpečné je integrování stále většího počtu funkcí do dotykových obrazovek.

Ondřej Mára
Diskuze (72)

Doporučujeme

20. 2. 2021 11:06
co to pise ?
co to pisete za cance ? kdy bylo euro 11Kc ?
200 euro (cca 2.256 Kč)
6. 8. 2020 12:55
Re: Přišel o řidičák
Ani PSA to nevie. Mám Berlingo, stop/štart sa vypína cez menu na displeji, kontrola jazdy v pruhoch tlačidlom pri ľavom kolene. Logika a ergonómia jak prasa, to ti poviem. Klíma má síce panel zvlášť, ale niektoré tlačidlá sú úplne od ruky, hlboko pod displejom a mimo pohodlný dosah. Jedna z najstarších automobiliek, a stále sa má čo učiť...
Avatar - Blue Sun
4. 8. 2020 18:59
Re: Byt tym vodicom...
Viz to, co jsem psal Teddymu... stačí jen mít celý mozek.
Avatar - Blue Sun
4. 8. 2020 18:58
Re: Byt tym vodicom...
Nemusím na něj koukat neustále. Schválně jsem si to ráno zkoušel v provozu, jsou to zlomky sekundy, ale jen proto, že vím, co kde hledat.
Avatar - Blue Sun
4. 8. 2020 18:57
Re: Přišel o řidičák
Vidíš, já s ovládáním na displeji nemám problém, pokud je struktura ovládání navržena logicky a funkčně. Prémiovky to umí, PSA to umí, proč to nedovede třeba Tesla a VW?